Bukefalos 28 år!

Min tik har börjat tvätta sig finitriskt i rumpan!

FoxieladysCandygirl

Trådstartare
Hej!
Jag ville bara få lite tips och råd angående min tollartik på 9 år. Jag dra mig lite för att ringa vet just nu, eftersom min ordinarie har gått på föräldraledighet, så då återstår det bara en vet som har en tendens att dödsdöma varenda patient, ska också tillägga att hon är rädd för hundar.. Så ja, ni förstår kanske mitt problem? Men jag ringer ju självklart om det är akut, missförstå mig inte!
På senare tid har min hund börjat tvätta sig ihärdigt i rumpan, så pälsen har blivit brun/röd, även hennes ögon rinner väldigt mycket..
Angående ögonen så trodde jag att dem kanske kunde vara torra, då vi eldar här hemma som resulterar i torr luft!
Men nu misstänker jag att rumpan och ögonproblemen kanske hänger ihop?
Jag har precis bytt foder, samma märke men annan sort.
För ett år (på självaste julafton) sedan fick hon akut livmoderinflammation, så den delen kan vi utesluta..
Analsäckarna är det inte, för där tvättar hon sig inte och jag kan inget känna!
Hon är pigg och glad, har inga problem med att uträtta sina behov och väldigt stor matlust (kastrering).. Dock dricker hon lite mer än vanligt, men inte överdrivet och luktar lite illa i munnen, trots att jag borstar hennes tänder och kollar dem regelbundet!

Är det någon som har nåt förslag på vad det kan vara? Så kanske jag slipper ringa till den hundrädda veterinären, tycker verklighet att hon har valt rätt yrke

Tack på förhand!
 
Vad skiljer det nya fodret från det gamla innehållsmässigt?
 
Det där kan vara väldigt många olika saker, så det bästa är helt klart att en vette får kolla hunden. En ordentlig seniorkoll kanske också är på sin plats med tanke på hundens ålder. Det borde väl finnas någon mer veterinär än den hundrädda i närheten.

Vad är det som skiljer det nya fodret från det gamla? Annan proteinkälla? Har du gått från lamm till kyckling eller lax så visst kan hunden reagera på det. Vissa hundar kan t ex få klåda av lax och/eller kyckling.

Det som din hund har låter mer som om det skulle kunna något slags svampinfektion om man tänker på den röd/bruna färgen.
Om man däremot tänker på att hon luktar illa i munnen och dricker mer så går mina tankar till förhöjda njurvärden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp