Bukefalos 28 år!

Mjölbaggar

Saybia

Trådstartare
:crazy:
Har ett förråd, egentligen en klädkammare, som jag använder åt alla hundarnas saker foder, kläder, selar etc. Längs efter väggarna, kanske 2 meter upp, sitter det trähyllor längs efter väggarna och i gårkväll tog jag en stol för att nå upp då jag letade efter en speciell grej. Fann dock 2 rödbruna skalbaggar istället :crazy: , lite hundmat hade av någon anledning hamnat utanför på hyllan och där låg det mängder med tomma puppor (eller om det var döda larver, gjorde ingen närmare inspektion). Efter att ha kollat runt så hittade jag ytterligare kanske 4-5 skalbaggar.
Efter lite googlande fann jag att det troligtvis är mjölbaggar... men, de verkar inte vara flygkunniga? i allafall så flyger de inte iväg när jag jagar efter dem utan de kutar snabbt som tusan iväg och försöker gömma sig. Har heller inte sett nåt flygande i det rummet tidigare.

Nu kryper det i allafall över hela kroppen, jag avskyr småkryp och nu har jag dem inomhus *spysmiley*. Hur blir jag av med dessa? ska kasta allt jag har öppnat i foder/hundgodisväg, dammsuga noga och kasta dammsugarpåsen sen, skura alla hyllor med Ajax. Vad ska jag göra med kläderna som finns därinne? antar att det kan finnas ägg eller liknande i dem också, en del av kläderna ligger ju på hyllan. Hjälper det att tvätta? frysa in?

Känner att jag har lite småpanik, tycker det är SÅ äckligt, har aldrig haft besök av skadedjur tidigare.

Tips någon?
 
Sv: Mjölbaggar

Det har du med all säkerhet, du har bara inte sett dem, kasta inte mat helt onödigt.
Dammsuga och torka av och håll lite koll så du kan dammsuga bort dem igen.
 
Sv: Mjölbaggar

Jag tror ju knappast att de överlever en tvätt så tvätta du på. Det måste vara hundmaten de kommer dit för. Har du möjlighet att förvara denna i HELT tättslutande burkar är det bra...
Sen behöver du nog "bara" storstäda gardroben ett par ggr extra. Passa på att riv ut det du inte behöver ;)
 
Sv: Mjölbaggar

Jag tvättar för glatta livet just nu och det som inte tål maskintvätt har åkt in i frysen ;)
Hundmaten har jag i fodertunnor och tiolitershinkar med lock, dock så hade jag väl råkat spilla lite utanför... Hade även två påsar, en med frystorkad biff (hundgodis) och en med levergodisar som jag inte hade återförslutit så bra så de åkte i sopen, vet ju inte vad som kan leva däri *ryser* :crazy:
Nu ska jag skura hyllorna och golvet och spraya med nån spray som baggarna förhoppningsvis inte gillar... sen hoppas jag att de är väck.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp