Bukefalos 28 år!

Mjuk cysta?

Mia_R

Trådstartare
Mammas/syrrans tik har två mjuka cystor på bröstkorgen/sidan. Jag har inte sagt något men är sjukt orolig! Hon blir 12 om ett par månader, engelsk cockerspaniel. Pigg och glad, men vi är ju medvetna om att det är nedräkning och att hon inte har så långt kvar även om vi önskar och hoppas att hon ska få vara frisk ett par år till. Hon har aldrig varit sjuk eller skadad, haft ett bra liv och är väldigt älskad, men hur farligt är det här? :cry:

Jag har testat att googla men hittar inget om hund, bara att det oftast är godartat hos människor och när man tar ett punktat brukar de torka ihop och försvinna men dyka upp igen. Stämmer det även på hund? Vad beror det på och är det en indikation på att det kan finnas andra cystor av annan karaktär inne i kroppen? :crazy:
 
Jag tror det är helt omöjligt att veta faktiskt. Har varit och tagit bort mjuka, ganska stora cystor på schäfer några gånger, 100% ofarliga och inget annat problem. Syrrans nuvarande hund håller på att vara rätt rejält knölig här och var, men allt är helt godartat (tar bara bort sånt som blir ett problem för hunden).

En hund har strukit med pga cancer på invärtes organ, det syntes absolut ingenting utanpå på honom...

Men samtidigt kan det såklart vara något värre, även om jag både hoppas och tror att det du ser är helt godartat. Det är nog veterinär som gäller helt enkelt. :)

Edit: Eller du pratar om att punktera ser jag... Är det fettknölar du pratar om? De är i så fall helt ofarliga, ungefär som stora finnar. Kan bli infekterade om hunden kliar hål på dem eller så, men man kan tömma dem och hålla rent så läker de fint. Men har en hund börjat få fettknölar så brukar det absolut komma tillbaka...
 
Min förra hund var full av bulor (mjuka fettknutor och andra godartade tumörer) och ingen var farlig. Några ploppade upp på dåliga ställen så de fick opereras bort men andra tog de ett litet prov på med tunn nål (vaken hund). Han fick sina bulor ganska tidigt dock. Den här hunden är ju ändå 12 så frågan är om det är lönt att operera bort om det skulle visa sig vara något fult?
 
Nej, det blir nog inga operationer, om det inte är mycket god prognos, men då narkosen i sig inte är ofarlig så vill man ju inte utsätta en gammal om än valpglad hund för onödigt lidande.

Det jag läste om punktat var att de brukar skrumpna ihop av sig själv när man tog vävnadsprover. Det är inte fettknölar vad jag förstår utan bara som vätskefyllda mjuka "kuddar". Självklart blir det veterinär som får titta på dem, men jag kan ju inte låta bli att noja när jag hittar dem och hon är trots allt till åren kommen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp