Bukefalos 28 år!

Mörklägga sovrum, hur?

pinky

Trådstartare
Jag blir snart vansinnig av utmattning!! :crazy:

Redan ett par veckor innan midsommar är jag hårt tärd av sömnbrist, och då vet jag att helvetet kommer att fortsätta i några månader till.

Vi har skaffat mörkläggningsgardiner, men de sluter inte tätt runt fönstren, så det är i princip dagsljus i sovrummet ändå.
OK, kanske inte riktigt, men man kan läsa utan att tända lampan... :grin:

Jag har i ren desperation föreslagit att vi kunde fästa gardinerna med silvertejp runt fönstren, men jag får inte göra det för sambon. (Han föredrar uppenbarligen att ha mig såhär... :angel:)
Dessutom är det svårt att helt täcka glipan i överkant, mellan stången och väggen.

Så hur gör man??

//Trött, grinig och desperat.
 
Sv: Mörklägga sovrum, hur?

Fäst mörkläggande rullgardiner ovanför fönsterlisterna så sluter de tätt, iaf hos mig.

Ikea har snygga vita helt mörkläggande rullgardiner med enkel uppsättning och till bra pris.
 
Sv: Mörklägga sovrum, hur?

Det är precis sådana gardiner vi har, men vi har gamla fönster med breda, tunna lister runt om, så det blir en ganska stor glipa upptill... :crazy:

Funderar på att helt sonika trycka fast ihoprullade badlakan mellan stången och väggen. Om upphängningen håller för det?
Men hur får man gardinen att sluta helt tätt runt om resten av fönstret?
 
Sv: Mörklägga sovrum, hur?

Du har inte provat sådana där "glasögon"

Ingen aning om vad de heter, men som är i tyg som man drar ner över ögonen.
 
Sv: Mörklägga sovrum, hur?

Man tar en duschstång som man sätter så nära fönstret man kan, på denna stången hänger man mörka gardiner.

Använder du en sådan här stång så får du inga märken.

88-9972.jpg
 
Sv: Mörklägga sovrum, hur?

Mina rullgardiner sticker ut ca 2 cm från väggen och listen 1,5 så glipan blir bara 0,5 cm och nästan inget ljus slinker in där eftersom de hänger ovanför listen.
 
Sv: Mörklägga sovrum, hur?

Jag har studerat våra gardiner lite närmare nu, och de är faktiskt uppsatta listen... :crazy: Hade de suttit utanför hade det blivit som du beskriver.

Tyvärr går de ju inte att flytta nu då de är kapade på bredden, och att köpa nya är nog ganska otänkbart just nu. Lite ogenomtänkt kanske. :grin:

Sömnlapp är under införskaffande... *suck*
 
Sv: Mörklägga sovrum, hur?

Persiennerna är neddragna, men de gör ju knappt någon skillnad alls.
 
Sv: Mörklägga sovrum, hur?

Ursäkta jag tjatar men häng dem ovanför fönsterlisten, då går det bra med samma bredd som du har på dem nu! Prova så får du se :idea:
 
Sv: Mörklägga sovrum, hur?

Ja, såklart!! :idea:

Sorry, jag är som sagt ganska mosig i hjärnan... :angel:

Ska kolla om det finns plats att flytta upp den. Det ryms ju ett vanligt gardinfäste ovanför åtminstone.
 
Sv: Mörklägga sovrum, hur?

Boendes i en källare vars yttervägg består av fönster (heeela längan) som står i sol hela förmiddagen har jag och karl helt sonika satt upp kartong för. ^^ Tillklippta, med ngt trevligt tyg fasthäftat, så att de går att liksom kila in innanför fönsterkarmarna. På det viset släpper de inte igenom ljus, och det blir inte 28 grader + på mornarna när vi vaknar...
 
Sv: Mörklägga sovrum, hur?

Skaffa gån färg som inte är allt för svår o ta bort och måla förnstret svart. :banana:

För skojs skull kan du ju måla något motiv först så ser det lite roligare ut från utsidan. :D
 
Sv: Mörklägga sovrum, hur?

Våra är fästa kloss an mot fönstret genom att de sitter "upp och ner" alltså inte från väggen och ut utan från takriktningen och nedåt monterade på en bräda ovanför fönstret. Då går det att sätta dem exakt på millimetern mot fönstret!
 
Sv: Mörklägga sovrum, hur?

Flytt av gardinen är uteslutet, så nu har jag lärt mig att sova med lucka på.

Vaknade utvilad imorse för första gången på länge! :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp