Bukefalos 28 år!

Museum, trädgårdar, utställningar osv i Skåne?

strawberrysylt

Trådstartare
Jag och min pojkvän fick av snälla vänner som inte själva skulle använda dem, två jojokort som gäller i hela Skåne till och med den 24e maj. Vi skulle därför vilja ha tips på vad vi kan hitta på!

Kanske någon som vet något roligt och lärorikt museum, någon fotoutställning, någon fin trädgård eller något annat att tipsa om? =D

Skåneleden ska vi gå en bit av har vi sagt också, vi funderar på att ta tåget till Ystad och gå inåt landet, Österlenleden hette den tror jag. Någon som gått där eller har nån annan favoritbit av Skåneleden? =D

Ales stenar var vi vid för någon sommar sen, ifall någon tänkte på det...

//r
 
Tack för tipset! Har funderat på Sofiero tidigare faktiskt, har aldrig varit där! Men då är det värt ett besök då?! =D

Ska kolla upp Verkalängan, tack!

//r
 
Sofiero! Om ni inte redan varit där.

Min favvobit av Skåneleden är lite längre norrut, Verkalängan och det området runt. Fin skog, vattendrag osv.
Instämmer!
Skåneleden uppe i nordöstra Skåne är jättevacker. Det går att gå en runda med två eller tre etapper och komma tillbaka till samma ställe som ni startar på. Jag har för mig att bussen stannar precis vid ledens början där också!
 
Naturum utanför Kristianstad är vackert så här års, mycket djurliv. Det finns lite olika långa leder att följa (samtliga under milen tror jag), några utemuseum och så.

Annars slår jag ett slag för Romeleåsen, går att ta bussen ifrån Lund dit och gå på både skåneleden och andra stigar runt omkring.

Mölle och Kullaberg norr om Helsingborg är också väldigt vackra platser, hur det är att ta sig dit kollektivt har jag däremot dålig koll på.
 
Fredriksdal har växter från hela Skåne samlat i en enda stor trädgård.

Om man vill ut och gå tycker jag att det är otroligt vackert på Söderåsen. Man kan gå från Röstånga till Klippan. Men då får man nog sova på något ställe på vägen.
 
@lady_vip och @Flixon är det Österlenleden där vid Brösarp- Vantalängan-Verkasjön-Agusa-torparebron ni menar? =) =)

Eftersom vi bor i Hässleholm (det skulle jag kanske skrivit) blev jag lite fundersam när ni skrev nord-östra Skåne om det området:P men det verkar vara där va? Det verkar toppen ju med bussen o så! Det blir strax över 3 mil verkar det som, blir en bra tvådagars-tur tror jag, för blir det fint borde man ju kunna tälta snart? =D

@Septicemia Kristianstad, Mölle och Kullaberg har vi varit i, Romeleåsen däremot ska jag kolla upp!

@Skyggni Ska kolla upp Fredriksdal och Söderåsen!

//r
 
@lady_vip och @Flixon är det Österlenleden där vid Brösarp- Vantalängan-Verkasjön-Agusa-torparebron ni menar? =) =)

Eftersom vi bor i Hässleholm (det skulle jag kanske skrivit) blev jag lite fundersam när ni skrev nord-östra Skåne om det området:P men det verkar vara där va? Det verkar toppen ju med bussen o så! Det blir strax över 3 mil verkar det som, blir en bra tvådagars-tur tror jag, för blir det fint borde man ju kunna tälta snart? =D

@Septicemia Kristianstad, Mölle och Kullaberg har vi varit i, Romeleåsen däremot ska jag kolla upp!

@Skyggni Ska kolla upp Fredriksdal och Söderåsen!

//r
Haha okej, det kanske inte är nordöstra riktigt :p men ja, det är i alla fall den rundan jag menar! Vi gick den på två dagar, sov i vindskydd som finns längs vägen (de verkar dock vara utplacerade utifrån att det ska ta tre dagar att gå) och det var omväxlande natur, mysiga vägar och bara jättefint :) vi gick i juni, men med en okej sovsäck går det absolut att tälta nu!
 
Haha :P Men vad bra att jag förstått rätt då!

Åh, vad mysigt det låter! Tyvärr såg det ut som om vädret inte skulle bli det bästa nu på lör-sön då vi tänkt gå, så vi ser lite framåt och hoppas väderprognosen ska se bättre ut på torsdag-fredag nästa vecka istället! Så kanske Sofiero eller något annat, ska kolla upp de andra tipsen jag fått också, så länge!


//r
 
Haha :P Men vad bra att jag förstått rätt då!

Åh, vad mysigt det låter! Tyvärr såg det ut som om vädret inte skulle bli det bästa nu på lör-sön då vi tänkt gå, så vi ser lite framåt och hoppas väderprognosen ska se bättre ut på torsdag-fredag nästa vecka istället! Så kanske Sofiero eller något annat, ska kolla upp de andra tipsen jag fått också, så länge!


//r
Ja det är ju roligare att gå i finväder! Vi hade strålande sol första dagen, andra var vi såhär blöta
1011817_10152940077610061_846540241_n.jpg

:p
 
Skånes djurpark kanske om man inte varit där? :)
Eller tropikaret i Helsingborg.

Finns jättemånga museer i Lund/Malmö. Tex Kulturen och Malmö museum. Tror det finns ett historiskt museum i Lund också, bara att googla :up:
 
Skarhults slott har en utställning nu, Verkar intressant :).
Annars är öveds kloster väldigt fint och är jätte härligt att promenera i parken och bada i sjön :).
Bosjökloster är också väldigt fint, har inte varit där så mycket dock.
bäckaskog slott är också väldigt fint, renässans slott och fin trädgård/park :).

Ska man gå skåne leden så är biten vid österlen/bröstens backar fin :).
 
Tack för tipsen allihop!

Wanås där har vi vart, fast det var iofs länge sen... Djurpark/tropikarie är inte riktigt min grej, men tack för tipsen =) Ska kolla upp museum och utställningar!

----------

Igår utnyttjade vi korten och for till Malmö på second hand-runda och jag fyndade världens finaste klänning =D Yay! Och idag ska vi till Eslöv och provköra bil har vi tänkt =). Det kändes rätt bra igår kväll att vi inte var ute och tältade då... det ösregnade, iallafall här, sen vet man ju inte om det gjort det i Brösarp, men enligt vädret på tv så skulle det det så...


//r
 

Liknande trådar

Äldre Jag har en kompis från Tyskland (boende i London) som kommer hit 23-26 juni. Hon var här på midsommar för 3 år sen, men då var vi uppe...
Svar
17
· Visningar
880
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp