Bukefalos 28 år!

När barnkalas, bebis är beräknad Fyra dagar efter födelsedagen.

När är det bäst att ha barnkalaset?

  • Ca en vecka innan lillasyskonet är beräknat födas

    Röster: 3 12,0%
  • Ca 2 veckor innan lilla syskonét är beräknat födas

    Röster: 7 28,0%
  • Ca 3 veckor innan lilla syskonet är beräknat födas

    Röster: 9 36,0%
  • Ca en vecka efter lilla syskonet är beräknat födas

    Röster: 0 0,0%
  • Ca 2 veckor efter lilla syskonet är beräknat födas

    Röster: 0 0,0%
  • Ca 3 veckor efter lilla syskonet är beräknat födas

    Röster: 1 4,0%
  • Eget förslag, skriv gärna kommentar i tråden.

    Röster: 5 20,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    25
  • Omröstning stängd .

Smulu

Trådstartare
Min stora tjej fyller 7 år till våren och vill så klart ha ett barnkalas. Tänkte bjuda tjejerna i klassen, då blir det nog ungefär 10 barn. Bjuda på lite tårta, godis och lekar. Så långt allt gott. Nu till problemet.
Jag är gravid, stora tjejen och bebis har samma datum som beräknad födelsedag. Stora tjejen är född 4 dagar innan beräknat. När har jag lämpligast barnkalas? Det finns även en inte helt otrolig chans/risk det blir ett planerat kejsarsnitt, det beror på vad tillväxtultraljudet visar.
Frågan är kalas före, hur långt före i såfall, eller efter bebis är född?! Med dottern mådde jag bra långt fram i graviditeten. Nu har jag en del halsbränna, är i vecka 27 bebis kommer till påsken.
 
Min grabb kom ju i v 36,alltså nästan en månad för tidigt,så allt kan ju hända. Om du får planerat snitt så vet du ju datum,och jag hade valt att ha kalaset före,med en back up,tex fadern eller mormor om man känner att man behöver gå undan. Sen göra det lätt för mig med att betala för att fixa tårtor,fika osv så man inte behöver baka själv.

Efter bebisen kommit så är det ju så mycket folk endå i tid och otid som vill hälsa på,och jag tyckte det var otroligt skönt dom dagar vi var själva. Sa ifrån flera ggr också till besök.
 
Jag hade inte planerat något alls, utan bestämt dag för kalaset när bäbisen tittat ut.
I vår skola är det rätt vanligt att man har kalas relativt lång tid efter födelsedagen, för att det inte passat tidigare.
 
Kanske en överflödig fråga, men trådstarten ger ingen info om saken: är enda alternativet alltså att du själv ska styra upp kalaset? Där ser jag i så fall en bättre sak att lösa än att försöka hitta datumet då den nya bebisen hittat ut och du har tillräckligt med ork. Det kan ju rimligen ingen svara på.
 
Självklart kommer min sambo att hjälpa till, typ hämta tårtan, åka och handla kalasgrejor och sådant icke socialt. Men det kommer vara jag som fixar med det mesta, bestämmer vad som ska handlas, vilka lekar och så, vill gärna ha något på lut, annars leker nog barnen fritt också.
Men gör det skillnad för valet kalas höggravid, eller kalas med spädbarn?
 
Min stora tjej fyller 7 år till våren och vill så klart ha ett barnkalas. Tänkte bjuda tjejerna i klassen, då blir det nog ungefär 10 barn. Bjuda på lite tårta, godis och lekar. Så långt allt gott. Nu till problemet.
Jag är gravid, stora tjejen och bebis har samma datum som beräknad födelsedag. Stora tjejen är född 4 dagar innan beräknat. När har jag lämpligast barnkalas? Det finns även en inte helt otrolig chans/risk det blir ett planerat kejsarsnitt, det beror på vad tillväxtultraljudet visar.
Frågan är kalas före, hur långt före i såfall, eller efter bebis är född?! Med dottern mådde jag bra långt fram i graviditeten. Nu har jag en del halsbränna, är i vecka 27 bebis kommer till påsken.
Fråga dottern. Jag tycker på något vis att det är schysst att hon får kalaset på sin födelsedag. Det blir en stor omställning för henne ändå att få ett syskon utan att hennes födelsedag ska bli flyttad.
Din sambo får väl vara den som gör grovjobbet med kalaset?
 
Jag skulle ju hellre hålla kalas höggravid än med ett spädbarn.
En hög med sjuåringar där ofta hälften snorar och hälften hostar känns inte optimalt med en liten :)
Vad tycker dottern?
 
Självklart kommer min sambo att hjälpa till, typ hämta tårtan, åka och handla kalasgrejor och sådant icke socialt. Men det kommer vara jag som fixar med det mesta, bestämmer vad som ska handlas, vilka lekar och så, vill gärna ha något på lut, annars leker nog barnen fritt också.
Men gör det skillnad för valet kalas höggravid, eller kalas med spädbarn?

Ja, i min värld spelar det roll eftersom du omöjligt nu kan veta om något av det kommer funka. Du kanske har jättestora besvär sista månaden så det är det minst dåliga att ha kalaset efter födseln, eller så får du inte sova på flera veckor efter födseln och det är bättre att ha kalaset innan dess. Eller så kommer barnet för tidigt och vänder upp och ner på alla planer. Det är ju omöjligt att säga hur det kommer att bli, och vad som funkar. Jag hade planerat kalaset så att jag kan delta efter förmåga, oavsett om jag är höggravid eller nyförlöst, menatt
 
forts...men att kalasets genomförande inte står och faller med mig. Samt en back-up ifall sambon också behöver befinna sig på sjulhuset.
 
Barn kalas 2 veckor innan och familje firandet på födelsedagen oavsett om det är bebis på gång eller om den är ute.

Låt pappan sköta inhandladet av kalas saker och agera springpåg på kalaset. Så behöver du bara vara med och göra det till en jätte rolig dag för dottern med så lite fokus på bebis som det går. Då risken för att själva födelsdagen sen antagligen kommer att bli mycket mer nedtonat och ev med en mamma på BB.

En släkting vaknade på sin födelsedag med båda föräldrarna väck och en barnpassare som kom senare. Fick dela sin födelsedag med sina tvilling bröder efter det. Men det tog ngt år innan hon förlät sina föräldrar för att de "glömde bort" henne.

Så ställ till med kalas medans ni kan nu, och ha ett mindre firande med paket från er på födelsedagen även om det blir på BB ;).
Hade jag velat ^_^.
 
Får hon välja så vill hon ha när bebis kommit ut och visa lilla syskonet för kompisarna... kalas just på hennes födelsedag blir det inte utan det blir på helgen, före eller efter återstår att se, men kanske får planera in ett innan? Har också tänkt på det där med förkylda barn och liten.
Biten med sång och paket på morgonen, ja där får vi se, men planen är att oavsett om jag så har värkar ska det sjungas och ges paket. blir det sen på BB, eller mitt i natten så ja då blev de väl så :) släktkalas får bli helgen innan, är typ BB barnvakterna som skulle bjudas på ett sådant.

Eftersom hon inte går själv till skolan så kommer kompisarna att få se bebis när den är bara några dagar / vecka gammal oavsett, kika ner i vagnen typ.
 
Kalas innan bebis kommer säger jag. Känns lättare att fixa ett kalas höggravid än med nyfödd bebis och eventuellt också efter ett kejsarsnitt. Och säkrare för bebisen att inte träffa en massa förkylda kompisar som ska gosa och gulla med den. Bättre att de får titta ner i vagnen utomhus tills syskonet blir lite större.
Kanske blir det också så att kompisarna kommer bara vilja titta på bebisen på kalaset och din stora dotter känner att kalaset inte blir hennes utan att kompisarna bryr sig för mycket om bebisen, och även du kommer ju behöva fokusera på bebisen och kanske gå ifrån och amma eller byta blöja. Bättre att ha det innan, då blir det bara hennes kalas. Och bra att ha någon annan vuxen som back up vid kalaset, pappa, mormor eller kanske någon av kompisarnas mammor som du känner kan komma och vara med och hjälpa till.
Vet själv att det är high life att ha huset fullt med kompisar på kalas. Det är roligt när de kommer men ännu roligare när de går;).... lite så känns det.
 
Haha, jo lite så är det, jätte kul med många kompisar hemma, men skönt krypa upp i soffan efteråt också :)
 
Nu är kalaset inbokat :) vi blir 8 barn hemma hos oss, men nu vill jag gärna ha tips på lekar jag kan ta till,
Kommer bjuda på varmkorv, tårta och lite kakor och på slutet funderar jag på en skattjakt för att hitta godiset.
Uppskattar ideer :)
 
Nu är kalaset inbokat :) vi blir 8 barn hemma hos oss, men nu vill jag gärna ha tips på lekar jag kan ta till,
Kommer bjuda på varmkorv, tårta och lite kakor och på slutet funderar jag på en skattjakt för att hitta godiset.
Uppskattar ideer :)
Skattjakt är ju roligt (roligare än fiskdamm :p), men fråga gärna vad dottern kan tänka sig för lekar :) dvs om hela havet stormar fortfarande är roligt för dagens barn eller om de hellre sjunger karaoke.
 
:)
Nu har kalaset precis varit! Det blev fritt lekande, lite varmkorv och såklart prinsesstårta. Frida hade skoj med kompisarna :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp