När listan på allergier bara växer

Jo, självklart kvalster, blev fel! Damm i vardagligt tal för när jag tänker damm så undviker jag automatiskt situationer som innefattar kvalster, hö etc.

Jag har nog haft en mild allergi rätt länge, då jag har hostat på morgnarna sedan jag var 25 iaf. Men så skaffade vi nya kattungar för ett år sedan och det utlöste ett rätt skrämmande astmaanfall mitt i natten - efter det fick jag inhalator. Det hjälpte rätt bra men jag var ändå sjuk mer eller mindre konstant i över ett år, dvs förkylningar, öroninflammationer, halsont, influensa, alltid trött, alltid lättretlig. Fick till slut en riktigt grundlig utredning där det konstaterades att jag faktiskt var av utmärkt hälsostatus dvs alla mina värden var perfekta, men immunförsvaret fick jobba så hårt med allergin att det inte fanns någon motståndskraft kvar till något annat.

Nu känner jag mig som en helt annan människa, det är verkligen STOR skillnad!! Så jag tror absolut att man måste ta tag i det och göra vad man kan för att förbättra situationen. Min egen står på ständig övervakning, blir det värre igen måste nog djuren bort trots allt...
Det är ju bara så ironiskt att jag, som nog är den mest djurvänliga person i min omgivning, har blivit så allergisk...!

Ok då förstår jag. Känner igen det där med att vara ständigt sjuk, nu när jag fått ordning på allergin har jag knappt varit sjuk en enda gång.

Men du verkar ju vara rätt känslig mot kvalster? Vart upplever du mer att dom finns? Räcker det med att städa ordentligt hemma för dig? Jag verkar få mest problem i sängen, men kan känna av allergi när jag grejar med hö och hästar, men jag är inte gräs eller pälsallergiker.

Förlåt TS om jag kapar din tråd lite...
 
Ok då förstår jag. Känner igen det där med att vara ständigt sjuk, nu när jag fått ordning på allergin har jag knappt varit sjuk en enda gång.

Men du verkar ju vara rätt känslig mot kvalster? Vart upplever du mer att dom finns? Räcker det med att städa ordentligt hemma för dig? Jag verkar få mest problem i sängen, men kan känna av allergi när jag grejar med hö och hästar, men jag är inte gräs eller pälsallergiker.

Förlåt TS om jag kapar din tråd lite...
Gör absolut ingenting!
 
Vet inte om nån skrivit det men har man en allergi är risken större för att utveckla överkänslighet mot andra liknande allergener.
 
Nää vad jobbigt! :( Har du blivit utredd av läkare och gjort något test för alla saker du är allergisk mot?

Jag har lite av samma problem, har tre hästar och har de senaste åren blivit allt mer allergisk mot dem :( Förut kände jag bara av höet lite (började nysa och klia när jag gjorde höpåsar) men senaste fyra, fem åren har det blivit mycket sämre. Måste ta allergimedicin innan jag ens tar på mig stallkläderna, men börjar ändå nysa massor, kliar över allt, blir rödflammig i ansiktet, rinner i ögonen osv. Känner mig rejält dålig i typ ett dygn efter att jag varit i stallet. Och sen ska jag ju oftast dit igen :p Var där hela dagen igår och nu kände jag för första gången astmaliknande besvär, typ tungt att andas och blev jättetrött. Det här känns inte hållbart längre men vet inte vad jag ska göra. Jag kan ju inte sälja mina kära hästar :( och vem är jag om jag inte håller på med hästar liksom? Jag har ridit sen jag var tre år och kan inte tänka mig ett liv utan hästar. Vad gör man, ska man gå till läkare och försöka få starkare mediciner? Eller är det bara att sluta med hästar? :cry: Vill ju inte få fler allergier eller astma för att jag utsätter mig för det här, men det känns väldigt väldigt svårt att sluta.
Var en gång i ett stall för allergiska hästar :) (tror de var allergiska mot hö eller halm och damm) de stod på rivet tidningspapper och det var så rent att det inte ens luktade häst i det överhuvudtaget. Det kanske vore ngt för dig.
 
Varit i kontakt med läkare nu och blev skickad på lungröntgen då jag hostar väldigt mycket (vilket kan vara anledningen till mina djur och doftproblem)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp