Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du inte funderat färdigt snart?
Din tolkning ger ju orimliga o löjeväckande effekter!
PL
Är inte hästen din kan du inte hålla den kvar.
"Min tolkning" ger effekten av en vanlig panträtt. Inte speciellt "löjeväckande" i min bok.
Jag måste omvärdera mina argument. I konsumentförhållanden hänvisar jag till 49 § KtjL "i rätt tid", till synes på förfallodagen. Notera att en fordran enligt huvudregeln (om ej annat avtalats) förfaller på anmodan.
Utom konsumentförhållanden hänvisar jag till HB 11:3 och 12:8 som talar för min tolkning.
KL
Hur har det gått för TS?
Vilken vacker kille och vad kul att det löst sig för både dig och Ts .
Mia
i mitt kontrakt står det att jag har rätt att hålla kvar hästen i mitt stall tills ev. skulder är återbetalda. så har man påskrivna kontrakt med den överenskommelsen har man som stallägare rätt att hålla kvar hästen om man så måste låsa in den.
som tur är har vi aldrig behövt vidta dessa åtgärder
Visst finns skulden, även om fakturan inte förfallit. Skulden uppstår ju i den stunden man säljer varan/tillhandahåller tjänsten. Skulden har inte med betalningsvillkor att göra.
Nej, det har du inte. Du ska utan dröjsmål meddela dina invändningar mot en faktura, du ska INTE vänta till förfallodagen.
Titta närmare på bokföringstekniska detaljer så ser du när skulden uppstår. Du häftar i skuld som ska vara reglerad senast förfallodagen. Skulden uppstår innan förfallodagen om det handlar om fakturering. Jag vidhåller att skulden uppstår vid tillhandahållande av tjänst eller produkt.
Nej, du pratar om två helt olika saker. Skuld och förfallodatum är inte samma sak.