Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Nej men hejsan!
Men de kan fortdarande växa eller? Min har nyss fyllt åtta och hon har vuxit det senaste året och blir bara större och större
Jaha, var vänder man sig då? Kanske en dum fråga.. Kan veterinärer göra det?
Menar du slutmätning?
Det gjorde en mätman (kvinna förståss) men under uppsikt av en vet. som ska intyga att hästen mår bra inte är drogad eller har varit utan mat och vatten si och så länge.
Skiljer det mindre än 2 cm från förra mätningen måste slutmätning göras av två mätmän. Fortfarande under uppsikt av vet.
Slutar och växa på bredden gör dom aldrig. :smirk:
Jag vet inte hur länge de växer ... på höjden. Det är olika antar jag. Vår stora valack växte till närmare 8 års ålder på alla håll liksom, den andre han var färdig vuxen när vi köpte honom och den tredje han är 2 år och växer så det knakar; höjden och grovleken men han hör till undantagen som bekräftar reglerna när det gäller fjordingar. Han blir inte överviktig hur mycket mat han än får.
Det har funnits en tråd om "maxgränsen" på fjordingar har jag för mig. Isåfall är den nog arkiverad nu...
"Min" gammeldam mättes iallafall till 1.52 för ett antal år sedan...
Det finns ingen maxgräns eller minimigräns. Så länge hästen går att användas till det man vill ha den till så får den i princip vara i vilken storlek som helst.
Det har i alla fall jag lärt mig, min fjorda är nämligen 129 cm så hon ligger lite under normalhöjden
En fjording med grönt pass är alltid en fjording hur stor eller liten den än är. Det finns ingen gräns. Den minsta jag sett var en tvilling 126 i mkh. Den största var NM-vinnare i hoppning i år från Norge, 158 i mkh. Båda två hade gröna pass ... motsvarande vad de har i Norge då förståss.
Hur stor är din fjorda nu då?
Så sött med minifjordingar!
Hon är ca 1.45, men växer fortafarande. Men så det finns alltså ingen maxgräns, det var skönt att höra! Vet inte hur mycket hon växer till, men jag har alltid undrat om det finns någon maxgräns för dem. Tack för alla svar!
Hästmänniskan
Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig.
En häst ägdes...
Ekonomi & Juridik Jag vill minnas att mitt försäkringsbolag tillämpar en månads giltighetstid, dvs du får försäkra hästen med ett besiktningsprotokoll som...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller.
Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.