Nästan blockhalt häst med ren röntgen?

MissFideli

Trådstartare
Behöver idéer. Hästen ifråga kom in från hagen på 3 ben. 2 dagar senare fortfarande inte bra och står nu hos veterinär. Han går på tån och sätter ner hela hoven lite mer på mjukt underlag. Röntgad hov och kota, helt ren. Ingen svullnad, ingen värme. Marginellt bättre vid bedövning av kota. Ingen reaktion alls vid palpering eller genomgång med visitertång.
 
Hovböld gissar jag. Har haft ungefär samma scenario, det slutade med att sulan trillade av och hela hoven fick verkas upp. Äckligt.
 
Ingenting, men än en häst på tre ben. Vi märkte liten temperaturskillnad med IR-termometer, men inte så uppseväckande att det var läge att börja karva där och då.
 
Jag gissar också på hovböld. Börjar bli väldigt luttrad över hur olika och underligt de kan yttra sig.
Den senaste jag hade var jag helt säker på inte var en. Hästen halt, givetvis men helt kall i hov och kota och svullen vid senan.
Den var planerad för hovslagare just då så hovis var på plats och jag tänkte att vi kan ju det dåiga benet i alla fall. Vad händer?
Jo när han börjar spricker hela ballen upp i en stor böld. Dagen efter var svullnad och värme borta och bara lite hälta.
 
jag säger också hovböld. Visitertång är inget givet alls att man får reaktion även vid böld. Har inte vettarna kommenterat detta i sammanhanget?
 
Det var inte vår häst, vi tog över den när det redan gått så långt att sulan lossnade (när vi lossade skon på kliniken följde hela hovsulan med - inget jag rekommenderar känsliga).

Den hade behövt behandlas två månader tidigare, varet äter på hovbenet så det var inte mycket att göra.
 
jag säger också hovböld. Visitertång är inget givet alls att man får reaktion även vid böld. Har inte vettarna kommenterat detta i sammanhanget?

Tydligen inte. Lite bättre idag. Hästen är pigg och glad och går gärna. Ligger och sover och reser sig utan problem. Så bäcken och liknande borde det inte vara? Man är rädd för hovbensfraktur/spricka som tydligen tar lite tid på sig att synas på röntgen.
 
Tydligen inte. Lite bättre idag. Hästen är pigg och glad och går gärna. Ligger och sover och reser sig utan problem. Så bäcken och liknande borde det inte vara? Man är rädd för hovbensfraktur/spricka som tydligen tar lite tid på sig att synas på röntgen.

ja det stämmer sånt syns inte direkt på röntgen, det är helt korrekt.
Hoppas på att det är en hovböld då det mkt väl kan vara det så det får man hoppas på i sammanhanget. Bra att hästen är bättre, du får uppdatera tråden !
 
ja det stämmer sånt syns inte direkt på röntgen, det är helt korrekt.
Hoppas på att det är en hovböld då det mkt väl kan vara det så det får man hoppas på i sammanhanget. Bra att hästen är bättre, du får uppdatera tråden !

Absolut, det gör jag!

Alltså, han går gärna men är fortfarande nästintill blockhalt.
 
Typiskt för hovböld är ju att de kan komma och gå, hästen kan vara på bättringsväg för att sedan bli sämre, bättre igen och tillbaka i träsket. Det är verkligen tråkigt med de där riktigt luriga hovbölderna.
 
Hovbensfraktur kan ibland vara lurigt att hitta, ibland kan man behöva rikta röntgenstrålen i en annan vinkel för att se dem, åtminstone om de är hårfina när det är nytt. Symptomen för fraktur och böld är ganska lika.

Du skriver bedövning av kota - menar du då att de bedövade kotleden, eller att de lade bedövning på båda sidorna av kotan, typ under huden? Den senare varianten bedövar allt nedanför kotleden och om DET inte tog bort hältan så sitter problemet någon annanstans. (jag har sett en häst med ett helt krossat hovben (hade fastnat i ett stenröse) gå obehindrat efter att ha fått bedövning - den hästen avlivades direkt efter röntgen)
 
Hovbensfraktur kan ibland vara lurigt att hitta, ibland kan man behöva rikta röntgenstrålen i en annan vinkel för att se dem, åtminstone om de är hårfina när det är nytt. Symptomen för fraktur och böld är ganska lika.

Du skriver bedövning av kota - menar du då att de bedövade kotleden, eller att de lade bedövning på båda sidorna av kotan, typ under huden? Den senare varianten bedövar allt nedanför kotleden och om DET inte tog bort hältan så sitter problemet någon annanstans. (jag har sett en häst med ett helt krossat hovben (hade fastnat i ett stenröse) gå obehindrat efter att ha fått bedövning - den hästen avlivades direkt efter röntgen)

Så insatt är jag tyvärr inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 161
Senast: Oknytt
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 721
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp