Någon med erfarenhet av Houdan-höns?

Doccan

Trådstartare
Råkade igår handla på mig ett vuxet par, tupp och höna av rasen Houdan.

Jag var egentligen ute efter Appenzeller men på samma gård hade de även dessa Houdaner som de ville sälja och jag föll direkt för deras tuffa utseende och rejäla storlek.

Enligt rasstandarden ska de vara lugna av sig och lätta att få tama men.... Ja, jag vet inte jag... I och för sig var gårdagen säkert en chock för paret och därav deras irrationella beteende. Det första tuppen gjorde var att flyga igenom jordgubbsnätet vi har över taket på hönsgården. Väl ute gömde han sig i höggräset och fick säkert för sig att han inte syntes för när jag kom efter honom rörde han inte en fena och det var bara att plocka upp honom.
Hönan, stackarn, sprang runt runt i cirklar tills hon blev yr och ramlade omkull! :crazy:

Nån som haft Houdaner och kan dela med sig av lite erfarenheter.

Jag har Hedemora sedan tidigare och de verkar ju vara kolugna oavsett vad som händer så detta hispiga beteende är helt nytt för mig.

Tror ni de lugnar sig när de fått "boa" in sig lite?

//Doccan - med en Houdan-tupp som hon döpt till Houdini :p
 
Sv: Någon med erfarenhet av Houdan-höns?

Ingen här som har/har haft/känner nån med Houdaner?

Vill bara höra ifall de är så lugna som det påstås eller om de är så stirriga som mina verkar vara.

De har nu varit här sen i söndags och trots att vi inte tränger oss på dom mer än nödvändigt ser de helt skräckslagna ut så fort man slänger ett öga på dem.

Jag hoppas att våra Hedemora-tanter kan inverka lugnande på yrhättorna.
 
Sv: Någon med erfarenhet av Houdan-höns?

Jag tror inte det men dem är väldig finna det vet jag !
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp