Någon som kan FÅRENS färggenetik?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har ju en flock finullsfår, 13 st varav 6 är bruna, 3 svarta, vita och en "vitaktig" korsning.
Jag har förstått dels att ullen efter de bruna fåren är eftertraktad och dels att det tydligen är svårt att avla fram de bruna.
4 av mina bruna tackor lammade förra året och de fick enbart bruna lamm. Därför trodde jag att det var enkelt att få bruna lamm, men så var visst inte fallet... De har tydligen renavlats på nåt sätt så att det bara blev brunt, eller?

Nu har jag för avsikt att utöka min fårflock lite och kanske skulle jag göra det med hjälp av en bagge... Och eftersom jag nu vet att många vill ha den bruna iullen så vore det ju kul att få tag i en bagge som kan hjälpa mig till bruna lamm - frågan är bara hur??

Nån som kan förklara fårens färggenetik för mig?
 
Något av det som är på svenska?
Jag kan tyvärr inte sitta och öppna en massa länkar med min tröga uppkoppling - modem på uråldrig telefontråd...

Dessutom är det alltid bäst om man får ett grundläggande svar HÄR och att länkarna är för att kunna fördjupa sig lite..
 
Jag hittar inga svenska länkar :(
I kort så måste både mor och far vara bärare av brunt (som är recensivt) för att kunna få bruna avkommor om jag läst rätt.
Sedan är det upp till slumpen att avgöra hur många bruna du får.
Jag tycker dom är lite konstiga i sin beskrivning av gener på dom där sidorna eftersom jag aldrig har varit med om att man skriver på det viset oavsätt om det gällt kanin, häst, marsvin mm så det är lite förvirrande men två bruna bör ge 100% brun avkomma om jag fattat det rätt.
Vitt är dominant över alla färger.
Sedan finns ju vitfläckighet som har sin nedärvning.
Vad för färger har fåren och vad för färger har deras föräldrar?
Det avgör vad för bagge du sedan vill välja ut om du också är intresserad av just färgen och baggens färg och ev hans föräldrars färg spelar också roll.

Kom ihåg att jag inte är 100% och det är tydligen små skillnader beroende vad för sorts får det är.
Det kanske finns någon som kan det mycket mer än jag som bara tittat lite snabbt på dom där länkarna.
 
Hej Ameo!
I Småland finns ett par stora besättningar med bruna finullsfår. Så det borde gå att få en "helt" brun bagge därifrån kostnaden borde ligga runt en 1500 till 2500 om han är renrasig. Dina får har sina rötter från Finland, deras pappa är importerad därifrån och hade "bara" brunt anlag. Synd att det blev som det blev med dina får för den besättningen som jag tänkte på från början var helt brun.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp