Namn på flygbiljett kontra pass

swemale

Trådstartare
Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen på KLM:s hemsida godtog inte namn med accent, utan bara bad oss skriva in ett giltigt namn. Nu är det alltså då inte riktigt exakt lika namn med pass och flygbiljett (namnet är i övrigt rätt stavat, bara accenterna som saknas)... Blir det problem vid incheckning måntro eller är det safe? Tänkte kolla med Buke oraklen innan jag ställer mig i en timmes telefonkö till KLM....
 
När vi flög senast hade systemet kapat sonens mellannamn, så en bokstav saknades. Vi ringde, men de sa att det inte gjorde någonting och det var heller inga problem när vi flög.
 
Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen på KLM:s hemsida godtog inte namn med accent, utan bara bad oss skriva in ett giltigt namn. Nu är det alltså då inte riktigt exakt lika namn med pass och flygbiljett (namnet är i övrigt rätt stavat, bara accenterna som saknas)... Blir det problem vid incheckning måntro eller är det safe? Tänkte kolla med Buke oraklen innan jag ställer mig i en timmes telefonkö till KLM....
Vi skriver aldrig våra accenter när vi bokar flygbiljetter och det har aldrig varit ett problem. Jag hade inte oroat mig :).

Jag tror inte flygbolagens system accepterar accenter dessutom.
 
Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen på KLM:s hemsida godtog inte namn med accent, utan bara bad oss skriva in ett giltigt namn. Nu är det alltså då inte riktigt exakt lika namn med pass och flygbiljett (namnet är i övrigt rätt stavat, bara accenterna som saknas)... Blir det problem vid incheckning måntro eller är det safe? Tänkte kolla med Buke oraklen innan jag ställer mig i en timmes telefonkö till KLM....
Min sambo har accent i sitt efternamn och det går typ aldrig att skriva in, det är inga problem att flyga trots det. :)
 
Jag har accent och har inte haft problem med att den saknats. Men jag har bara flygit i Europa och Asien.
 
Namnet ska stå som det är kodat i passet, då följer det internationell standard. Nu hittar jag inte vettig bild, men det finns på kanten som man kan läsa av om passet läses med kamera, namnet inlagt med de tecken som är "godkända". Å blir tex aa, ö blir oe. Accenttecken borde inte påverka alls kan man tycka. :confused:

Jag har blivit stoppad in i USA en gång, för att stavningen enligt flygbolagets lista inte stämde överens med det ESTA jag själv hade fyllt i korrekt. Det kan vara ett aber om man reser där någon annan bokar flygbiljetten, inte ens vår jobbresebyrå gör rätt alltid.

(Jag hamnade i en väntsal i immigrations, utan min sambo "eftersom vi inte var gifta", och med risk att missa connecting flight. Som väl gick det fort när jag väl blev intervjuad, men det var inte direkt en bonus att vi hade en privat adress som vistelseort. :meh: Löste sig dock blixtsnabbt när jag kom på att jag hade mitt resekort från kammarkollegiet, som anger att jag är "regeringsanställd" och att de tar fullt ansvar för att hämta hem mig vid behov... :idea:)
 
Tack för all input.... Är helt medveten om att namnet SKA vara rätt stavat, nu var det just dock bara de där små "accent tecknen" som förbryllade lite.... men det verkar ju som om det inte ska vara något problem.... Tack än en gång....
 
Jag blev stoppad inför en resa till USA, då mitt namn skrivits en aning annorlunda på biljetten vs passet. Tror det rörde sig om att mitt ena mellannamn hamnat före mitt tilltalsnamn eller nåt liknande. Det var rätt allvarligt och väldigt nära att jag inte fått åka med.

Om de är lika petiga med accenter vet jag inte. Ibland tror jag sånt beror på vem som hanterar situationen och hur petiga de är...!
 
Om de är lika petiga med accenter vet jag inte
Men det är de inte. Vi skriver aldrig våra accenter och vi har rest mycket, i hela världen. Det är inte ett problem.

Tack för all input.... Är helt medveten om att namnet SKA vara rätt stavat, nu var det just dock bara de där små "accent tecknen" som förbryllade lite.... men det verkar ju som om det inte ska vara något problem.... Tack än en gång....
Om man googlar får man fram att flera flygbolag har som instruktion på hemsidorna att man ska ta bort accenter. Jag hade inte oroat mig alls.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp