Ni har väl slängt all Resorb Junior Plus ni haft hemma?

Mammas

Trådstartare
Den är indragen från den svenska marknaden på grund av att den misstänks ha förvärrat uttorkningen hos flera barn. Livsmedelsverket skriver lite om indragningen i den där länken, här hittar du en mer ingående artikel om det som de läkare som upptäckte skadorna den orsakat skrivit. Jag klipper in lite anmärkningsvärda citat från den sistnämnda artikeln:

Under den pågående gastroenteritsäsongen har vi vid Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge registrerat en markant ökning av antalet fall av hyperton dehydrering (Tabell I). Flera av barnen har blivit allvarligt sjuka och krävt intensivvård. En annan förändring är att antalet barn som utvecklat hyperton dehydrering under vårdtiden, det vill säga under pågående rehydrering, har ökat lika kraftigt (Tabell I). Frågan har därför uppkommit om en förändring i behandlingsrutinen vid oral rehydrering kan förklara den ökade incidensen av hyperton dehydrering.

I juli 2009 ersattes SVE av en ny produkt, Resorb Junior Plus (Nestlé), som innehåller mer än fyra gånger större mängd socker. Det går inte att utesluta att den höga sockerhalten, som inte överensstämmer med några rekommendationer avseende vätskeersättning [1], gör att Resorb Junior Plus är olämplig för snabb vätsketillförsel per os trots att produkten saluförs som »vätskeersättning«. Risken finns att denna sockerlösning i en av inflammation skadad tarm ger ett betydligt sämre upptag av vätska och dessutom kanske kan förvärra tillståndet genom att förorsaka osmotisk diarré [3].

---

Efter att vi uppmärksammat Nestlé på våra misstankar kring riskerna med produkten har Nestlé nu beslutat att omedelbart dra tillbaka Resorb Junior Plus från den svenska marknaden, ett klokt beslut! Nestlé har dock bestämt att behålla produkten på övriga marknader eftersom man där inte noterat några biverkningar av den typ som vi sett i Stockholm.

Lite gamla nyheter, men har förstått att det är många som inte uppmärksammat detta. Tänkte därför att det är bättre att ni får en extra påminnelse än att någon av era barn blir ännu ett som blir sämre av denna så kallade vätskeersättning. Har ett barn i min närhet som är ett av de barn de talar om i artikeln, han blev sämre och sämre efter vätskeersättning och har legat inne flertalet gånger i vinter. Tragiskt att det som ska hjälpa barnen gör dem sämre.
 
Sv: Ni har väl slängt all Resorb Junior Plus ni haft hemma?

Som jag har förstått det så är det felanvändning av preparatet som orsakar diarré.

Och för att klargöra så gäller detta INTE Resorb brustabletter.
 
Sv: Ni har väl slängt all Resorb Junior Plus ni haft hemma?

Så länge du inte använder det som vätskeersättning går det givetvis bra att använda. De har ju har ett exempel på förpackningen ("så här kan du ge under de första tre timmarna") och har i efterhand hävdat att det var maxdos de angav i det de kallade exempel på förpackningen. Men används det som vätskeersättning när barnet är sjukt och du ger de mängder av det som du ska ge en vätskeersättning, då kan det göra mer skada än det hjälper. (Det är för övrigt inte bara diarre det orsakar, utan det orsakar skador på den irriterade tarmen.)

Nestlé har också hävdat att de inte marknadsfört det som vätskeersättning och därför inte har något ansvar. Rent bullshit i mina ögon.

Precis som du säger gäller detta enbart Nestlé Resorb Junior Plus, inte övriga produkter av samma märke. Den säljs inte längre i Sverige men det finns givetvis många som har den kvar hemma. (Sjukvårdsrådgivningen hade i vissa fall så sent som i förra veckan ingen vetskap om detta och sa då att det inte var någon fara att ge detta preparat till magsjuka barn. Men magsjuka barn ska ha vätskeersättning i rekommenderad dos vätskeersättning, detta kan du inte ge av denna produkt utan att riskera att barnet försämras.)
 
Sv: Ni har väl slängt all Resorb Junior Plus ni haft hemma?

Jag fick reda på detta för över en månad sedan av läkarna på bus i Lund då mitt barn fick ROTA-viruset :(
 
Sv: Ni har väl slängt all Resorb Junior Plus ni haft hemma?

Vad bra att infon kommit dit iaf.

Hoppas att ditt barn blivit bättre. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp