Bukefalos 28 år!

Ni med växthus, hur går det med era tomater/gurkor....mm

Dana

Trådstartare
Ni med växthus/odlar hur går det med era tomater/gurkor....mm

Ja, gurkor får jag.

Tomater i massa men ännu inte mogna. En massa gröna tomater, så blir de röda samtidigt har jag en himla massa tomater.....

Chilin är på väg, ett flertal, väntar bara nån vecka till. 1 melon får jag, efter att jag pollonerat med pensel:laugh:

Tomaterna för mig är verkligen sega i år...

Purjolöken är stora som "hus". Trodde inte det, då de sitter ute på friland. Har tagit några. Vädret har ju inte varit det bästa i år.

Min majs som jag tänkte sätta dog, får försöka nästa år. Persiljan växer, plockat minst 4 ggr.

Har lite andra planer till nästa år. Lök bla på friland. Potatis hade vi förra året, inte i år, blir nog nästa år.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med växthus, hur går det med era tomater/gurkor....mm

Rensade ganska hårt i växthuset, tomatplantorna.

Nu, efter någon vecka är det i sort sett "rött" i hela växthuset. Har ju rensat tidigare, men inte så hårt.

Melonen mogen, chilin behöver några dagar till. Trodde inte att man skulle behöva rensa så hårt för tomaterna, men så var det. Äts nu tomater varje dag, har med till jobbet...till arbetskamrater som vill ha. Tomaterna bara exploderade efter denna grovrensing
 
Sv: Ni med växthus, hur går det med era tomater/gurkor....mm

Jag rensade också hårt och har nu två tomater som börjar bli röda. Hur länge vågar man låta dem sitta kvar? Det börjar bli ganska kallt nu.
 
Sv: Ni med växthus, hur går det med era tomater/gurkor....mm

Jag odlar på friland men svarar ändå...
Vi hade första natten med minusgrader här i natt, så jag tar in mina tomater och låter dem mogna inomhus. Gurkan är inte ens pickles så den får vissna ner. :(
 
Sv: Ni med växthus, hur går det med era tomater/gurkor....mm

Jag odlar i söderänden av ett skapligt långt och stort växthus - det har varit handelsträdgörd där för många år sedan.

Gurjkplantan har inte växt över huvud taget. Den är väl max 50 cm nu. Hr precis slagit ut sina första två blommor. Samma med paprikan. Den har inte ens blommat! Har en chili här hemma vid en solvägg. Den har ett par frukter som är ungefär 2-3 mm.

Tomaterna växte fint. Gott om gröna och vi har väl plockat röda (och svarta och randiga :laugh: ) i ett par veckor nu.

dock är det mängder med gröna och de kommer jag att ta in och lägga på bänken i köket. De mognar så småningom.
 
Sv: Ni med växthus, hur går det med era tomater/gurkor....mm

Mitt växthus välte i blåsten tidigare i somras, så mina gurkor och meloner gick av och dödde.
Kunde rädda två är fem tomatplantor som nu bor på balkongen. Den ena är enorm men har bara typ tre gröna tomater på sig. Den andra är en liten sort och har ganska mycket småtomater, har till och med skördat tre gulingar. Men den ser ledsen och brun ut, tror den kommer dö snart.. Fick spinn (?) på dem i somras, men besprutade med lite medel från jobbet och det verkade funka.
Min chili och paprika har jag gett upp. Plantorna är inte större än 10 cm. De har blommat och det är en frukt på gång men den ser inte riktigt pigg ut..
Och jordgubbarna är ledsna också. Har börjat planera för övervintring. Hur gör man det enklast när man bor i lägenhet utan trädgård?
 
Sv: Ni med växthus, hur går det med era tomater/gurkor....mm

dock är det mängder med gröna och de kommer jag att ta in och lägga på bänken i köket. De mognar så småningom.

Jag tycker att det blir bättre om man klipper av plantan vid marken och hänger den upp och ner inomhus i något fönster. :laugh:
 
Sv: Ni med växthus, hur går det med era tomater/gurkor....mm

Även jag har många gröna tomater, har tagit in dem i huset nu så de får mogna fortfarande i krukan bredvid stort söderfönster.

För övrigt så hade jag omogen chili för några år sedan. Plantorna var inte alls stora så de fick flytta in i köksfönstret, som krukväxter. Blev jättefint till jul, med mörkgröna plantor och röda chilifrukter! :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter I år har vi beslutat att köpa in två st fullstora 120 pallkragar att odla i. Min förhoppning är att det ska bli mindre ogräs än det är i...
2
Svar
29
· Visningar
2 047
Senast: Diabetikern
·
Trädgård & Växter Hej! Jag ska ge mig på att odla iår! Försökte förra året men mamma lyckades döda alla växter när jag var i England.. Ja men jag ska odla...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: corzette
·
G
Trädgård & Växter Hur ska jag göra nästa år för att få några tomater? Jag köpte 3 sorter, halvmeterhöga i maj. Plantorna frodas och mår jättebra, men...
2
Svar
23
· Visningar
4 969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp