Bukefalos 28 år!

Nödigheter under svemester

Då får man göra som björnen ;) nämen kollektivavtalen hos de större arbetsgivarna reglerar körtiderna, 5-5,5 h. När vi har rast har vi givetvis tillgång till toalett i rastlokalen. Är det riktig kris längs vägen får man be att få gå på sidan på lämplig station(det kryllar av öde mötesställen i skogen) och pinka på banvallen/i diket. :)
Nu blev jag jättenyfiken, kan man stanna hela godståget lite närsomhelst? På en station, eller bredvid en snövall :D. Jag trodde de gick i timmar?
 
Jag har en. Har testat hemma men har inte vågat prova skarpt utomhus med kläder på än. Det kräver lite övning att dels hitta hur man ska hålla den, och sen att våga släppa till. Känns som ett semesterprojekt att öva. Men det kan nog bli bra.
Det sägs ju att bondkvinnorna förr kissade stående :D det gäller tydligen bara att ha en stor yllekjol och lyfta ut den lite så man inte träffar den. Inga underbyxor hade de heller så lätt som en plätt.

Kan ju vara något att testa.

Roligt att så många har svårt att kissa ute. När jag var liten hade vi bara utedass och där fick man inte kissa, så det var syrenbusken varje dag hela sommaren, regnade det kunde man låna farmors cykelcape :rofl:. (och om man orkade fick man skutta in på dasset med papperet efteråt).
 
Nu blev jag jättenyfiken, kan man stanna hela godståget lite närsomhelst? På en station, eller bredvid en snövall :D. Jag trodde de gick i timmar?
KAN kan man ju, det är ju jag som sköter gas och broms :D men man ska ju inte hålla på att okynnesstanna här och där, då kommer man bli sen och vara i vägen för andra tåg. Vi har oftast några planerade möten längs vägen så det är ju lämpligt att kila ut då, att be om sidospår och göra extrastopp är en nödlösning. Själva tåget kan gå i trafik ett dygn i sträck, med personalbyte efter 5-5,5 h. :)
 
KAN kan man ju, det är ju jag som sköter gas och broms :D men man ska ju inte hålla på att okynnesstanna här och där, då kommer man bli sen och vara i vägen för andra tåg. Vi har oftast några planerade möten längs vägen så det är ju lämpligt att kila ut då, att be om sidospår och göra extrastopp är en nödlösning. Själva tåget kan gå i trafik ett dygn i sträck, med personalbyte efter 5-5,5 h. :)
Intressant! Jag har förresten alltid undrat om man styr tåg? Dvs har du en "ratt"/styrspak och måste du svänga?
 
Intressant! Jag har förresten alltid undrat om man styr tåg? Dvs har du en "ratt"/styrspak och måste du svänga?
Det är rälsen och växlarna som avgör var jag tar vägen. Jag har en gaspinne och två bromsreglage, en direktbroms för bara loket och en huvudbroms som bromsar hela tåget(luftstyrt). Men det finns faktiskt några äldre lok som har en ratt som gas/bromsreglage :D
 
Och personen som styr tågen kallas för tågklarerare. Det är den personen man ringer när det är något. Vissa är otroligt bra att ha och göra med, andra är så fruktansvärt stelbenta.

Det har hänt att tågklareraren skickat tåg åt fel håll och då är det inte bara att vända :D
 
Om detta är ett problem, använd grönmossa istället för papper.
Här är det plats för en varning.
Och det finns skäl till att apokalypsen parafraseras.

Här gäller det att vara vis. Den som har förstånd må räkna ut faran med grönmossan, ty faran är en insekts tal. Och dess tal är sexhundrasextiosex.

Sexhundrasextiosex kan - om du inte kontrollerar grönmossan innan användning - vara det antal rödmyror som har sitt äggkammare i den knippe grönmossa du precis ska till att placera där du behöver torka rent.
Kontrollerar du inte, inträffar apokalypsen ungefär ögonblickligen.

Skriver åt en kompis.
 
Jag har en. Har testat hemma men har inte vågat prova skarpt utomhus med kläder på än. Det kräver lite övning att dels hitta hur man ska hålla den, och sen att våga släppa till. Känns som ett semesterprojekt att öva. Men det kan nog bli bra.

Efter två glas vin vågade jag släppa till skarpt utomhus med kläderna på. Utan läckage. Nu förstår jag Freud bättre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp