Bukefalos 28 år!

Ny dator, vilken skall man köpa ?

gylle

Trådstartare
Det har blivit dags (tyvärr) att köpa en ny dator, den gamla dör nog snart. Har upptäckt att det är bra mkt billigare att köpa en nere på de tyska Ebay auktionerna men vad skall man satsa på och framförallt vad skall man inte köpa ?
Vill komma undan så billigt som möjligt men ändå ha en som funkar bra och smidigt. Hade tänkt satsa på en med stor hårddisk, då min nuvarande starkt begränsar min möjlighet att tex hålla på och redigera och spara videofilm, fylller den snabbt bara med foto (30GB hd).
Förutom video/foto så är det bara vanligt surfande och lite spel (men inga med någon värstinggrafik el dyl).
Finns ju flera olika processorer och det verkar som Sempron är den vanligaste där nere är den bra ? eller skit ? Något speciellt grafikkort man skall passa sig för eller leta efter ?
Märker man stor skillnad i "min typ" av användning om man har 532 ram eller 1064 ?
Kan man flytta sitt nuvarande XP till den nya burken på något sätt ? Köpte det installerat och färdigt i denna burk men fick inte med några skivor till det, är det kört då och bara hosta upp pengar för det en gång till ?
Alla tips och råd tas tacksamt emot !
 
Sv: Ny dator, vilken skall man köpa ?

ungefär vad har du för budget?

det du bör tänka på är iallfall: 2 gb minne om du har råd, 1 gb räcker, 512 är för lite.
processor - det kvittar om det är athlon 64, intel p4 prescott, dualcore eller inte. det ger inte så mycket bättre prestanda med dualcore, det är inte värt pengarna. sempron och celeron bör du dock akta dig för.

hårddiskar: skitbilliga. köp en 250 eller så, så kan du hämta en till en gång i halvåret hos din lokala datorbutik, för runt 900kr.

grafikkort: här är den tuffa nöten. ett x700/gf 6600 duger att spela med. låg upplösning, inte mycket godis. geforce 6800: mycket godis, samma med x850, x1900/gf7800/gf7900 = allt godis.

andra kort bör du i mitt tycke inte titta på ens.

sempron är AMD's budgetvariant, inte lika illa som Intel's Celeronprocessorer, de är nämligen felbyggda vanliga p4or, där man stängt av de oftast felande funktionerna, och säljer dem billigt, istället för att slänga dem. (de slänger givetvis de som inte ha fel i de avstängda delarna).
 
Sv: Ny dator, vilken skall man köpa ?

Hur är Geforce 6200 ? Kikade lite nere på auktionerna med ovanstående som val och hittar flera Athlon 64 med 1 GB Ram men med just gf6200 för hyffsade pengar.
Är absolut inget datorfreek som måste ha någon värstingdator utan vill komma undan så billigt som möjligt för något som är hyffsat bra. Letade fram papperna på vad som fanns i min nuvarande (köpt beg av datorfreak som bytte upp sig för en del år sedan och ser på grafik att där är endast gf 2, 64mb och den har ju funkat till de spel jag spelar även om jag kunde önska bättre kvalitet på video nä'r man tittar på det i datorn (gissar att det borde påverka det också eller ?)
 
Sv: Ny dator, vilken skall man köpa ?

ja, alltså. allt som finns på marknaden idag det "fungerar", men det går inte att kräma på med upplösning eller antialiaising eller texturfiltrering (dvs grafikgooodis)

det kortet har hursomhelst samma prestanda som ett geforce 3 ti200, ifrån 2001. istortsett identiskt faktisk :< så jag rekkomenderar det inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny dator, vilken skall man köpa ?

Med mer inriktning på foto/video och bara lite "enklare" spel är det onödigt att lägga för mycket på grafikkortet. Ett 6600GT eller liknande duger gott. nVidia är dessutom bättre än ATi när det gäller OpenGl, ifall du ger dig på mer grafik än foto/video. Ärligt talat, de som säger att det är låg upplösning och inga effekter med ett sådant kort har nog aldrig testat. Jag har för närvarande ett ATi Radeon 9500Pro som jag köpte för snart tre år sedan, och det var gammalt redan då. Ett 6600GT är bra mycket snabbare, och även på mitt kan jag köra hyfsad upplösning med rätt mycket effekter i praktiskt taget alla spel. (Är bara Oblivion som nu får mig att skaffa nytt)

Det viktigaste är processorn och minnet. Får kolla priser lite förstås, men för ditt användande passar en pentium bäst. Det är inte lika stor skillnad nu som tidigare (P3:a hade varit allra bäst) utan även en lagom modern AMD går bra. Beroende på vad du använder för program till din videoredigering kan du ha en hel del att tjäna på dual-core. Det är just sådan numbercrunching som det är bra på.

2048 MB RAM bör du definitivt försöka få in. Arbetar man med några stora bilder eller hyfsade video-filer fyller man lätt en gig.

Det går att flytta disken med windows och köra på nya datorn, men behöver göra en reparation med skivan. Helst dock installera om. (Bra med fräsch start när du ändå har fräsch dator dessutom.)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har börjat tröttna rejält på min nuvarande bärbara dator och behöver/vill köpa mig en ny. Jag har för nuvarande en Lenovo G710...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Squie
·
IT & mobiler Jag kommer att använda den ganska mycket när jag är på resande fot, så att den inte väger för mycket är ett av huvudkraven, tror att...
Svar
7
· Visningar
2 791
Senast: Sassy
·
B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 891
Senast: BonnieS
·
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny dator till sommaren. För tillfället har jag en 15.5" Hp som har fungerat utmärkt i snart 6 år men den...
Svar
1
· Visningar
1 074
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp