Ny info från Sto- och unghästgruppen (ASVH)

Gabby_Ossi

Trådstartare
Någon mer som fått dokumentet och hunnit läsa in sig på förändringarna?

Jag kan ge en liten kort sammanfattning (förutom det som mest rör arrangörer, som har fått ut infon direkt):

  • Terminen för treårstesten förlängs med två veckor till den 15 Juni
  • Tre hinder kommer att användas, dock inte med samma avstånd dom för hingstarna. Avstånd kommer bestämmas och publiceras i slutet på januari.
  • Fr.o.m. 2012 kommer alla 3-årstest bedömas linjärt utöver de vanliga poängsättningarna. Dock inte Kvalitetsbedömning/fölbedömning ännu.
  • Diplom ges endast till hästar med gröna, gula och vita papper. Grå papper får fortfarande visas men kommer bara klassindelas.
  • Halvpoäng införs vid alla bedömningar.
  • Ridprovet på treårstesten kommer att poängbedömas. Dock fortfarande frivilligt och poängen har ingen betydelse för championatskval.
  • Gångartsprovet på Kvalitetsbedömningen ska (som i år) genomföras en och en 10 minuter. Alltså måste exteriör- och gångartbedömning gå parallelt och tiden kortas ner för gångartsdomarna.
  • ASVH råder fler att arrangera Kvalitetsbedöming på våren i samband med 3-årstest, på de platser det är få startande.
  • Hårdare kontroll på medlemsskapet, det ska inte gå att anmäla till bedömning utan medlemsnr.

Och ang Stamboksfrågan:
  • Från och med 2013 kommer den tidigare ”stamboksföringen" av ston och hingstar att försvinna.
  • Systemet för avelsvärdeklasser kommer att modifieras. Det ska vara tydligt vilka klasser som baseras på individuella prestationer och vilka som baseras på avkommors prestationer.
  • Ston ska kunna avelsvärderas och få sin avelsvärdeklass baserad på individuella meriter även innan de fått föl, till skillnad från idag.
 
Sv: Ny info från Sto- och unghästgruppen (ASVH)

Puttar upp tråden. Borde finnas en del i 10- och 09-trådarna som är intresserade av detta? Jag har fått det, läst o gillar det mesta. Bra med längre termin, linjär bedömning introduceras för 3-åringarna parallellt med den vanliga, halvpoäng, poängbedömt ridprov.
 
Sv: Ny info från Sto- och unghästgruppen (ASVH)

jag vet ínte vad linjärt betyder? :o

För mig med en 10a spelar det ingen roll. Dock lite trist att avstånden på hindren inte kommer ut förrän i början av januari.

Hur gör man med diplom? Hur räknas det med halvpoäng? Har ridprovet betydelse också då? Kan man "misslyckas" med ridprovet och ändå får diplom? Behöver man ens rida för att få diplom?
 
Sv: Ny info från Sto- och unghästgruppen (ASVH)

Linjär nedömning är ett sytem de har i t.ex KWPN. Det är en objektiv bedömning där man "jämför" hästen med en "normalhäst". Det finns ett antal bedömningspunkter (många fler än vi har nu), och sedan sätter domaren ett betyg på en skala där mitten är "normal". Man lägger alltså ingen värdering om det är bra eller dåligt, utan gör bara en beskrivning.

Jag hittar inget ex.protokoll nu på nätet, men jag har hemma som jag kan scanna ifall någon vill se. Men det kan t.ex se ut såhär:

Hals
Lång-----X-----------Kort
Högt ansatt--------------X-----Lågt ansatt

Bog
Liggande-----X----------------Sluttande

Rygg
Lång-----------X-----Kort
Vek---------X-------Stark

Framben
Intåad---------X--------Uttåad

Trav
Lång-----------X-----Kort
Stum---------X-------Elastisk

Detta kommer några år framåt leda till att vi kommer kunna få index för hingstarna som inte bara visar hur pass bra/dålig typ/ben/gångart/hoppning en hingst förväntas nedärva, utan åt vilket "håll" han förväntas påverka en specifik egenskap jämfört med normalhästen.

Det kommer att skrivas en manual som alla domare och även alla som får sin häst bedömd enligt systemet får, och det verkar även som att ASVH kommer att ordna kurser för medlemmar om systemet.

Ang diplom så tror jag samma gränser kommer gälla trots att det är halvpoäng. Ridprovet kommer nog vara som förut att man måste få det godkänt (vet inte vad det kommer innebära poängmässigt dock, om det är 5 som vanligt eller något annat) för diplom.
 
Sv: Ny info från Sto- och unghästgruppen (ASVH)

Som jag har förstått det ska ridprovet bedömas precis som vanligt. Poängen man får kommer inte användas till något utan är bara för hästägarens egen skull. Men framöver ska även de poängen tas hänsyn till.
 
Sv: Ny info från Sto- och unghästgruppen (ASVH)

Tack då förstår jag. Jag tittar ofta på KWPN-hingstar och den metoden är lätt att utläsa. Just för att jag inte vill ha ex kort hals på hingsten då stoet har det osv. Mycket lätt att se :D

Så det kommer fortfarande gälla att man inte kan få diplom om någon bedömning är under 7? (och så totala summan såklart).
 
Sv: Ny info från Sto- och unghästgruppen (ASVH)

Ja, jag har i alla fall inte sett något om någon förändring på den punkten!
 
Sv: Ny info från Sto- och unghästgruppen (ASVH)

kl

Detta med stamboksföringen förstår jag inte riktigt?

Vart har ni hittat informationen? Inget som jag känner igen som medlem men jag kan ha missat det i ngt utskick.:)

Känner mig kluven kring detta med poängsättning av ridprovet vid treårstest, lite rädd att det medför att unghästarna rids för mkt för tidigt.
 
Sv: Ny info från Sto- och unghästgruppen (ASVH)

Det är en första info till regionala föreningar och div funktionärer, men med uppgift "sprid till intresserade"
Men själva reglementena med detaljer är inte publicerade än.
Ridprovet för 3-åringarna (exakt info kommer ju i 3-årsreglmentet) ska bedömas i 2 punkter, Naturlig balans o lösgjordhet resp Harmoni o allm intryck och syftet med det är att visa att/om hästen på rätt utbildningsväg, som stöd till utbildarna.
Det påverkar inte gångartsbetygen och inte kval till championat (fast det kan väl komma senare, när detta är prövat)
Stambokföringen är mer komplicerat att dra här, läs det som finns på asvh:s hemsida om öppnandet av stamboken.
Det kommer säkerligen massor med info framöver så håll koll på hemsida etc.
 
Sv: Ny info från Sto- och unghästgruppen (ASVH)

kl
Om Stamboksföringen tas bort och ridning vid 3-årstest är frivillig så försvinner alltså det nya konstiga kravet på att stona måste vara ridna för att "avelsvärderas" (eller vad det nu kommer att heta)? Eller har jag fel?
 
Sv: Ny info från Sto- och unghästgruppen (ASVH)

Tack för ditt svar!

Jag har läst gällande hingstarna men med stona hänger jag inte riktigt med så det ska bli mkt intressant att se fortsättningen där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp