Nya regler om uppstallning - hur gör er klubb?

the_connemara

Trådstartare
Jag tänker alltså på de två fetmarkerade stycken nedan:

"Tillägg/förtydligande i TR I
2011-02-23

Vid Tävlingssektionens senaste möte togs beslut om följande ändringar i TR I Gemensamma.


•När det gäller de nya uppstallningsreglerna, så är det som står i proppen ang. uppstallning alltid arrangörens ansvar. Om man t.ex. hänvisar till stall utanför tävlingsområdet.
•När anmälan är stängd i TDB, så får man inte pengar tillbaka om domaren ändras.
•Inga dispenser kommer att ges för att ha egen ÖD på hemma tävling, vi kommer dock att godkänna undantag om en enstaka klass på en lokal/regional tävling har 10 eller färre startande. Ansökan skickas in till sportavdelningen efter anmälningstidens utgång.
•När det gäller bevakning av uppstallning på tävling så ska det alltid finnas någon på plats på området, även nattetid. Gäller på alla nivåer av tävlingar där uppstallning erbjuds.
•Sjukvårdspersonal ska vara sakkunnig, dvs. arbeta inom akutsjukvård eller ha aktuell utbildning LABC samt HLR för att vid en olycka ta hand om såväl lättare skador som att bistå med livsuppehållande åtgärder i avvaktan på ambulans.

http://www3.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2011/02/TillaggfortydligandeiTRI/"

Första fetmarkerade stycket: Det är inte bara att låta bli att skriva ut det i proppen. Det räcker inte ens att ta bort all information på hemsidan utan man får inte ens muntligt tipsa om uppstallning om någon utfrån ringer arrangerande klubb och frågar. För tipsar någon i klubben om uppstallning då så räknas klubben som ansvarig, med allt vad det innebär. Allt enligt direktkontakt med SvRF och specifika frågor.

Och vad innebär det egentligen? Om en häst i en uppstallning lämnat positivt dopingprov och ryttaren hävdar att det är uppstallningens fel, kan klubben krävas på kostnaderna då?

Det innebär ju att det hur lätt som helst för ryttaren att hävda att "någon i arrangerande klubb tipsade mig om denna uppstallning" och på så vis slippa allt ansvar? Eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Nya regler om uppstallning - hur gör er klubb?

Det är ju inte riktigt klokt!
Hur sjutton ska arrangörerna kunna erbjuda uppstallning egentligen? Det kommer att kosta hur mycket som helst om de ska erbjuda desinficerade boxar. Har man inte lust att betala de pengarna kan man då inte ens fråga om tips på stall i närheten?

Tror att vi får starta en ny websida där man kan tipsa varandra om uppstallningar vid olika tävlingar:angel: Är väldigt glad att jag inte längre bor på Gotland och är beroende av uppstallning när jag ska tävla...
 
Sv: Nya regler om uppstallning - hur gör er klubb?

Det är ju inte riktigt klokt!
Hur sjutton ska arrangörerna kunna erbjuda uppstallning egentligen? Det kommer att kosta hur mycket som helst om de ska erbjuda desinficerade boxar. Har man inte lust att betala de pengarna kan man då inte ens fråga om tips på stall i närheten?

Tror att vi får starta en ny websida där man kan tipsa varandra om uppstallningar vid olika tävlingar:angel: Är väldigt glad att jag inte längre bor på Gotland och är beroende av uppstallning när jag ska tävla...

Lite vad jag ville skriva, och som vi pratade hemma :D Men jag hoppades att vi bara inte fattat eller något.

Jag tänkte först att då kan vi ju ha tipstrådar på buke :idea: Men sen insåg jag att då får man ju noga vakta sin tunga för tävlingen det gäller kan ju inte folk från arrangörsklubben svara.

Alternativen som vi såg det är ju i princip:
1. Ha egen tävlingsuppstallning med allt arbete och ansvar det innebär med rengörning och vakt bla.
Kanske kan bli ok kostnader om det redan finns, men hur många klubbar har det? = Tvingas kanske ta mer betalt för att ett bygge ska gå runt i klubben.
2. Tipsa om uppstallning - samma arbete, samma kontroll men dessutom kanske i ett vanligt stall och hos en privat person = extraarbete som jag ser det. Och samma ansvar.
Ännu mera mer jobb än "bara uppstallning". Samma kostander som innan?
3. Ha mobila boxar med allt ansvar och arbete.
Svindyrt och oftast inte ens önskvärt av hästägare.

Snälla, är det någon annan som ser det ur en annan vinkel?

Lite rörigt svar men nej, man får absolut inte tipsa om någon frågar, inte om man är från arrangörsklubben iaf. Eller får får man ju, men då blir klubben ansvarig. Vad innebär det?
 
Sv: Nya regler om uppstallning - hur gör er klubb?

Det är ju en sak på internationella tävlingar, med vakt och "rena" boxar. Men på regionala tävlingar? Speciellt för oss som rider fälttävlan och nästan alltid behöver uppstallning då det är långt mellan tävlingsplatserna...

Förra året kändes som en ljusning för fälttävlan, man gjorde det mer lätt tillgängligt genom startfälttävlan och uppmuntrade till nya banor och tävlingsplatser. Detta hjälper ju inte direkt tillgängligheten...

Tidigare kunde ju arrangörerna skriva in uppstallning på egen risk i proppen, kan man inte ha något liknande? För oss som skiter i om boxen är desinficerad eller inte? Finns det någon FT-arrangör på regional nivå som klarar dessa nya regler? Utan att priserna skenar iväg så att ingen vill anmäla?
 
Sv: Nya regler om uppstallning - hur gör er klubb?

Jag blir helt förstummad när jag läser detta....det är ju inte många FT som jag kan åka till utan att ha uppstallning??? HUR ska detta lösas? Även om vi ruskar liv i "kringresande ft-ryttar tråden" så finns det ju oskrivna blad där ingen bor...:crazy:
 
Sv: Nya regler om uppstallning - hur gör er klubb?

Jag blir helt förstummad när jag läser detta....det är ju inte många FT som jag kan åka till utan att ha uppstallning??? HUR ska detta lösas? Även om vi ruskar liv i "kringresande ft-ryttar tråden" så finns det ju oskrivna blad där ingen bor...:crazy:

Och problemet att det är hur lätt som helst att ange arrangerande klubb som den som tipsat om uppstallningen kvarstår - vilka konsekvenser får det för klubben om ryttarens häst visar sig positiv på otillåtna medel?
 
Sv: Nya regler om uppstallning - hur gör er klubb?

Alltså, jag brukar inte vara den som gnäller över regel som faktiskt i grunden försöker förbättra för hästarna. Men i detta fallet känner jag lite att - när är det dags för HÄSTÄGAREN att faktiska ta/och ha sitt ansvar över att den tillåter att hästen är ute och tävlar, uppstallas på tävling osv? Det måste ju liksom vara ägarens ansvar ytterst trots allt?

Självklart ska krav kunna ställas på en anläggnings uppstallning avsedd för tävlande, men någon stans måste ju gränsen gå? Det här drar ju in alla "övernatta hos en vän" oxå så som jag fattat det?
 
Sv: Nya regler om uppstallning - hur gör er klubb?

Det är ogenomtänkt tycker jag, en ren skrivbordsprodukt.

Hur är det tänkt, om någon nu tänkt öht :angel:, att man förutom alla funktionärer som behövs på det ursprungliga tävlingsområdet till alla sysslor dessutom ska ragga funktionärer till externa stallar?
Dessa kan ju dessutom bli tvugna att sova i stallet om det nu ska vara bevakning på natten.

Jobbar Ridsportförbundet mot målet att bara de som badar i pengar ska ha möjlighet att tävla??!
 
Sv: Nya regler om uppstallning - hur gör er klubb?

kl

Men det här med boxrengöring har ju inte med doping att göra, det är ju för att minska risken för smittspridning.

Sedan kan jag hålla med om att dygnetruntbevakning oavsett nivå på tävling är lite overkill. Men jag kan tänka mig att det är ett led på vägen att bli så likt FEI´s reglemente som möjligt.

Men det är två olika frågor som beslutats på två olika förbund/myndigheter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp