H
Häst 2004
Nu gör jag ett nytt försök, jag skulle vilja ha hjälp att bedömma om denna foderstaten kan vara ok till mitt sto. Hon är 5 år - 6 till sommaren, vill gärna ha upp henne lite i hull - men då med ett foder som hon inte blir mer pigg av! Hon rids normalt, hopptränar samt dressyr tränar regelbundet.
Det är väldigt fina värden på det hö hon får: TS 87,7 MJ 9,2 Råprotein 109,9 Smrp 75,7 NDF-fiber 554
Aska 64,9 Kalcium 3,0 Fosfor 1,0 Kalium 21,1
Det jag själv har kommit fram till (gnm att räkna på hippocampus sida) är att hon får för mkt protein.
Hittils har hennes foderstat sett ut så här: 1/2 kg betfor 1 kg hippo basic, 1 kg hippo breed, 1 kg korn, miner blå, vitlökspulver, b-vitamin(för pälsfällning) samt 12 kg hö.
Fick bra svar innan om att jag helt kunde ta bort kraftfoder, men jag känner att jag ändå vill ge henne ngt slags kraftfoder.
Jag har för ett tag sedan lagt till korn samt ökat hö mängden, men i
stället för att lägga på sig har hon blivit tunnare i stället!?
Jag funderar på att prova följande: 12 kg hö, mineraler, vitlökspulver,
1 kg hippo basic (lägre proteinhalt än i hippo breed) 1 kg korn, 1/2 kg betfor.
Kan detta vara ngt, el ska jag prova med endast havre o korn!?
Det är väldigt fina värden på det hö hon får: TS 87,7 MJ 9,2 Råprotein 109,9 Smrp 75,7 NDF-fiber 554
Aska 64,9 Kalcium 3,0 Fosfor 1,0 Kalium 21,1
Det jag själv har kommit fram till (gnm att räkna på hippocampus sida) är att hon får för mkt protein.
Hittils har hennes foderstat sett ut så här: 1/2 kg betfor 1 kg hippo basic, 1 kg hippo breed, 1 kg korn, miner blå, vitlökspulver, b-vitamin(för pälsfällning) samt 12 kg hö.
Fick bra svar innan om att jag helt kunde ta bort kraftfoder, men jag känner att jag ändå vill ge henne ngt slags kraftfoder.
Jag har för ett tag sedan lagt till korn samt ökat hö mängden, men i
stället för att lägga på sig har hon blivit tunnare i stället!?
Jag funderar på att prova följande: 12 kg hö, mineraler, vitlökspulver,
1 kg hippo basic (lägre proteinhalt än i hippo breed) 1 kg korn, 1/2 kg betfor.
Kan detta vara ngt, el ska jag prova med endast havre o korn!?