Bukefalos 28 år!

Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

aprilmaj

Trådstartare
Jag var på en utbildning nyligen. Kursledaren var mycket kunnig och pedagogisk, men jag blev så obehaglig till mods för vad som hände utöver undervisningen. Det är så knäppt, så jag undrar fortfarande vad det var. Och det låter inte som något alls när jag beskriver det. Vad hände egentligen? Mer än att jag kände mig äcklad och faktiskt utsatt.

Under pauserna hade kursledaren musik på. För att gå ut ur salen var man tvungen att gå förbi honom. Varje gång jag gick förbi bytte han musik till låtar med text som anspelade till… utseende? Ganska länge trodde jag att det var tillfälligheter, men insåg sedan att så inte var fallet. I början var det mer oskyldiga låtar, typ ”She´s so lovely”, men vartefter tiden gick blev det ”Sexbomb” och sånt.

Jag började (förstås…) fundera över min klädsel, om jag betett på något speciellt vis, hur jag gick, om jag omedvetet sände några signaler osv. Usch, jag blir förbannad när jag tänker på att jag genast började leta hos mig själv, istället för att lägga bördan där den hörde hemma.

Det svåraste var nog att inte kunna bemöta det, säga ifrån. Det är kanske därför händelsen inte släpper taget om mig? Vad skulle jag sagt? Det fanns ju inget att ”ta på”.

Är det någon som kan hjälpa mig att reda i det här? När jag berättade för en bekant tyckte hon att jag skulle bli smickrad att han så tydligt visade intresse för mig. :yuck:

Hur skulle du ha reagerat? Skulle du ha blivit illa berörd - eller smickrad?
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Jag började (förstås…) fundera över min klädsel, om jag betett på något speciellt vis, hur jag gick, om jag omedvetet sände några signaler osv. Usch, jag blir förbannad när jag tänker på att jag genast började leta hos mig själv, istället för att lägga bördan där den hörde hemma.

Exakt. Nästa gång är du förberedd, sträcker på ryggen och fyrar av mördarblicken.

Smickrad? I helvete heller. Vidrigt beteende av en kursledare. Han har ingen rätt att få dig att känna sådär.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Smickrad?! Inte alls! Jag hade tyckt att det var en konstigt beteende från hans sida!:eek:
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

För det första, var det någon annan kvinna som gick ut samtidigt som dig?

För det andra, sexuella trakasserier är ALDRIG ok men jag vet också hur svårt det är att säga ifrån så länge det inte är fysiskt. Tyvärr har jag varit med om det och det var bara att välja mellan säga ifrån och ha ett jobb.

Tillägg: Instämmer med Bläckis och Got2Be: Mördarblick och inte faan blir man smickrad!
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Smickrad skulle jag inte bli av det, men det är svårt att smickra mig. Eller lätt? Om någon säger något sånt fast ärligt och oss emellan (och då inte som ett automatiskt artigt svar för att jag sagt något sådant) så kan jag bli smickrad, av att spela en låt som, låt säga var menat mot mig vid varje paus, det skulle få mig att undra i vilken ålder han befann sig och tycka att han var knäpp.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Om jag hade känt personen innan så hade det kanske varit en kul grej EN gång. Jag tar inte så allvarligt på saker och kan mycket väl tycka det är roligt med sånt där. Hade det känts creepy och inte alls som ett skämt eller från båda sidor så tror jag att jag skulle ha gett mördarblicken och eventuellt ett "skärp dig".

Du behöver inte alls känna dig smickrad! Inte om det inte var så du kände!
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

... vilket den där mannen vet. Vilket gör det rent otäckt utstuderat.

Fast hur kan du vara så säker på att han vet det? Han kanske inte tänker längre än näsan räcker :banghead: och inte menar i att vara dum eller bete sig illa mot TS. Korkade män är ju ingen bristvara tyvärr. :crazy:
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Fast det är ju inte säkert, han kanske bara va väldigt omogen och fattar inte hur det upplevs av den andre.

I det fallet var det en man som definitivt visste att jag inte uppskattade det, han visste att han gått över gränsen och ja, han vet också att jag aldrig kan bevisa något.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

... vilket den där mannen vet. Vilket gör det rent otäckt utstuderat.

Ännu mer otäckt eftersom han är psykolog i sin profession. Det var samtidigt det som gjorde att jag länge trodde att jag inbillade mig vad gäller låtbytena.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

för det första har det inget med dig att göra och hur du uppträder! Det står helt för honom. Riktigt dålig stil av en kursledare!

Vad du kan säga åt honom är att han har väldigt dålig musiksmak.

Nu vet jag inte vad du läser, det kan vara något han vill bevisa senare i kursen tex hur musik påverkar människor om det är en sådan kurs, beteende, marknadsföring psykologi kan du göra honom uppmärksam att du noterat hans beteende och att du känner dig äcklad...
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Nu såg jag att han var psykolog. Då ska du tala om för honom att du noterat hens experiment och känner dig äcklad. Utgå från att det är ett experiment så kan du ta det med honom direkt.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Fast hur kan du vara så säker på att han vet det? Han kanske inte tänker längre än näsan räcker :banghead: och inte menar i att vara dum eller bete sig illa mot TS. Korkade män är ju ingen bristvara tyvärr. :crazy:

Fast det är ju inte säkert, han kanske bara va väldigt omogen och fattar inte hur det upplevs av den andre.

Var han dum och omogen skulle han stöta öppet - men det riskerar han få fan för. Istället kommer han på en metod som är så subtil att hon aldrig skulle kunna konfrontera honom. Det är oerhört utstuderat.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Nu såg jag att han var psykolog. Då ska du tala om för honom att du noterat hens experiment och känner dig äcklad. Utgå från att det är ett experiment så kan du ta det med honom direkt.

Jag kommer inte att träffa honom mer. Tack och lov. Det var alltså ingen lång utbildning utan en kort kurs.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Skönt för dig! Dumma karlar finns det gott om, som tur är finns även trevliga med :)
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Var han dum och omogen skulle han stöta öppet - men det riskerar han få fan för. Istället kommer han på en metod som är så subtil att hon aldrig skulle kunna konfrontera honom. Det är oerhört utstuderat.

Tack! Nu satte du ord på det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp