Odlingskunniga! Gammeln, Henrik...

V

Vildvittra

Vi brukar ta eget hö på några vallar som vi lånar av en gammal gubbe. Har försökt köpa dem eftersom han är gammal och inte har några arvingar men än har det varit nej. Pga detta känns det tråkigt att kosta på dem plöjning och nysådd, något som skulle behövas då detta inte är gjort på minst tio år.
Mina frågor är dock, om vi skulle göra detta, vilket som skulle vara det bästa att göra och vad som bör sås?

När ska man man så nytt, höst eller vår?
Vilket/vilka slags gräs?
Andra saker som gödsling etc?

Mitt önskehö är inte så jättehögt i MJ (helst max 7) och med en bra proteinkvot, runt 7 sådär. Alltså inga kanonvärden bortemot 100 smp, men bra. Hästarna som ska äta är "lallar"islandshästar med ett behov på ca 40 MJ per häst. Vill därför inte ha för högt MJ eftersom jag vill ge dem ordentligt med grovfoder.

Vad påverkar MJ/proteinhalten mest? Tid för skörd eller grässort/gödsling etc? Vi har ännu inte lyckats få in höet före midsommar, snarare nån-några veckor efter. Vill inte ha hösilage av olika anledningar.

Tacksam för svar från er som kan!

Vildvittra
 
Vad har du haft för värden när du tagit in några veckor efter midsommar?

Vi slog hö på en av våra åkrar förr, åkrarna är dock inte insådda sen eldkvarn brann, och inte heller gödslade (annat än att korna och hästarna gick där). Vi tog in en skörd hö och djuren gick på återväxten.

Men det varierade STORT beroende på när man tog in det. MJ:n låg rätt still på ca 7.5, men proteinet varierade från ca 30 och upp till 60 beroende på när det skördades. En vecka efter midsommar låg proteinet stadigt runt 30, precis innan midsommar på ca 45 - 50 och någon - några veckor innan midsommar på ca 60.

Däremot måste du ju räkna med att du får en MINDRE skörd ju tidigare du slår. MIndre men bättre näringsvärden (förhoppningsvis).

Bonden i grannbyn sår om och gödslar och 'allt' men han envisas med att ta 1-2 veckor efter midsommar iaf och fick aldrig upp det över 35 srp i alla fall (proteinet på ca 7.5).

Så om ni inte ville så om etc, så försök få in det TIDIGARE, det kan göra stor skillnad! Sen beror det ju mycket på vad det är för gräsblandning etc, vår åker/vall/hage (vad man nu ska kalla det) var en blandning av företrädelsevis timotej, kvickrot och vitklöver (vitklövern kom dock inte med i skörden, den växte för lågt). Och det är kanon som bete om man har svårfödda hästar, även om man inte kan tro det när man tittar på när det såddes om och gödslades sist etc.
 
Vad är anledningen till att du vill kosta på jordbearbetning + nysådd om du nu inte vill ha så bra värden i ditt hö? Hur många ha är det frågan om? Skördetid är den som påverkar näringsvärdet MEST
 
Tack för svaren bägge två.
Vi har aldrig fått bättre än 44 smp på dessa vallar (ca 4-5 ha), MJ runt 8 och uppåt. Vad jag menar med att jag inte vill ha kanonhö på 100 smp är inte att jag inte vill det men det är inte nödvändigt med så bra hö om du förstår, då jag inte har racinghästar eller uppfödning.

Självklart vore det idealt om man kunde få in höet tidigt, och är medveten om att det då inte blir lika stor mängd, men vädret här är nästan aldrig så pålitligt den tiden att man törs slå (bor i Värmland). Vi är ju dessutom inga bönder som bara kan vara hemma hur som helst utan måste veta att vi har tid den veckan med höet.
Därav min fråga om gräsblandning etc kan påverka innehållet något så att det blir bättre även om man tar lite senare.

Vildvittra
 
Jag förstår inte din fråga :confused: Du vill ha ett dåligt foder och du får hö på 8 MJ och 44 g smbrp. Då är väl allt frid o fröjd då.
 
Ok, försöker igen.
Nej jag vill inte ha dåligt foder. Kan gärna tänka mig ett hö med 100 smp, men nöjer mig med 50-60 smp. Detta kan jag inte få på dessa vallar (uppenbarligen, om vi inte slår flera veckor tidigare och det är ju inte alltid det går som sagt var). Jag vill helst ha ett MJ på 7 eller under.

Min fråga var och är alltså hur jag bäst kan få ett sånt hö (eller för all del med högre smp men det är inte nödvändigt), dvs. vilka grässorter, typ av gödsling etc. Vad påverkar mest? Hur kan man göra för att inte få så högt MJ?

Vad är det du inte förstår??

Vildvittra
 
Ett tillägg:

I första inlägget skrev jag att jag vill ha ett hö med max 7 MJ och en proteinkvot på ca 7 (dvs. runt 50 smp). Det kan väl knappast anses som ett dåligt hö? Eller?

Vildvittra
 
Vad jag menar är att du får tydligen ca 8MJ i höet och detta ligger ju väldigt nära 7MJ som du vill ha. Då tycker jag att det inte finns en anledning till att göra några förändringar. Eftersom ni inte är några lantbrukare och dessutom inte kan skörda då man egentligen bör göra detta så är det enklaste att bara pytsa i lite extra protein i foderstaten.

Sen vet jag inte hur mycket ni gödslar, vilka växter ni har i vallen och vilket datum/vecka ni brukar skörda. Sen vet jag heller inte om du menar per kgTs eller per kg foder. Då jag vet detta så kanske jag kan ge några råd om hur man kan påverka detta en aning men då krävs det att man kan passa vallen lite och skörda då det är dax och inte då man har planerat in en semester :angel:
 
7MJ anser jag vara ett dåligt hö :) beroende på vad man ska använda detta till, återigen är det /kgTs eller /kg foder
 
Jag är inte odlingskunnig men jobbar på teoretiskt för att lära mig mera :p Slukar bl.a. Gammelns trådar.

Iallafall, jag är också intresserad av det här med hur man kan påverka näringsinnehållet och vad jag tänkte tillägga här är att förutom växter, väder, vind, gödsling och skördetidpunkt så (har jag läst) påverkar även vilken typ av slåmaskin man slår vallen med (det påverkar även torktiden) samt förstås hur mycket som den torkande vallen vänds. Vid varje vändning förlorar man i protein i och med att man tappar fler blad. Så sånt inverkar också.

Personligen prioriterar jag torrt hö vid balning och pytsar hellre i lite extra protein bara jag får in höet så vi vänder vårt hö många gånger (och tappar blad varje gång).
 
Antingen har man en skulltork och kör in höet lite tidigare och gör sluttorkningen på skullen eller så hässjar man höet någon/några dagar efter skörd. Detta för att slippa spill av bladen. Då hässjan är torr så tar man bort störarna och pressar hela hässjan på plats med en press :)
 
Det är per kg foder jag menar. Och jag vill alltså helst ha MAX 7 MJ, gärna något lägre, och undrar vad som påverkar MJinnehållet mest. Jag förstår att du som har travhästar (är det va?) inte tycker att 7 MJ är bra, men det var ju höet som helhet med proteinkvoten jag menade. För mina hästar skulle det vara perfekt.

Gödslat är det bara gjort en gång (med konstgödsel eller vad det är, alltså inte koskit), växterna som finns i vallen nu vet jag inte vilka det är, men det är en gammal ängsvall med rätt mycket blommor och örter.

Sen är det ju naturligtvis inte så att vi tar semester en viss vecka och då ska höet in, utan vi "stôllkör" ju hö som alla andra när det är väder, men vi jobbar ju trots allt så det kan ju ibland bli nån dag hit eller dit + att man är lite feg och vågar inte alltid slå om det är lite osäkert eftersom vi inte har fler vallar än dessa.

Vi tar in löshö och har inte skulltork.

Vildvittra
 
Ok, detta blir inte lätt att ge råd om hur man ska göra för att INTE få bra foder. Först o främst är ju våra vallväxter förädlade så att vi ska producera så bra foder som möjligt, mjölkbönder vill gärna ha uppåt 11MJ/kgTs :d

I o med att jag inte kan se vallen så kan jag inte ge råd om att bryta upp den och anlägga en ny, den bedömningen får du göra själv. Men om jag ge två förslag så får du se vad du själv kan klara ut.

1. Du vill alltså minska energin i höet samtidigt som du vill öka proteinet, en ganska omöjlig uppgift om man ska göra detta medvetet. Näringsvärdet är ju optimalt kring begynnad axgång - axgång, därefter så sjunker det med tiden samtidigt som växttrådshalten ökar.

1a. Utgångspunkt nuvarande vall. Man skulle kunna gödsla lite mer av kväve, för att styra upp proteinhalten och skörda 5-7 dagar senare för att minska nergihalten, än vad ni gjort hitills. Nu kan man egentligen inte ange tiden som skördedatum utan man får gå på vallens utvecklingsstadium (Feeks skala) beroende på att vädret styr hur vallen växer.

1b. Nästa finess att minska på energin är att utnyttja en dålig vädervecka. Molninga dagar går fotosyntesen på sparlåga och det produceras inte lika mycket socker i växten. Här kan man då utnyttja detta genom att skörda direkt efter en regnperiod/molnig period om man får en solig prognos därefter. Då har du redan från början "lågt" MJ i vallen. Det är även lägre halt socker på morgonen än på sena eftermiddagen/kväll i vallen :smirk:. Teoretiskt skulle man ju kunna tänka sig att låta höet, då det är slaget, ta en regnskur för då lakas en del näring ur.

2. Vi anlägger en ny vall. Då skulle jag använda mig av en blandning Foderlosta, Hundäxing, Ängssvingel beroende på att dessa växter ligger något under näringsgenomsnittet än vad tex Timoteijen, Rajgräs gör. Det finns en svingelsort som heter Svalöfs Sena och är från förra sekelskiftet nån gång på 20-30talet :cool:. Har för mig att den inte är såååååå "näringsrik"

Är man en mycket kunnig växodlare så bör man klara detta antingen genom punkt 1 eller en kombination av punkt 1 och 2. Men det ställer krav och att man är intresserad. Har man dessutom gott om pengar kan man ju veckan innan lämna in ett skördeprov för analys just för att pejla läget, därefter ta ytterligare ett prov 5 dagar efter det första. Då ser man ju en tendens hur värdena faller och kan på så sätt pricka in skörden mer noggrant. Detta kräver ju att labbet går med på att analysera direkt och att du får svar så fort som möjligt.
 
Många tack!! :bow: :bow:

Ska ta en funderare på detta samt prata med maken så får vi se hur vi ska göra, intressant att få veta lite mer om vad som styr!

Vildvittra
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp