ökad känslighet efter getingstick?

AgentCarter

Trådstartare
Blev stucken av en geting på högra bröstet typ förra veckan. Tog två allergitabletter och så var det inget mer än lite kligt.
Nu i morse kliade det VÄLDIGT mycket och hade även ett smalare rött märke på yttre sidan.
Hade fult upp till klockan sex ikväll men vad jag kom hem och fick se var ett bröst fullt med röda upphöjda utslag. Det smalare röda märket har blivit minst dubbelt så stort och går mycket längre upp och går ihop med några mindre röda (enkronor den minsta) på ovansidan bröstet.
Just där sticket var är det fint runt (också ovansidan men vårtgården)

Jag håller på och bli galen det kliar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Och mina allergimediciner är dessutom slut, förutom någon blå stark sak som jag inte vet vad det är för sort, kanske dags att prova den nu?
 
Vill minnas att jag läst att getingar och fästingar skall vara extra "giftiga" i år. Kanske blir samma sak som med den överproducerade pollen vi hade som även fick oss icke allergiska att reagera?
Ring 1177 och berätta, det kanske kan råda till hur du ska göra :)
 
Vill minnas att jag läst att getingar och fästingar skall vara extra "giftiga" i år. Kanske blir samma sak som med den överproducerade pollen vi hade som även fick oss icke allergiska att reagera?
Ring 1177 och berätta, det kanske kan råda till hur du ska göra :)

Sitter inte i kö till 1177 för endast klåda ;) Dessutom har jag en i huset bredvid och då är google mer träffsäkert.
Jag har aldrig reagerat mot getingar innan, tycker mest det är konstigt att det kommer så här en vecka efter. Funderar på´om jag fått något annat bett på bröstet som dragit igång reaktionen.
 
Det är inte alls ovanligt med fördröjda reaktioner efter getingstick. Speciellt inte om man tagit tabletter.

Mina bästa tips: klia inte, stå emot och bit ihop, och smörj med Xylocain eller hydrokortison. Att kyla net området kan också kännas bra, minskar svullnaden.

Jag fick ett stick på knät i typ juni, det är fortfarande bubbligt och svullet. Kliar när det blir varmt eller om jag rört mycket på det. Tog kortisontablettet direkt efter sticket, kontaktade läkare (är överkänslig) och fick kortisonsalva.
Anledningen till att svullnaden inte gått ner för mej är att jag inte kan sluta klia. Det liksom svider i hela benet om jag inte får riva lite!

Kan för övrigt meddela att årets getingar är otroligt många, ilskna och attackbenägna. De sticker flera gånger och sparar inte på giftet..
Men det har varit väldigt lite mygg, så tack naturen för alla hungriga getingar!
 
Kan för övrigt meddela att årets getingar är otroligt många, ilskna och attackbenägna. De sticker flera gånger och sparar inte på giftet..

Aaah, det förklarar kanske varför min mamma har blivit attackerad av getingar TVÅ gånger på kort tid, utan att hon själv har gjort något (inte fäktat efter dem, inte klämt dem, osv). De har helt enkelt bara attackerat och stuckit... :crazy:
 
Jag jobbar som skadedjurstekniker och träffar många getingar varje dag. Det är en otäck känsla när man står högst uppe på en stege (som många gånger har sett bättre dagar) när hela kolonin flyger ut och börjar anfalla.. Tur man har bidräkt, men läsligt att känna hur de stutsar bort från huvudet.. :crazy:
 
Men fy @sthu!
Jag gjorde inget hellre för att provocera, men på något sätt klättra den ner i bhn och jag förstår om den kände sig hotad där:p

Idag är det mycket lugnare, är rött men kliar inte lika mycket och det är inte upphöjda utslag längre.
 
@Kethets Så långa köer brukar det inte vara på 1177, max väntat 2-3 minuter ;) Dessutom finns de ju just för att man skall kunna rådgöra dygnet runt oavsett om problemet är litet eller stort :) Tänkte kanske att de kunde råda dig att göra något så det lugnade sig och inte kliade, speciellt med informationen om att de är extra giftiga i år, i bakhuvudet
 
Nejdå, brukar allt vara längre :p Har fått ringa dem löjligt mycket i våras då vi var så sjuka hela tiden.
Jag tror inte de kan ge mera råd än deras hemsida har gällande detta (och avvakta) så tog hemsidan och min mamma (vårdutbildad som fått extra kunskaper inom allergi de senaste åren då jag och min syster utvecklat många nya roliga)
Jag är mest rädd för att få en permanent reaktion på bröstet så fort jag får ett stick av något, men vet inte hur vanligt det är?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp