Bukefalos 28 år!

Öronfistel - operation eller ej?

Alexandra_W

Trådstartare
Lilla fröken Waikele har ju en medfödd öronfistel. Den 'vätskar' kontinuerligt och ger rätt rejäl skorpa med massa klet under, även nu vintertid. Man måste göra rent den flera gånger i veckan för att hålla det HYFSAT. Flugorna tyckte den var jättesmaskens i somras, och det har ju inte blivit mindre sen dess, så jag bävar för årets säsong.

Den är sondad och fisteln är 2.5 cm djup, däremot lyckas de inte känna något tandanlag (dock inte röntgat eller UL:at). Jag har i ärlighetens namn 'tjatat' ganska bra på vet om att ta bort den, men veterinärerna (flera st) tycker mest att "De brukar inte ha så mycket besvär, och om vi inte hittar något tandanlag så kan vi inte göra något iaf" De är dock inte så angelägna att aktivt leta efter det där tandanlaget (med t ex UL eller rtg).

Det sista som är sagt var i november och då tyckte de att "Ge henne lite tid, när hon växt till sig lite så kan det bli lättare att märka tandanlaget, och ibland kommer det ut av sig själv. Du får väl kolla henne i vår eller så igen.."

JAG vill ha bort den, av förståeliga skäl. Dels för den vätskar så förbannat och bildar kletiga skorpor och kletar ihop pälsen (raka örat går inte utan sedering och jag kan ju inte åka till klinik och sedera henne för att raka örat en gång i månaden, damen går inte att sticka hemma...) och dessutom är hon inte så förtjust i att man gör ren den. Hon accepterar det, men ogillar däremot starkt om man drar grimman t ex över öronen, utan man får knäppa upp nackstycket.

och det lär ju inte bli bättre i sommar när flugorna kommer och är där och kalasar. Jag är INTE speciellt övertygad om att hon tänker låta en flughuva sitta och sitta kvar heller.

Hur mycket bör jag stå på mig ivår om att de röntgar och/eller ultraljudar för att se om de hittar något anlag? Och hur kan de vara så att de INTE Hittr det som retar? Det är 2.5 cm fistelgång som sagt, och NÅGOT ligger ju och retar något vansinnigt därnere?
 
Fy 17! Kan det aldrig vara lite lätt o enkelt för dig :( ?

Vet ju dock hur det är själv (ska kolla kotledshästen - den nya- i morgon. Håll en tumme...).

Om jag hade varit i dina kläder hade jag stått på mig ordentligt. De måste kunna hitta något och hjälpa henne. Det är ju inte roligt varken för dig eller för Kele att behöva hålla på och greja/ bli grejad med med fisteln. Och, precis som du säger, flugperioden är inte såå långt borta, och tänk vad äckligt o inflammerat det kan bli då.

Så ta du o ring till dina kompisar på MK o tjata på dem tills de ger sig ;). Det hade jag gjort.

Lycka till!

Ps: Zincabanden funkade utmärkt på Krumelur. Tack för tipset!
 
Jo fast jag kan ju tjata ihjäl mig, hittar de inget tandanlag har de inget att operera. Men frågan jag klurar mest på är hur man INTE kan hitta något anlag?

Nu fick jag ju dock annat att fundera på (läsa OROA MIG ÖVER) ang henne..

Hur många guldfiskar får man för två fina, väluppfostrade och älskvärda men trasiga araber egentligen? *sucka*
 
Nej, det är klart att hittar de inget är det värre... Steg ett måste ju iaf dock vara att de kollar upp henne ännu mer noggrannt. NÅGOT måste de väl kunna hjälpa henne med.

Vad det gäller guldfiskar har jag inte så stora kunskaper Du får nog några stycken... Å dessutom så är det bara att spola ner dem i toan om de blir sjuka, för blir de sjuka alls så dör de direkt ändå... Gå till djuraffären o hör hur mga de ger i inbyte för V o W...:crazy:.

Är själv mer inne på kaninhoppning för tillfället ;) De är ju ulliga o gulliga , o man kan LÅTSAS att de är små ponnysar på ponnytävling iaf...

Usch! Tycker så synd om dig!
 
Är själv mer inne på kaninhoppning för tillfället De är ju ulliga o gulliga , o man kan LÅTSAS att de är små ponnysar på ponnytävling iaf...

AKTA!!!! Jag har försökt med kaniner! Den första tog minken och högg huvudet av ute vid sommarstugan. Sen gav jag upp ett antal år.

Sen skaffade jag tre kaniner, som försökade sig så det blev 8 kaniner.

Avelshonan - rymde ur sin bur en gång för mycket och hundarna tog henne. Dock slutförde de inte jobbet så jag fick slå ihjäl henne för att förkorta lidandet.

Avelshannen, en sällskapshanne och en unghanne - dog i mystiskt virus. De blev loja, fick balansproblem, krampade och dog. FORT gick det, och med ojämna intervall.

En unghona och en unghanne kvar - de tog KATTUNGEN genom att bryta sig in i uteburen och stressa ihjäl dem.

Den sista unghonan köpte grannen, den lever såvitt jag vet.

Slutsats: Alexandra ska INTE ha kaniner. Kaniner dör.

MARSVIN däremot brukar jag lyckas hålla liv i så de slår åldersrekord! Akvariefiskar gick bra med faktikt. Och HUNDAR. Det verkar som om jag ska satsa på HUNDAR helt enkelt.
 
17 oxå! Där sprack det... Knyppling, då?

Eller, så får jag nöja mig med de fem kissarna, som ju otroligt nog lever o mår väl 8,10,11, 13 o 16 år gamla...
 
Pah, du kunde väl iaf ha svarat på öronfistelfrågan hörru ;)

Gunghästar..där sa du något, de är ju enkla och BILLIGA att laga om de bryter benet med ;P Och jätteenkla att transportera... Du har en poäng där =)
 
Skulle kanske prova att ge henne nåt utrensande, har du tur så flödar det till ordentligt och sen blir det lugnt.....
 
Ingen större erfarenhet av öronfistlar, normalt sett en klinikoperation, lämpligt att röntga för att se tandanlaget, men det finns många strukturer som visas ovanpå varandra när man röntgar skallen på en häst, ultraljud går inte igenom minsta lilla ben. Även om fisteln inte besvärar hästen så skulle jag inte vilja ha en kladdande fistel på en häst i kanske 20 år o vid en ev besikting för försäljning är det definitivt ett fel som vet skall kolla efter.
PL
 
Ja, som sagt JAG vill ha bort eländet, men eftersom veterinärerna envisas med att om man inte hittar anlaget innan så kan man inte operera så börjar jag ju fundera. Jag vet ju att det är vissa fall där de inte hittar något anlag så de opereras inte, men de hästarna brukar inte vara besvärade heller eller ha klet i den här omfattningen.

Men då ska jag se till att de lägger ner lite engagemang på att HITTA anlaget då i vår. Och omd e så inte hittar med rtg, så när fistelgången är bara 2.5 cm djup så kan de väl banne mig söva henne och 'gräva' lite? :devil: NÅT måste de ju hitta?
 
Det är väl inget att tjata om,tandanlag eller inte, besväras hästen av fisteln, är det väl bara att beställa tid för att operera bort den ?
 
Det är väl inget att tjata om,tandanlag eller inte, besväras hästen av fisteln, är det väl bara att beställa tid för att operera bort den ?

LÄSTE du överhuvudtaget vad jag skrev?

Om veterinärerna inte hittar tandanlaget så opererar de inte för då har de inget att operera?

Det jag ser är ju mynningen till fistelgången. Den kan man operera bäst man vill, sålänge man inte får bort det som ligger längst ner och retar har man ju inte löst något. Och hittar de inte det (brukar ju vara ett felplacerat tandanlag) så opererar de inte, och det är tydligen inte alltid de hittar något tandanlag, och då opereras inte hästen.

Min fråga var alltså hur ovanligt det är att man inte hittar det och hur mycket men kan göra för att hitta det.
 
Jodå jag läste,om det nu är en öronfistel så hittar de när det skär upp,eller är det en kanariefågelveterinär du talat med ?
 
Jodå jag läste,om det nu är en öronfistel så hittar de när det skär upp,eller är det en kanariefågelveterinär du talat med ?

nej, det är veterinär på Strömsholm (per telefon), samt tre olika veterinär på MK, varav den ena där är den som isf opererar, och som är mycket välkänd och välrenommerad. (B.R är initialerna, en apostrof i efternamnet).

Så, jag tror de är mindre kanariefågelveterinär än vad du är, du är väl inte veterinär alls såvitt jag vet? :devil:
 
Då har de väl gjort bedömningen att det är fråga om hypokondri.
 
Då har de väl gjort bedömningen att det är fråga om hypokondri.
Nej, samtliga har ställt diagnosen öronfistel. Och den är sondad. Men de har inte hittat något anlag (S-holm bara pratat med på tfn som sagt). Senaste budet var i november att vänta till våren och se om det dyker upp ett lokaliserbart anlag när hon växt till sig lite.

Ur det veterinärprotokollet från nov:

Under undersökning: "Öronfistel höger sida går att sondera 2½ cm, men inget anlag kan palperas. Kraftigt sekretflöde."

Ur råd om eftervård/rekommendationer: "Ny kontroll av öronfistel om ca 6 månader för ev påvisande av anlag då och ev operation vid senare tillfälle"

Så, ingen hypokondri, bara ett icke lokaliserbart (utifrån) anlag.

Och att det ÄR en öronfistel råder ingen tvekan om, det är bara det där att hitta roten till det onda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp