F

Frodo

Är det någon som har erfarenhet av hästar med överben? Vet nån om man kan få bort dom?
 
Jag har en ponny som har haft icke-reaktiva överben. De var inget problem så jag kollade inte om det gick att få bort.
 
Min ena hästa har ganska stora överben, dessa är orsakade av överträning som unghäst och sitter på insidan av frambenen precis nedanför knäna. De har dock inte påverkat hennes användbarhet på något vis.
 
Ser man att ett överben är på gång kann man kyla med tex kyllera för att försöka hålla det tillbaka. Men är den väl där finns inte mycket att göra. Det är bara ett skönhetsfel när den väl finns där och hästen tar ingen skada.
 
I de flesta fall är det som någon skrev bara ett skönhets fel! Men det finns hästar som blir påverkade av dessa beroende på vart de sitter. 2 av våra hästar har överben som de fått av sparkar eller liknande men de är endast skönhetsfel.
Är rätt säker på att de inte går att ta bort. Eller det går säkert men de kommer nog tillbaka.
 
Jag har hört om folk som har opererat bort överben på sina hästar. Jag gissar att hästarna har haft problem av dem, annars så skulle man väl aldrig göra ett sådant ingrepp...fast egentligen vet jag inte mycket mer än att de opererade, varken funktion innan eller efter...så jag borde nog mest vara tyst :o :o :o

Varför frågar du? Om du är i hästköpartankar så tycker inte jag att ett överben spelar någon roll om du vet att hästen har fungerat bra ridmässigt :d det absolut vanligaste är som sagt att det bara är ett skönhetsfel som har uppstått efter en spark eller liknande
/KB
 
Min häst har ett överben, och det påverkar inte hennes användbarhet.Bara ett skönhetsfel...
 
Valackens ben har i perioder sett ut som puckelpistar pga överben efter slag. 99% av dess har dock med tiden (vi talar år) gått ner och försvunnit, men ett fåtal kvarstår.

Inga av dem orsakar dock problem och har inte gjort i något stadie.

Vad jag lärt mig är att överben efter slag är oftast mindre att bry sig om (sålänge de inte stör eller indikerar annan, inre skada) än de efter överträning. Om det är sant eller ej vet jag inte..
 
Om det sitter illa till kan en veterinär bränna det, fast det finns väl ingen anledning att göra det om hästen inte har problem med överbenet.

Om dom inte är så stora kan man ibland blista bort dom, om man gillar blister.
 
Det beror på vad de sitter. Tibbe min kallblodstravare hade under båda framknäna men de verkade inte störa.

Patsy har strax över kotan, under hasen och högt på insidan av benet på vänster bak, inget som stör heller.
 
Inte bränna eller blistra, du menar nog svallköttsbildningar? Överben beror på en reaktion i benhinnan. Denna avläker med bildning av nytt ben vilket känns som en knöl eller "utbuktning" på skelettbenet.
 
Nej, jag menar inte svallköttsbildningar. T ex i USA bränner man ofta överben på travhästar för att de inte ska få problem under tävlingssäsongen, där blistras, hos vissa tränare, mycket mer än i Sverige. Detta görs när överbenen blivit ordentligt hårda, inte när dom är aktiva... eller vad man kallar det när dom fortfarande är lite mjuka.
 
Åhå! Då är det jag som behöver uppdateras!
Man bränner eller blistrar alltså tvärs igenom hud och benhinnor och allt!? Är det inte lätt att intilliggande strukturer som t ex senor tar skada (hög temp, blister)? Hur sker eftervården? Hur vanligt är det med recidiv?
 

Liknande trådar

Utrustning Vi ska testa en Ordo Victoria på vår ponny. Jag har bara sett den på bild, så vet inte ens om den passar än.. men.. jag känner inte till...
Svar
7
· Visningar
694
Senast: Robina
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 499
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
Svar
17
· Visningar
783
Senast: MiniLi
·
Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp