Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

överbyggd?

K

KHARISHNA

Mitt sto har ganska högt kors och många frågar om hon är överbyggd. Vad har detta för komplikationer? och vad menas egentligen med det?
Tack för svar /agnes

ameo

Moderator
När hästen är överbyggd innebär det att korset är högre än manken.
Det kan i vissa fall ge en lite framtung häst, men behöver inge ge några större komplikationer.

A

adore

se bara till att hästen får upp ryggen och arbetar med den och inte går på bogarna. mitt sto är överbyggd och får lätt låsningar i bogarna.

K

KHARISHNA

Hej Tack för svaren. Faktum är att hästmassören just vart ute och bekräftade att min häst hade en låsning i h.bog.. Hon har något omusklad rygg oxå fast jag har ju inte haft henne så jätte länge.

A

adore

bra att veta detta för dej. sa massören vad du skulle göra åt låsningen??
är nyfiken själv för att kunna undvika detta fler gånger på min häst. har själv haft henne till en kiropraktor några gånger...

Hon är inte överbyggd. Möjligen omusklad, men inte överbyggd.
-Funktionären på Folkareritten som känner din häst sådär väl du vet?-

C

cindypindy

Bygga ryggmuskler tar inte så lång tid. Kom ihåg att vila är lika viktigt som träning!
Har hoppat över ett antal distanstävlingar då hästen inte muskulärt varit på topp som planerat.
Kom ihåg att distanstävlingar tar mycket på hästen, det är viktigt att den är fullt frisk, i rätt hull, och inte bara kondition innan start.
Lycka till!

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6490 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Foder&Strö Sitter och räknar ut foderstater såhär på kvällen, helt nytt för mig! Om man sett till att hästen fått sitt Energibehov och proteinbehov...
Svar
2
· Visningar
217
  • Artikel
Hästnyheter De senaste veckorna har jag ägnat ganska många timmar åt att svara på frågor kring det där med registrering av hästar på diverse...
Svar
1
· Visningar
537
Ridning Hej! Jag har en fråga angående hur det kommer sig att vissa hästar har mer aktion än andra? Har det att göra med gener? Eller kanske hur...
Svar
2
· Visningar
218
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
1 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi CXXXII
  • Kompromissa om boendeort
  • Spara pengar

Hund, Katt, Andra Djur

• Vill jag ha två hundar?
  • Senast tagna bilden XII