Bukefalos 28 år!

Övriga fjäderfän

Gnist

Trådstartare
Hönstråden finns ju och jag antar att det är fler än jag som har/ska skaffa andra befjädrade djur?

Själv går jag och väntar på både vaktelägg (japansk jumbo) och ankägg (svensk blå anka) och längre fram i vår även ägg av pekinganka och förhoppningsvis ägg från bronskalkoner :D

Bilder lär trilla in i tråden allt eftersom ägg anländer och lite längre fram: när småttlingar kläcks :love:
 
Sv: Övriga fjäderfän

Vad häftigt.
Sambon hittade guldfasaner som han ville ha, men jag bromsade.
Tycker våra höns är tillräckligt spännande just nu.
 
Sv: Övriga fjäderfän

Här Italienska gäss och pärlhöns ute och en dvärgpapegoja inne :)
 
Sv: Övriga fjäderfän

I dag kom det 16 ägg av svensk blå anka, varav 2 var trasiga, så i morgon läggs de in i kläckaren och i morgon kommer det också 24 vaktelägg som läggs i kläckaren i övermorgon.

*Puh*
 
Sv: Övriga fjäderfän

vaktelagg-110317.jpg


Vackra små pluppägg :love:
 
Sv: Övriga fjäderfän

Vaktlarna tar ca 16-17 dagar i kläckaren för att kläckas och sedan börjar de lägga ägg mellan 6-8 veckors ålder. En del till och med tidigare, så det är snabb utveckling på dem jämfört med höns och andra fjäderfän.
 
Sv: Övriga fjäderfän

Ja, verkligen! Men tufft att det kan gå så snabbt. Nästan som insekter ju. Inte ens gnagare är så snabba liksom.
 
Sv: Övriga fjäderfän

Lyste både ank och vaktelägg i går och det ser ut att bli i af några ankor även om befruktningen verkar vara låg på dem. Vakteläggen ser det ut att vara bra befruktning på och de ska ju kläckas i mitten/slutet av nästa vecka så det ska bli himla spännande och roligt såklart :banana:
 
Sv: Övriga fjäderfän

Här ser det ut som om det blir gässlingar, jag var tvungen att kolla lite när det bara hade gått 5dagar, men visst var det en skugga som var där :)

Jag får kolla igen om några dagar:)
 
Sv: Övriga fjäderfän

Jag tänkte på vakteläggen - har ni dem för eget bruk? De är ju väldigt små liksom. Tänker ni sälja dem till restaurang eller behåller ni de själva?
 
Sv: Övriga fjäderfän

Både och..

Ska kolla upp vad för prover som ska tas och hur det går till först. Man måste ha testat för salmonella innan man får sälja vakteläggen till restaurang vad jag vet, eftersom de oftast serveras råa.

Har dock ganska gott om tid på mig för att kolla upp det, med tanke på att de ligger i kläckaren ännu :D
 
Sv: Övriga fjäderfän

Spännande med denna tråden då vi har dessa fina här hemma :D
Guldfasanen Sam

Vår Påfågel hane som e namnlös än

Påfågelhonan oxå namnlös


Har inget foto på guldfasan honan för när jag tog dessa foto förra året så låg hon på ruvning å jag har inte varit ute å fotat dom än detta året än :o
Men ska ut å ta nya foto imorrn om d e fint väder på alla 4 då :)
 
Sv: Övriga fjäderfän

Inte ännu, men det bör om allt gått som det ska kläckas vaktlar nu i helgen :)
 
Sv: Övriga fjäderfän

Nej... :confused:

Något är inte som det ska. Antingen så har de dött av nån anledning eller så är det inte sant som många säger detta med den korta ruvningen. Ger dem några dagar till i kläckaren och därefter startar operation miniäggöppning för kontroll av hur långt i utvecklingen de kom innan de avled.

Kan aldrig tänka mig att de ska ligga längre än hönsägg och har sådana som lades in samtidigt och som ska kläckas om bara någon dag, så väntar jag till dess, så har jag gett dem väldigt lång tid.
 
Sv: Övriga fjäderfän

Det blev inga vaktlar detta kläck och nu är båda kläckarna fulla så nytt försök med vaktlar blir inte förrän längre fram :cool:
 
Sv: Övriga fjäderfän

Närmast är det ällingar jag väntar på :love:

Och i går fick jag med div. hönsägg hem dessa 4 skönheter

prickisar.jpg


4 bonusägg från Cröllwitzerkalkoner :bump:

Och den 23:e hämtar vi 1+2 bronskalkoner :banana:
 
Sv: Övriga fjäderfän

Hur många fåglar har ni? Det verkar vara fullt ös? Har ni alla i gårdar eller får de gå lösa också?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp