Bukefalos 28 år!

Om eran häst tappar en sko

Sv: Om eran häst tappar en sko

Fisen har bara skor fram under sommarhalvåret. Tappar hon en brukar P kunna sätta på den eller en annan gammal sko på helgen. Utan skor rider jag bara i paddocken.

Vi får hit hovis idag,Fisen har nämligen INGA skor just nu! Dom åkte av bägge två i fredags!!
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Det beror vä'digt på hästens hovkvalitet och benställning hur man kan göra.

Detta med attvara ömfotad har nämnts
Andra hästar kan gå några dagar utan skor utan att hoven förstörs, eller ens slits nämnvärt,medan ytterligare andra bryter sönder trakten så att hovvinklen ändras kraftigt och det är inte bra
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Jag slår dit skon själv. Om hästen har blivit öm när den gått utan skon (dvs innan jag slagit på den) rider jag självklart inte.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

jag brukar rida efter skonin om jag hade planerat att rida den dan
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

*kl* väntar tills att skon är plats igen,men hovis brukar ha tid snabbt så de har inte varit ngt problem den enda gång vi haft en tappsko *ta i trä*
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Väntar tills hovis kan komma. Pållen blir så ömfotad/halt av att tappa skorna + att hovarna blir så trasiga. Får ha på sig sin känga (Davis-boots) tills hovis kommer.
Pållen har sjukdojor fram (ringsko+sula), de är väldigt dyra, så han får helst inte tappa skorna pga den orsaken.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Jag rider inte förrän skon är påslagen! Min häst är väldigt känslig i sina hovar och har helsula i vanliga fall, så det är inte att tänka på att rida utan sko... Hovis bor som tur är väldigt nära så det brukar inte ta mer än en dag innan han kan komma.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Finns det ingen mer än jag (min häst) som har bra hovar??
:crazy:
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Medtanke på alla åkommor din häst verkar ha kan man ju oroligt undra när det är dags för honom att somna in?
Min pålle (24 år) har kotledsartros båda bak, en utläkt griffelbensfraktur hb, ringkota och strålbenshälta hf, troligen strålbenshälta i vf oxå.
Eftersom han har dåliga leder (artroser kotorna bak
gammal och lite stel
Pållen är allergisk mot spån och torv
pensionär pga pålagringar
Har en dunderkänslig mage, utan betfor = diarré, med betfor - snäll mage
Tål ej Krafft Lusern
är "allergisk" mot hösilage
kotledsinfl. och kotledsartros
stapplig och småhalt, har ju en kronisk hälta hf i trav (ca ½ grad) strålbenshälta hf
griffelbenet hb avsparkat
lymfangit av zincabandet Skulle ha zincaband pga hovleds-kotledsvrickning.
Min pålle tål varken Switch, Nylanders hästkräm eller RB86
zincabandbandage griffelbandsfraktur
Han har reagerat på Cartophenet oxå
Fick nu sist 1 Cartrophen den 2/2 för hans hbkota har varit konstig senaste tiden ( tjock och svullen ibland
Min gamling får ibland Pronaxen för sina leders skull
dåliga hovar med dålig tillväxt
7½ månad i sjukhage
ringskor + tjock sula båda fram pga ringkota hf.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Varför? :mad: Nu i höst är han helt fräsch enligt både vet och massör. Han är glad pensionär, vi tar små ridturer ibland, resten av dagarna är han hagpensionär. Kollas upp regelbundet av vet och massör
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

rider ni iallafall då?
Eller får hästen stå tills hovis kommer?

Mina hästar går barfota i princip alltid, men OM någon av dem skulle tappat en sko så rider jag inte. Utan det får vänta tills en ny sko är ditsatt.
Alltför att motverka snedbelastning.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
912
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Hästnyheter En hovslagare i Norrköping ska ha blivit irriterad på en häst han skulle sko. Enligt ägaren ska mannen vrålat att hästen skulle stå...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 363
Senast: aglaonema
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
14 694
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp