Omvaccinering om hästen gått på antiinflammatoriskt?

E

ellan84

Nu hoppas jag verkligen att det här inte stämmer... Jag läste nånstans att om hästen gått på antiinflammatoriskt strax efter vaccinering så måste hela vaccineringen göras om???
Jag hoppas verkligen den här personen har fel.. Min häst började på butta 5 dgr efter vaccineringen, gick på butta 10 dgr och började direkt efter på en 10 dagars kur med hippotrim och metacam.. pga allegisk reaktion mot spädningsvätskan i vaccinet. Allt detta har samma vet gjort - vaccinerat - skrivit ut butta - skrivit ut metacam och hippotrim - och hon har inte sagt ett ljud om att det skulle slå ut vaccineringen?

börjar nästan känna paniken krypa:cry:.. vill absolut inte vaccinera om henne nu, nu står hon med sveriges största äckligaste rinnande varböld pga vaccineringen så jag e inte så j*vla sugen på att göra om allting, måste hitills vara den dyraste vaccineringen i historien...
 
Sv: Omvaccinering om hästen gått på antiinflammatoriskt?

Aldrig hört om det och då har min häst ändå fått både butta och metacam många ggr.
 
Sv: Omvaccinering om hästen gått på antiinflammatoriskt?

Svårt att svara säkert på.
Ser personligen inte behandlingen med NSAID som ett problem i sig men bölden kan innebära att man inte fått ett immunsvar mot vaccinet utan mot det som gett bölden, allergisk reaktion eller infektion.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Omvaccinering om hästen gått på antiinflammatoriskt?

Nej då, det behöwer du inte alls göra! Om man däremot behandlar med kortison - som ju också är antiinflammatoriskt, men med en helt annan werkningsmekanism - så finns det risk för att waccinet inte får awsedd effekt.

Butta + waccin funkar utmärkt ihop!
 
Sv: Omvaccinering om hästen gått på antiinflammatoriskt?

Det som hände var att de första dagarna såg det mest ut som att hon reagerat på stelkrampsvaccinet då hon blev otroligt stel. Kunde inte röra halsen och kom inte ner på marken för att äta så vi fick plocka upp allt foder och vatten från marken. Pga detta fick hon butta som hjälp på traven. Då hade hon bara som en "normal vaccinations-bula", efter ca 1 vecka efter vaccineringen började bulan växa. På onsdagen 2 veckor efter vaccinationen kom vet ut och skar upp den och ordinerade hippotrim och metacam, redan 2 timmar efter bulan blev öppnad så blev hon såå mkt piggare. Så det verkade iaf som att hon i början reagerade och bearbeade vaccineringen.

Vill inte alls göra om det här, det har det kostat skjortan å sen är det ju inget jag gärna utsätter min häst för igen...
 
Sv: Omvaccinering om hästen gått på antiinflammatoriskt?

Så har jag med fått det beskrivet av vet.

Min häst blev dålig efter vacc och hög feber + halsmuskelinflammation, vet ville inte sätta in anti inflammatoriskt pga att vaccineringen då skulle vara overksam.
Man behöver dock inte göra om hela grundvaccineringen om du har tid på dig att revacc innan 12 mån perioden.

När jag pratat med andra vet, så säger de som Peter.

Jag har även sökt på nätet och fått info om varför. Ska se om jag hittar texten igen.
 
Sv: Omvaccinering om hästen gått på antiinflammatoriskt?

Vaccinen består av döda virus partiklar, (för botulism vaccinet är det proteiner från toxinet som bakterien producerar) upplandat i ett transport medium som ska ge en lokalinflammation för att aktivera immunförsvaret, så att det bildar antikroppar mot viruset. om man skulle injicera bara de döda viruspartiklarna skulle det inte ge någon reaktion alls, och därmed inga antikroppar.

Inflammationen är alltså nödvändig för att vaccinet ska fungera.

Det är pga av denna process som man normalt inte rekommenderar att behandla med antiinflammatoriskt efter vaccination.
 
Sv: Omvaccinering om hästen gått på antiinflammatoriskt?

Det är en stor skillnad på NSAID och glukokortikoider - medan NSAID är just antiinflammatoriskt så är glukokortikoiderna immunosuppresiwa, dws de undertrycker immunförswaret på många plan.

NSAID påwerkar mig weterligen inte effekten aw waccin, har aldrig hört talas om något sådant. Twingas man däremot ge kortison i samband med en waccination, t ex wid en anafylaktisk reaktion, så rekommenderas omwaccination.

I många waccin har man lewande attenuerat waccin, dws "stympade" wirusar. Typ! Adjuwans anwänds för att reta immunförwaret oawsett lewande eller dött.
 
Sv: Omvaccinering om hästen gått på antiinflammatoriskt?

Tack för alla svar... har beslutat mig för att just nu får det vara, först och främst ska hon bli frisk från det här. Sen kommer jag ev kolla upp om man kan ta blodprov för att kolla antikroppar, men det får bli längre fram... en sak i taget;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: netschjen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 422
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag tog bort min häst i mars efter en lång tids sjukdomsbesvär av olika slag. Jag hade nästan gått in i väggen av all stress, skötsel...
Svar
7
· Visningar
1 162
Senast: Masse
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp