Oro bland ridklubbar efter tingsrättsdom

(HD)
Domen mot Åstorpsortens Ryttarförenings kan få långtgående konsekvenser. — Blir kraven för stora kanske klubbarna lägger ner sin tävlingsverksamhet, och det vore väldigt olyckligt, säger Lena Karlsson som är tävlingsansvarig på Skånes Ridsportförbund.

http://gamla.hd.se/inrikes/2007/05/04/oro-bland-ridklubbar-efter
 
Sv: Oro bland ridklubbar efter tingsrättsdom

I mitt tycke så "händer" inte olyckor utan vidare, en olycka beror nästan så gott som alltid på bristande planering, dålig framförhållning eller bristande kunskap.

På åtskilliga tävlingar och på åtskilliga ridskolor m.m. finns det åtskilligt att göra för att förbättra säkerheten, många gånger är det mest ett annat "tänk" som behövs. T.ex. så är inte en röd rosett i en hästrumpa en självklar varningssignal för en icke-hästintresserad som är ditsläpad av barn eller flickvän.

Vad skiljer en rosett i svansen från manknoppar för en utomstående :confused: ...en fullständigt värdelös varningssignal för den oinvigde nykomlingen som inte har hållit på med hästar tidigare.

Vi kan inte utgå från att alla som vistas vid en av dessa anläggningar nånsin har varit i kontakt med hästar och kan såväl häst som termer och fackuttryck, det är bara rappakalja och gallimattias för den oinvigde.

Olyckor kan alltid förebyggas på ett eller annat sätt. Ibland får man dock lov att ta beräknade risker av olika skäl, men i grund och botten så kan ALLA olyckor förebyggas.

Vid miltär verksamhet så börjar man alltid skjutningen, eller vad man nu ska öva på, med en säkerhetsgenomgång.
Där går man igenom vad som gäller och kontrollerar att samtliga som vistas på området känner till vad som ska göras och hur det ska göras och vad som är tillåtet respektive förbjudet... och det spelar ingen roll hur erfaren eller oerfaren man är - alla ska vara på säkerhetsgenomgången.

Detta är ett exempel på "tänk" som jag tycker borde anammas mer inom hästvärlden, i tillämpliga delar.

(hoppas du ursäktar och inte tar det alltför personligt att jag hoppade in lite grann ;) )

Till att börja med kan jag säga att jag inte alls tar det personligt att vi har lite olika åsikter. Hur roligt vore det att diskutera på en sida som denna om alla var av samma åsikt.

Jag håller med om att många olyckor kan förebyggas, MEN att totalt eliminera dem är nog enbart en utopi. Det ska dock inte tolkas som att jag inte anser att man bör arbeta för ett så säkert system som möjligt i samband med hästtävlingar. Nollvision är aldrig fel, oavsett om man talar om trafikolyckor eller olyckor i samband med hästar, men det är inte realistiskt att tro att vi kommer nå dit då den mänskliga faktorn ändå måste tas med i beräkningen.

Att leva är farligt, man kan faktiskt dö.
 
Sv: Oro bland ridklubbar efter tingsrättsdom

Jag är oxå medlem i den aktuella klubben och när jag stod o ropade in ekipage till framridning på en tävling så var det flera personer som gick genom där trots att jag sa till att de inte fick men folk skiter fullkomligt i det. Hade jag varit ansvarig om det hade hänt dom något kan man undra. Å andra sidan har jag ju ingen rättighet att handgripligen lyfta ut dem därifrån.. Knepigt det där :crazy:
 
Sv: Oro bland ridklubbar efter tingsrättsdom

Det beror lite på omständigheterna, men många gånger har du faktiskt möjligheten att rent handgripligen lyfta bort någon.

Publik som struntar i avspärrningar på olika evenemang i diverse idrotsarenor hamnar ute på gatan, även om man måsta använda våld för att kasta ut dom... för du tror väl inte att det bara är att promenera rätt in till hästarna på tex den årliga tillställningen i Globen ?

Nu tycker jag inte att alla ridsklubbar ska behöva hyra in utkastare :D , men om man sätter upp ordentliga avspärrningar och sätter upp varningskyltar (varning för hästar - fara - tillträde förbjudet) samt låser "onödiga" dörrar så har man gjort mycket för att förbättra säkerheten utan att det behöver kosta särdeles mycket.

Får man dessutom alla föräldrar att skriva under ett medgivande där ansvarsfrågan för eventuella skador på både föräldrar och tävlande barn är reglerat så är väldigt mycket gjort för att ridklubben inte ska hållas ansvarig i onödan.

Sen finns det förstås alltid jubelidioter, kan tillägga att jag har varit med om att slänga ut civilister från ett avspärrat skjutfält där vi höll på och sköt med 10,5 cm kanon - en far som gav sig den på att han skulle ut med sonen och flyga modellflygplan i målområdet :crazy: .

Med information och avspärrningar tror jag att man kan komma långt.
 
Sv: Oro bland ridklubbar efter tingsrättsdom

Jag kan inte lagen helt, men jag har bekanta som jobbar som väktare och de har nästan inga rättigheter alls att avlägsna folk som inte vill lämna en plats där de inte har rätt att vara. De måste ringa polis, som får komma och ta över. Endast i undantagsfall har en väktare eller civilperson rätt att avlägsna en individ som på offentlig plats uppehåller sig på ett avspärrat område, enligt vad jag har hört.

Dessutom är ju tyvärr många av de som jobbar på tävlingar späda, små tjejer, som kan ha väldigt svårt att handgripligen flytta folk.

Men som du säger, tydliga avspärrningar och skarpa tillsägelser till de som gör fel kan rädda liv. Tyvärr har inte mindre klubbar alltid tillräckligt med funktionärer utan måste nöja sig med avspärrningar och jag vet inte hur många gånger jag har jobbat på tävlingar där folk bara lyfter på uppsatta plastband och går under, trots skyltning om att det är förbjudet. Ska personal anställas för att hålla folk borta från olämpliga platser kommer det bli oerhört dyrt att tävla.
 
Sv: Oro bland ridklubbar efter tingsrättsdom

Måste börja med att säga att det är ju horribelt tragiskt och hemskt för tjejen och hennes familj! :(

Rätta mig om jag har fel, men jag vill minnas att det stod om hennes olycka i Ridsport strax efter att den hände?
Och att det där framkom horribelt beteende av många inblandade i händelsen? Tex att den som höll hästen som sparkade inte ens hörde av sig, så de fick aldrig veta exakt vad som hänt. Hur kan man bete sig så nonchalant när man har skuld i en olycka?! :eek:

Och var det inte så att olyckan absolut inte var klubbens fel, de hade väl avspärrningar och anvisningar som var både tydliga och logiska?
Var det inte så att flera hästar packats ihop på avspärrad plats för att de ville stå under tak för att det regnade? Och då hamnade mitt bland där publik rörde sig.

Min åsikt är att många hästmänniskor är MKT nonchalanta! De verkar skita högaktningsfullt i om de orsakar olyckor, för det är ju allt för ofta de helt ger f-n i både avspärrningar och normal hänsyn till andra! Personligen kan jag inte minnas ngn klubb jag tävlat hos som varit nonchalanta med säkerheten, men däremot så kan jag nämna åtskilliga enskilda hästmänniskor som skiter 100% i allt vad säkerhet är! Och då säkerhet för andra än de själva. Tragiskt och beklämmande!
Personligen är jag förvånad att det inte händer fler sådana otäcka olyckor! Det är bara ren tur att det är så!
 
Sv: Oro bland ridklubbar efter tingsrättsdom

Rätta mig om jag har fel, men jag vill minnas att det stod om hennes olycka i Ridsport strax efter att den hände?
Vill oxå minnas detta.

Och att det där framkom horribelt beteende av många inblandade i händelsen? Tex att den som höll hästen som sparkade inte ens hörde av sig, så de fick aldrig veta exakt vad som hänt. Hur kan man bete sig så nonchalant när man har skuld i en olycka?! :eek:
De vet inte vilken häst som sparkade, det stod 2 st där. Och vad jag förstått så såg inte deras ryttare/ägare ngt då de inte hade uppsikt bakåt. De hade känt att hästarna ryckt till men inte mer.

Och var det inte så att olyckan absolut inte var klubbens fel, de hade väl avspärrningar och anvisningar som var både tydliga och logiska?
Fanns förbudsskylt uppsatt på dörren ut från sekretariatet.

Var det inte så att flera hästar packats ihop på avspärrad plats för att de ville stå under tak för att det regnade? Och då hamnade mitt bland där publik rörde sig.
Ja, 2 st hästar men publiken skulle inte heller röra sig där.

Min åsikt är att många hästmänniskor är MKT nonchalanta! De verkar skita högaktningsfullt i om de orsakar olyckor, för det är ju allt för ofta de helt ger f-n i både avspärrningar och normal hänsyn till andra! Personligen kan jag inte minnas ngn klubb jag tävlat hos som varit nonchalanta med säkerheten, men däremot så kan jag nämna åtskilliga enskilda hästmänniskor som skiter 100% i allt vad säkerhet är! Och då säkerhet för andra än de själva. Tragiskt och beklämmande!
Personligen är jag förvånad att det inte händer fler sådana otäcka olyckor! Det är bara ren tur att det är så!
Ja, tyvärr är många väldigt nonchalanta. De skiter t.o.m i tillsägelser att de inte får vistas på vissa ställen..
 
Sv: Oro bland ridklubbar efter tingsrättsdom

Att flytta en person från en gata eller motsvarande får inte vem som helst göra, om inte denne någon har tagits på bar gärning vid ett brott där fängelse ingår i straffskalan eller är efterlyst och må gripas av alla och envar och ska överlämnas till polis dvs.

Att däremot flytta en person från fel sida av en avspärrning vid ett idrottsevenemang är en helt annan sak, allmänheten har ju inte tillträde dit på samma sätt som till exempelvis en gata.

Jämför med tex en pub eller restaurang... där kan man neka tillträde och då kan man även kasta ut folk därifrån.

Lagen brukar dessutom kunna skilja på om man kastar ut nån för att dom inte ska riskera att skadas eller om man kastar ut dom bara för att dom stör utsikten.

Många gånger tar vaktbolag även det säkra före det osäkra och låter polisen sköta ärenden för att det inte ska riskera att bli nått efterspel, fast att det hade varit juridiskt hållbart att sköta det själva.

Men, som sagt var detta kan man inte begära av små stallflickor ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp