Bukefalos 28 år!

Pälsdjurallergi hos barn?

Zaria

Trådstartare
Jag börjar misstänka att Hampus är allergisk mot mina husdjur.

Nu förra veckan kom han hem med ögonen fulla i sand, jag trodde det fastnat ett korn och har spolat massor.
Nu var han hos pappa i helgen och såg tydligen bra ut i ögonen idag MEN när han kom hem och gosade med katten kliade han sig massor och ögonen blev röda. Hittade dessutom två rejäla rivmärken på ena benet (av pappas kattunge) skillnaden var att förutom själva rivsåren var det fullt med utslag runtom.

Ni med allergiska barn,hur upptäckte ni att allergin började?
Får man pricktesta en 3 åring? Är det vårdcentralen?

Shit bara gråter och gråter,vet att jag måste göra mig av med djuren i så fall,illern går ju att sälja men katten måste tas bort i så fall han klarar inte en flytt :cry:
 
Sv: Pälsdjurallergi hos barn?

När jag gjorde allergitest så tog man ett blodprov bara.
Det var iofs mot pollen och i vuxen ålder, jag vet inte hur man gör med barn.

jag tycker du ska ringa vårdc, för han börjar nog bli så stor nu att det skulle kunna vara allergi.

inte är det kul, men tyvärr den verklighet man lever i ibland
lycka till!
 
Sv: Pälsdjurallergi hos barn?

"A" skall ringa vårdcentralen imorgon, har hört något om att man inte pricktestar förän de är fyra år men jag vet inte säkert.

Nej detta känns inte roligt alls å andra sidan är det mycket "skit" i luften just nu med pollen och grejer samt allt torrt gräs, "A" ser ju ut som en svullen "Hej kom å hjälp mig" i nyllet och han känner även av katten i dessa tider så det kan ju vara något sådant.
Tänkte börja med att stänga ut alla djur från sovrummet,tvätta sängkläder och dona lite för att se om man kanske kan få bort det värsta,djuren iaf katten fäller ju massvis nu när det är så varmt också.
 
Sv: Pälsdjurallergi hos barn?

Vi ska allergiutreda vår son, och han är bara två år. Jag ringde vårdcentralen och de skrev remiss till barnavdelningen på sjukhuset.

Jag är själv allergisk och känner igen det där du beskriver med utslag/svullnader runt rivmärken eller ifall djuret slickat på huden.
 
Sv: Pälsdjurallergi hos barn?

Usch,ja benen såg inget roliga ut tyvärr. Så det är så det gör,får hoppas på det bästa.

Vet du hur de testar på sjukhuset? Pricktester?

Hur har du gjort med husdjuren inne (om du har sådana) försöka hålla rent och undvika djur i sovrummet eller dyl fram tills du vet eller hur gör man?
 
Sv: Pälsdjurallergi hos barn?

Vet du hur de testar på sjukhuset? Pricktester?

Jag frågade om han var för liten för pricktest. De svarade nej, så det skulle man ju kunna tolka som att de använder sig av pricktester fortfarande. Men det kan ju oxå vara så att de bara inte orkade rätta mig, och tog frågan mer som "är han för liten för utredning?".

Hur har du gjort med husdjuren inne (om du har sådana) försöka hålla rent och undvika djur i sovrummet eller dyl fram tills du vet eller hur gör man?

Jag tror att han främst har pollenallergi i så fall. När jag pratade med sjukhuset misstänkte de främst förkylningsastma. Vi har pudel, och den verkar han inte reagera mot. När han varit hos mormor och morfar blir han ofta hostig. De har en korthårig hund. Kanske är det den har reagerar på, men det kan ju oxå vara något annat i inomhusmiljön. Min man tror att det är dålig luft i det huset.

Vi ger honom Clarityn nu under sommaren och avvaktar med utredning till hösten.
 
Sv: Pälsdjurallergi hos barn?

För snart ett år sedan (september) började min son reagera med prickar (allt från pyttesmå till stora, svullna blaffor) när han åt vissa saker + att han hade genomskinlig rinnsnuva från och till och lite svullna ögon. Det började ca tre veckor efter att vi skaffade hund (fransk bulldog). Först var det bara äpplen han reagerade mot, sen blev det även morot + en massa andra saker. Och det blev snabbare reaktioner och häftigare för varje vecka som gick. Jag ringde och fick göra pricktest på en privat barnmottagning (gick snabbast att få tid där) och då var han ca 1½ år gammal. På första testet blev det reaktion mot hassel (3 mm) och eg ingen reaktion mot hund + något annat, eftersom det röda bara var ca 1 mm, men det antecknades i alla fall. Sköterskan som gjorde pricktestet sa att sonen skulle utveckla kraftig allergi mot pollen mm och troligtvis redan till våren.

Det kändes inte riktigt hundra att bli utdömd så där rakt av, så jag bad om remiss till barnmottagningen på lasarettet och nästan två månader senare fick vi tid till en ny pricktest, av lite mer erfaren personal. Det blev ingen reaktion på någonting alls, men då hade jag redan sålt hunden igen, för säkerhets skull. Istället fick jag höra att prickarna berodde på att sonen har känslig hud och att det inte handlade om allergi öht. Utan bara en överkänslighet mot vissa livsmedel som eg inte handlade om livsmedlen utan om huden. I och med att han inte hade någon klåda så var det lätt att utesluta allergi sa läkaren. Läkaren sa att jag inte hade behövt göra mig av med hunden innan sonen verkligen bevisades vara allergisk, men jag ville inte ta risken plus att det var lite andra problem med just den hunden.

Sen fick han falsk krupp (som det verkade), som blev värre för varje förkylning och så befarades astma (eftersom jag har astma), men det visade sig vara "bara" förkylningsastma. Och trots mycket hassel och björkpollen, för att inte tala om gräspollen just nu, så reagerar han inte alls. Vi skaffade ny hund för tre veckor sedan, dvärgpudel, och han har inga problem och inte heller när han äter äpplen eller morötter längre.

Han ska pricktestas igen till hösten, när han är 2½, dvs ett år efter de första pricktesterna.

Jag är med i Astma/Allergiföreningen och i det senaste nr av tidningen stod det att det inte spelade någon roll om man hade husdjur hemma eller inte, det går inte att förebygga allergi hos småbarn på det viset. Om det är inprogrammerat i generna att de ska bli allergiska, så blir de allergiska oavsett om man har husdjur eller inte.
 
Sv: Pälsdjurallergi hos barn?

En kompis fick sin dotter pricktestad för ett år sedan och då var dottern bara 3 månader så det förekommer i högsta grad och även på små barn.
 
Sv: Pälsdjurallergi hos barn?

Jag är med i Astma/Allergiföreningen och i det senaste nr av tidningen stod det att det inte spelade någon roll om man hade husdjur hemma eller inte, det går inte att förebygga allergi hos småbarn på det viset. Om det är inprogrammerat i generna att de ska bli allergiska, så blir de allergiska oavsett om man har husdjur eller inte.

Det är möjligt att det stämmer, men ett allergiskt barn ska helst inte utsättas för det de är allergiska mot eftersom det kan trigga andra allergier... Men man gör ju som man vill.

Jag var (och är) hund- och kattallergisk (astma) och uppväxt med hund och katt. Mina föräldrar sålde dock aldrig hundarna och katten, de var så gamla så de förväntades gå ur tiden inom några år. Jag var mindre allergisk mot våra djur än andra hundar och katter men det var ju såklart ändå jobbigt...
 
Sv: Pälsdjurallergi hos barn?

Jag utgår ifrån att det de skriver i tidningen från Astma och Allergiförbundet är vetenskapligt belagt (det var förresten en vetenskaplig studie bakom). Och jag utgår ifrån att om ett barn får uttalade allergier, så gör man sig av med husdjuren, oavsett om de bara förväntas leva några år. De där sista åren kan ju bli dryga för det allergiska barnet, menar jag. Och är djuren ändå så gamla så kan man ju lika gärna ta bort dem?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 902
Senast: Bri
·
Småbarn Eftersom det finns mycket klokskap och erfarenhet här så hoppas jag att någon har tips om hur man ska förhålla sig till (begränsande)...
Svar
19
· Visningar
1 966
Senast: Amha
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 045
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 339
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp