Bukefalos 28 år!

PING och ip-nummer, brandväggsfråga

A

aniara_lenson

Laddade hem och installerade Service Pack 2 vid Microsoft Update, och nu blir jag utloggad från internet stup i ett. Jag vet att jag måste tillåta PING till min dator från ett speciellt ip-nummer, och jag vet ip-numret men hur ändrar jag det i inställningarna?
Var tvungen att inaktivera brandväggen för att ens få skriva det här inlägget.

Denna instruktion har jag:
"Påloggning och personliga brandväggar 2003-01-01
Om du är ansluten till UpUnet-S via NetLogon i något av nedanstående områden och har en personlig brandvägg måste du se till att den tillåter PING till din dator från den ip-adress som nämns nedan. Om PING inte tillåts kommer din dator att loggas ut från nätet. (I stället för PING kanske det står "icmp echo request" eller "inkommande ekobegäran" i din brandvägg. Eventuellt behöver du i vissa brandväggar ange ICMP typ 8.)"

Dessutom undrar jag hur jag ska få datorn att förstå att jag faktiskt har ett fungerande virusskydd (Norman).
 
Sv: PING och ip-nummer, brandväggsfråga

Här står det massor om service pack 2:
http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/xp/sp2/

Här står det hur du "göra undantag till inställningarna i Windows-brandväggen"
http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/xp/sp2/howto/wfw/expections/default.asp

Och här står det specifikt om hur du gör om Windows inte upptäcker ditt virusprogram:
http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/xp/sp2/howto/disableavalerts.asp

Hoppas det var till någon hjälp!
/Soapbubble
 
Sv: PING och ip-nummer, brandväggsfråga

Det funkar inte lika som på den förra XP brandväggen så att du väljer anslutningen -> egenskaper -> avancerat -> "Inställningar" nere i hörnet -> ICMP fliken -> och kryssa i "Tillåt inkommande ekobegär"? Eller har dom gjort om det?
 
Sv: PING och ip-nummer, brandväggsfråga

Tror jag testade det igår, och det gjorde ingen skillnad
 
Sv: PING och ip-nummer, brandväggsfråga

Hade redan gjort precis som enligt sista länken, de andra gav mig ingen hjälp alls tyvärr
 
Sv: PING och ip-nummer, brandväggsfråga

Tyvär varit endel problem med SP2 när det installerats på system som inte är "rena". Tyvär får du nog göra en ominstallation och lägga in SP2 direkt efter installationen.

SP2 får man tyvär vara lite försiktig med :(.
 
Sv: PING och ip-nummer, brandväggsfråga

Jag märkte det - EFTER att jag redan tagit hem det... *suck*
Vad menar du med inte rena och vad är det som ska ominstalleras?
 
Sv: PING och ip-nummer, brandväggsfråga

Med rena mennar jag använda system, där man har laggt in program, SP2 eller säkerhetsuppdateringar.

Du får nog tyvär installera om hela windows och sen lägga in SP2 :(.
Kolla dock under "Lägg/Till program" så du inte kan ta bort det där. Tror tyvär inte det finns där men kolla vettja. Har bara laggt in det på rena installationer efter vad alla andra sagt så...
 
Sv: PING och ip-nummer, brandväggsfråga

Det kommer jag defenitivt INTE göra
 
Sv: PING och ip-nummer, brandväggsfråga

Det går att ta bort via Lägg till/ta bort program. Men då kan jag väl lika gärna ha det som nu att jag bara inaktiverat brandväggen eller?
 
Sv: PING och ip-nummer, brandväggsfråga

Hjälper det att inaktiva brandväggen så gör det och lägg in en annan.
Angående Virus programmet får du stänga av varningen i Security Center. Fler som haft problem med det även om man sitter på ett "microsoft certified" antivirus program (vilket norman är, bra val föresten ;)). Kommer troligen att släppas uppdateringar till antingen windows eller antivirus program som fixar det så småningom om (suck).
 
Sv: PING och ip-nummer, brandväggsfråga

Det är universitetet som bjuder på antivirusprogram, mkt hygglo :)
Gillar med SP2 att man slipper alla dryga popups, därför vill jag inte avinstallera det. Men visst hade jag en brandvägg innan jag installerade SP2, iom att jag har XP?
 
Sv: PING och ip-nummer, brandväggsfråga

Hade en massa problem när jag (försökte) installera SP2 i fredags. Pappa fick komma ner i helgen och fixa datorn för till slut ville den inte ens starta...

Och är det popupsen du vill slippa så finns det ju andra sätt att göra det på.
 
Sv: PING och ip-nummer, brandväggsfråga

Använd Mozilla Firefox annars.. Har haft den funktionen skit länge. Firefox äger allt :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Buketräff i Skåne!
  • Simskola?
  • "Minisemester" med tonåringar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp