Bukefalos 28 år!

Plötslig parfymallergi?!

Stormcast

Trådstartare
För en tid sedan fick jag klåda i hårbotten. Efter diverse shampoo byten testade jag parfymfritt- klådan försvann efter första tvätten. Nu har det där fanskapet spridit sig........ :arghh: Handtvålen = röda kliande händer, deon, och nu ikväll raklöddret (kliar fortfarande på benen). Tog även bort nagellack och doften från removern skapade världens host-attack, känns som jag har ett sår i halsen.

Jag bryter ihop! :banghead: Är jag dömd till ett liv utan väldoft?!

Sen länge tillbaka kör vi med parfymfritt tvättmedel, men det här ... Ingen god duschcreme?? :eek:

Hur kan det bli så här? Kan man göra något? Är det någon annan som har det såhär? Finns det parfymfritt raklödder eller ska jag behöva se ut som en hedenhös resten av livet? :nailbiting:
 
Sv: Plötslig parfymallergi?!

Tycker du ska gå till läkare och göra ett allergitest. Då får du reda på vad det är och få hjälp.
Det låter inget vidare....
 
Sv: Plötslig parfymallergi?!

Parfymer är en av de vanligaste orsakerna till kontaktallergi. Det i kombination med t ex allergiframkallande parabener gör ju att det inte alls är otroligt att det är parfymallergi du har. Du borde nog kontakta läkare.

Här finns en lista med kända allergiframkallande ämnen, du kan ju se om någon av dessa ingår i de produkter du vanligtvis använder. Propylparaben är ju inte direkt ovanligt t ex.

http://www.neutral.se/det+vill+neut...u+bör+undvika/andra+allergiframkallande+ämnen

Du kan ju testa med duschtvålar utan kemiska parfymer, det kan ju funka :)
 
Sv: Plötslig parfymallergi?!

Men fyyy.... :(

Är det på vanliga vårdcentralen man kollar? Jag har varit på vippen att kolla upp det förut, jag får tät att andas av hö, halm, fällande hästar och sånt men ...

Vad är duschtvål utan kemiska parfymer..? :)
 
Sv: Plötslig parfymallergi?!

Jag har fått doftallergi som vuxen. Började för 10 år sedan och inte blir det bättre. Jag måste ALLTID sniffa på allt innan jag köper det, hårschampo, tvål, bodylotion, tvättmedel. Jag blir helt lycklig när jag väl hittar en parfym som jag tål och inte får astmaanfall av.

Jag försöker så mycket som möjligt köpa oparfymerat - och man vänjer sig faktiskt. Numera saknar jag inte att inte ha parfym på mig.

Det som jag dock upplever som allra allra värst - det är faktiskt omgivningens totala OFÖRSTÅELSE!!!! :rage:

Jag får totalt astmaanfall och får absolut inte i mig någe luft och så får man till svar - "meeeen den här parfymen som doftar så gott!!!" . Eller ännu värre "du kan väl ta lite medicin".

Jag tycker inte att det är en rättighet att få spraya ner sig som en annan parfymaffär. Vi är flera stycken som är doftallergiker på mitt jobb och vi får ALLTID påminna vissa personer om att de har på sig en parfym som vi reagerar på.

Jag är brutal och säger rakt ut "du har på dig en parfym som jag inte tål" eftersom det märks så tydligt att jag får ett astmaanfall. Mina kollegor är inte lika brutala utan går in på sina kontor och kippar efter "frisk" luft. De får andra symtom som rinnande ögon, näsa eller migrän.

Förra veckan när vi kom tillbaka efter julledigheten så var det rent bedrövligt - så nu ska vår chef ta upp det berörda personer. Det är ju vår arbetsmiljö det handlar om.

Jag har hypersensibla luftrör och reagerar på starka lukter, och det är svårt att säga exakt vilka. Jag tål vissa starka parfymer, och andra inte, samma sak med lätta. Cigarettrök går totalt bort och även vissa blomdofter.

Tyvärr är det lite handikappande. Jag kan inte gå in i en parfymaffär och det har hänt att jag varit tvungen att lämna biosalong eller kliva av länsbussen pga att någon är totalt nersprayad.

Ta kontakt med vårdcentralen så du får reda på exakt vad du är överkänslig emot. Mitt hänger ihop med att jag utvecklat förkylningsastma och köldastma, vilket gör att mina luftrör blir känsligare och känsligare... :arghh:

/Lizzie
 
Sv: Plötslig parfymallergi?!

Jag tycker också det låter som en bra idé att kolla upp det på vårdcentralen. Det är vanligt att en infektion får allergier att bryta ut för att immunförsvaret blir överbelastat, så var det för min syrra. Mår du bra för övrigt?

Hälsokost har bl a produkter från Weleda som är parfymerade men en del allergiker tål dom. Dom brukar ha provflaskor av en del sorter så då kan du prova försiktigt.
 
Sv: Plötslig parfymallergi?!

Ja, det är på vårdcentralen :)

Duschtvålar utan kemiska parfymer är ju t ex sådana med eteriska oljor i stället, förutsatt att du tål dom då. Det är ju tyvärr inte alla som gör det heller.. Annars är det buslätt att göra egen tvål, och då kan du ju "doftsätta" (säger man ens så? haha) med dofter du vet att du tål, och i lagom mängd :)

http://www.tvalkoket.se har många tips på hur man gör egna, fina tvålar.
 
Sv: Plötslig parfymallergi?!

Jag blev också rejält allergisk mot vissa saker i schampo, tvål, krämer etc vid vuxen ålder.
Jag har varit lite känslig i ansiktet förr och haft lite torr hårbotten. Men inte mer än så.

En dag fick jag allergisk reaktion av en bodylotion. Sen av viss deo, viss duschkräm och schampo. Nickel funkar inte heller.

Jag tål dock en del parfymerat. Men helst inte i produkter som inte ska sköljas bort från huden.
Jag har inte orkat göra tester hos doktorn. Jag har bara hittat vad som funkar.
Jag är väldigt känslig för dofter och uppskattar goda såna.

Har dock luktlöst schampo och ev lite parfymerat balsam som inte behöver i hårbotten. Alt luktfritt balsam och en hårolja/värmeskydd med doft.
Parfym kan jag i värsta fall sätta på kläder eller i håret, eller på armband etc.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp