Bukefalos 28 år!

Poetins kloner dräktiga med Totilas

(Ridsport)
När det stod klart att dressyrundret Poetin inte skulle överleva sitt svåra fånganfall beordrade hennes nyblivne ägare Xavier Marie att celler skulle säkras för att stoet skulle kunna klonas. Nu är resultaten av denna kloning två Poetinkloner som båda är dräktiga med Totilas.



Läs mer...
 
Sv: Poetins kloner dräktiga med Totilas

Hjälp.... Om dom hade flushat henne på ett ägg hade jag varit lite mer bekväm med det men nu undrar jag mest vart aveln är på väg..... :angel:
 
Sv: Poetins kloner dräktiga med Totilas

Håller med, :crazy: Det blir över alla gränser snart. Och Totilas förra ägare har väl tagit så dom kan klona honom också förstås:cool: och sen blir dressyrvärlden full av bara Totilas och Poetin och ett par andra i olika versioner:cool:

För att få riktigt bra resultat klonar dom väl snart ryttarna också så det kommer att sitta identiskt lika ryttare på identiskt lika hästar i två eller tre variationer, högst, till slut:eek:
 
Sv: Poetins kloner dräktiga med Totilas

Jag undrar när tävlingsvärden ska börja ta upp denna fråga.
Hur länge dröjjer det innan det kommer regler för/emot klonade hgästar på tävlingsbanan?
 
Sv: Poetins kloner dräktiga med Totilas

Jag tror det redan finns regler om det. Vad jag har läst i någon hästtidning får klonade hästar inte tävlas.
 
Sv: Poetins kloner dräktiga med Totilas

Hur ska de kontrollera att en häst är klonad?
Finns den kontrollen idag?
De kan likväl klona en häst, påstå att den har en viss stam (eller ingen alls...) och sen tävla den?
Fungerar iofs inte inom trav och galopp där stam är ett krav men inom hopp, dressyr, fälttävlan, distans/liknande fungerar det ju.
 
Sv: Poetins kloner dräktiga med Totilas

Men som nu då, kommer de klonade hästarnas avkommor få tävla?
 
Sv: Poetins kloner dräktiga med Totilas

Ja, det här är ju väldigt intressant, det här är ju som att ta aveln ett steg längre än det som kära Adolf Hitler hade tänkt för människoaveln på sin tid. Men det klart...utvecklingen måste ju gå framåt, man får ju bara hoppas att alla människor blir utrotade innan dem faktiskt har lyckats förstöra ALLT annat levande på jorden.
 
Sv: Poetins kloner dräktiga med Totilas

Ja och tjusningen med riktig avel, där man utvärderar varje enskild individ och försöker hitta den perfekta matchningen, där man strävar efter att få fram avkommor som fått det bästa från försäldrarna och därmed är snäppet bättre än dem eller lika bar. Där man studerar blodslinjer och golden crosses och går igenom hela våndan med att välja hingst, betäcka, vänta vänta och vänta och inte veta exakt vad som kommer ut. Och glädjen av att veta att det är ens egna blod svett och tårar som ligger bakom när man stolt ser en uppfödning prestera något bra.

Inte där man helt enkelt rakt av klonar dom individerna som är bra och heller inte där man flushar ett sto som sedan får 5 avkommor/året heller för den delen.
 
Sv: Poetins kloner dräktiga med Totilas

Fast nu verkar det ju vara fölen man är ute efter, och jag kan inte se vad skillnaden mellan ett poetin-totilas föl och ett poetinklon-totilas föl skulle vara, tycker det är bra att vetenskapen utvecklas, så länge vi människor är människor med fri vilja och utbildning tror inte jag att det är någon risk att vi börjar klona till höger och vänster bara för att det går.

Men å andra sidan, om vi om några hundra år gör det och det en överväldigande majoritet av mänskligheten tycker att det är ok, är det då fel bara för att vi tycker det idag? Det finns ju mycket som är accepterat idag som var fel och omoraliskt förr i tiden.

Och skulle det inte vara den ultimata rättvisan om alla tävlade på genetiskt identiska hästar? Då är det bara människorna som hanterar hästens skicklighet som avgör resultatet! (visst spelar andra faktorer in också när en individ formas, men hårddraget är det människorna som formar miljö och erfarenhet också) Ingenting jag önskar mig, men en intressant tanke...

Föresten, borde fölen räknas som hel-eller halvsyskon? :P
 
Sv: Poetins kloner dräktiga med Totilas

jag är också väldigt nyfiken på resultaten...
 
Sv: Poetins kloner dräktiga med Totilas

Bara för att fundera lite, en Poetinklon blir väl inte en genetisk kopia av Poetin?

När man klonar för man in en cellkärna från hästen man vill klona i ett obefruktat ägg där man tagit bort äggets egen cellkärna.

Orsaken till att ovanstående klon inte blir genetiskt identisk med Poetin är att alla gener inte finns i cellkärnan utan en liten del finns i Mitrokondrie-DNA vilket i sin tur endast nedärvs från ägget från modern – vilket i detta fallet blir hästen som donerade ägget. (Kanske läge att låna ett ägg av tex Exquis Nadine :idea:)

Det finns ju några klonade hästar redan, tex Quidam de Revel som har en femårig klon som visserligen inte ser ut som Quidam men har samma arvanlag att föra vidare i avel. För tävla får den som sagt inte.

Jag tycker det är rätt häftigt att det går att klona på detta vis men man kan ju debattera om det är etiskt rätt.

Både med tanke på att det kan ta upp emot 1000 försök innan det lyckas och att av de fåtal embryon man får och som blir till foster kanske endast ett överlever. Dessutom har det ju visat sig att dessa kloner som lyckas gå igenom processen från cellkärna till födsel inte är helt 100% ”normala” tex verkar de åldras väldigt snabbt.

Frågan är om dessa hästars avkommor då blir 100% normala eller om det finns några slags defekter dolda?
Jag skulle nog inte vilja betäcka med en klon i varje fall!
Finns alldeles för lite underlag just nu.

Däremot är jag öppen för Embryo Transfer och har själv ett ET föl i stallet.
Jag vet att många inte ser på det med blida ögon men min tanke är att kan en hingst föra sina gener vidare i obegränsad upplaga varje år så vad är då 2-3 föl från samma sto jämfört med det?
 
Sv: Poetins kloner dräktiga med Totilas

En annan aspekt på ET-föl är den som tagits upp förut.

Då kan man använda de bästa stona som har presterat eller fortfarande presterar för att föra aveln framåt.

Istället för att som i så många fall avla på de som inte höll för tävlingsbanan :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp