Bukefalos 28 år!

Priset på träd

Lejonelle

Trådstartare
Det ska grävas ned en elledning på vår fastighet och i anslutning till det har vi bett Vattenfall avverka och köpa ut ett antal granar som växer där ledningen ska gå.
Jag har försökt hitta vad dessa är värda men kan ju ingenting om skog så jag förstår inte tabellerna.

Det handlar om ett tjugotal granar en del stora med omkrets på en meter eller mer, andra små. Jag har förstått att man räknar värdet i kubik men vad motsvarar det omvandlat till träd? Hur många granar går det på en kubik?

Jag kommer förstås få ett förslag från Vattenfall men för att kunna bedöma förslaget behöver jag förstå. Hur räknar man?
 
Det ska grävas ned en elledning på vår fastighet och i anslutning till det har vi bett Vattenfall avverka och köpa ut ett antal granar som växer där ledningen ska gå.
Jag har försökt hitta vad dessa är värda men kan ju ingenting om skog så jag förstår inte tabellerna.

Det handlar om ett tjugotal granar en del stora med omkrets på en meter eller mer, andra små. Jag har förstått att man räknar värdet i kubik men vad motsvarar det omvandlat till träd? Hur många granar går det på en kubik?

Jag kommer förstås få ett förslag från Vattenfall men för att kunna bedöma förslaget behöver jag förstå. Hur räknar man?
Jag kan inget heller, men hittade detta: https://www.skogskunskap.se/rakna-med-verktyg/mata-skogen/volymberakning/
Kan det vara till hjälp?
 
Om det rör sig om en enkel avverkning så mät virkesstapeln Längden på högen x genomsnittshöjden x genomsnittslängden. Massaved/brännved ca 300 kr kubikmetern, Timmer beroende på virkesklass. Men eftersom den handlar om en så liten mängd så äter nog avverkningskostnader upp en hel del. Vid ledningsdragning brukar man komma överens efter en opartisk värdering, Den handlar då om virkesvärde + ev kommande virkesvärden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp