Sv: Problem vid igångsättning
Tja... Envis som jag är försökte jag ta hjälp av tränare och få rätt på tömkörningen. Visst, hästen uppförde sig bättre med tränaren, men fortfarande så fruktansvärt framåt. Det var för ett par dagar sedan.
Idag bestämde jag mig för att prova att rida igen, eftersom jag inte gjort det nu på ett tag. Då är "vildhästen" bortblåst och hästen är lugn och sansad. Vi tränar en hel del start och stopp. Hästen lyssnar och är koncentrerad.
Jag har också funderat så mycket jag kunnat på hur hästen har betett sig under de sex år jag haft henne. Jag är rätt säker på att varje gång någon typ av sele har kommit på, så har hästen förvandlats till någon som bara ska rusa... Det är egentligen väldigt konstigt, och jag börjar nästan fundera på om det har hänt henne något innan jag köpte henne. Hon kom som 1-åring från Danmark till Sverige, och ägdes sedan av en person fram tills jag köpte henne när hon var nästan 3 år. Till sättet är hästen orädd, lite bufflig och rätt dominant. Hon är i grunden väldigt snäll, och fogar sig i det mesta, men brukar visa rätt tydligt när hon inte gillar något.
Ja, det är ett mysterium och jag hoppas fortfarande lösa tömkörningsgåtan på något sätt, för det är lite dumt att ha en häst som inte fungerar med sele, tycker jag. Men får väl ta sin tid, och jag får göra det bästa av situationen fram tills dess. Jag hoppas kunna rida henne en hel del, och så får jag hitta på något annat (typ longreining) resten av tiden.