Bukefalos 28 år!

Provsvarstolkningshjälp önskas?

Alexandra_W

Trådstartare
Ja, jag har tråkigt ;)

Fick tikens journalkopia/förrättningsunderlag igår, och en del förstår jag, annat är rena grekiskan, och av ren och skär nyfikenhet så skulle en 'översättning' lite mer ingående än den jag fick av vet vara välkommen =)

Tar hela journalen så får ni bakgrunden med, det är det fetstilsmarkerade jag vill ha 'hjälp med', resten begriper jag utan problem. Kursiverad stil min kommentar/fråga:

A: PD/PU sedan 4 dagar, började dagen efter avslutad metacamkur för hälta. Äter u.a. Pigg. Kissade inne imorse och igårkväll (Hon säger inte till när den vill ut, ställer sig bara vid dörren. Var pölar innanför dörren både på kvällen och morgonen. Hon har normalt inga problem att hålla sig). Äg har en till hund, dricker ur samma skål men äg har sett att det är Millis som är den som har ökad törst. OHE pga pyo 2 år sedan.

S: AT gott, slh u.a., lfk ua, bukpalp upf, cor ausk ua.

B: Blp krea, alat, alp, urea, glukos u.a. QBC förhöjd hematokrit 63% (ref 37 - 55), Hb 22,7 (ref 12 - 18) - pga ras? (Det är en greyhound). Vita flaggar, kör om total antal ua, trombocyter låga men flaggar på L/M och Gran.
Urinprov visar spår av protein (Vad innebär proteinspår? Svaret jag fick var typ 'kan vara ingenting, kan vara tecken på underliggande sjukdom). Densitet 1,050!
Övr ua.

Bedömning: P/D pga smärta-stress efteer att metacamet satts ut? Hälta pga borrelia/erlichia? Men borde ge feber och ej polydipsi.**

Gå hem och mäta vätskeintag. Ta urinprov varje morgon under helgen och lämna in måndag. Om urin ua, då in med metacam igen för att se om bättre då?

Min kommentar:


** Hunden hade i under 1 - 2 månaders tid ett flertal tillfällen, tätare mot slutet, under lek plötsligt tjutit till och hoppat på tre ben, benet rakt, ut mot kroppen, det 'onda' såg ut att sitta högt. Trodde feltramp först, men sen kom det oftare. Samma sak har sporadiskt skett enstaka gånger de senaste 2 åren men då trotts vara feltramp.

Dagarna innan vetbesök skedde tre sådana tillfällen inom loppet av 2 dagar. Sista gången höll det onda i sig flera h mot normalt några minuter, och viss kvarstående hälta syntes.

Vetbesök visade spänd om öm kring armbågsleder bf. Rtg armbågsleder ua. Rtg tassarna. På en tåled (lilltå eller ringtå typ, minns inte, en av de yttre) på hältebenet syntes en gammal läkt fraktur, med kraftig artros. På motstående ben syntes en mkt lindrig artros på en tåled. Den kraftiga tåledsartrosen bedömdes vara hältorsaken, och spänningarna/ömheten kring armbogarna att hunden spänt sig i 'rädsla' för att det skulle göra ont. Hunden sattes på metacam för att se om det gjorde skillnad. Det första hon gjorde var att sova nästan två dygn, så antagligen mer smärtpåverkan än vad som synts i de fall när hon tjutit till och hoppat på tre ben.
 
Sv: Provsvarstolkningshjälp önskas?

Förhöjd hematokrit = förhöjd mängd röda blodkroppar. Det är detta de mäter på t.ex. skidåkare innan tävling och har de för hör halt få de ej starta.
Trobocyter låga = lite blodplättar.
Flaggar för L/M och gran tror jag är "lokalt" för att apparaten inte kan läsa dessa riktigt.
L/M = lymfocyter/monocyter olika typer av vita blodkroppar- gran = granulocyter ännu en typ av vita blodkroppar.

Protein i urinen kan tyda på att njurarna släpper ut för mycket protein. Har de endast testat på sticka är det inte helt tillförlitligt. För att veta säkert om det finns protein i urinen bör man göra ett s.k. Hellers test.
 
Sv: Provsvarstolkningshjälp önskas?

'Flaggar' är att apparaten talar om att provsvaren avviker från referensvärdena. Men ang L/M och gran står det ju inte hur eller varför?

Urinen är bara testad på sticka ja.
 
Sv: Provsvarstolkningshjälp önskas?

Ibland kan det vara så att apparaten inte kan läsa provet ordentligt, verkar vara så nu då de centrifugerat om det. Då får man inga värden alls på vissa delar av provet.
Är urinen bara kollad på sticka och inte mer är det antagligen ingen protein i urinen eftersom det bara visade på spår.
 
Senast ändrad:
Sv: Provsvarstolkningshjälp önskas?

Så är det säkert. Jag frågade ju bara vad 'flaggar' betydde och fick svaret att då avviker värdena ordentligt från referensvärdena, och det kan ju vara precis som dus äker för det blir fel i analysen. Men står ju inget om några värden eller annat ang L/M och gran. Däremot innan ang vita så körde de ju om. Så varf inte göra det på L/M och gran?
 
Sv: Provsvarstolkningshjälp önskas?

Eftersom det totala antalet vita var OK så nöjde de sig med det.
Värdet man får på L/M och gran är en % sats av det totala vita.
 
Sv: Provsvarstolkningshjälp önskas?

Ah, då förstår jag! =)

SOm uppföljning för intresserade så under helgen (besöket var en fredag) så mellan fred lunch - lördag lunch kolkade hunden i sig 3 liter vatten (väger 24 kilo btw). Men hade på något magiskt vis lika koncentrerad urin (vi kollade den aldrig men jag såg ju på den den var lika illgul), nästa dygn var vattenförbruket i princip normalt, 1.4 liter. Sen drog hon i sig 1½ liter mellan sön lunch - måndag lunch (vi kom överens jag skulle lämna proven på tisd pga jobbtider), och sen 0,9 liter (dvs lite i underkant) mellan mån - tis lunch. SÅ vi beslöt att avvakta och jag slog ut urinproven. Och hon har druckit normalt sen dess.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp