Råd (och stöd!!) ang. kastrering av honkatt.

D

Duplica

Idag blev min Ariel kastrerad och jag känner mig så otroligt hönsig. På djursjukhuset tyckte de att hon var en otroligt social och uppmärksamhetsberoende liten spinkdam.
Sen vi kom hem vid halv fem har jag hållit ett så stadigt öga som möjligt på henne. Hon får bo i vardagsrummet och saknar sin bror och hundmamma jättemycket. Vill inte alls ha tratten, fullt normalt antar jag.
Jag är bara lite bekymrad över hennes hoppande. Hon försökte hoppa upp i soffan redan innan hon var helt klar i huvudet, och nu har hon hoppat från fåtöljen, till mig i datorstolen och har äntligen lyckats komma till ro i mitt knä.
Min sambo är inte hemma och jag vågar inte lämna henne. Är jag bara mesig? Jag måste ju gå ut med hunden.. :crazy:

Jag skulle verkligen behöva en vänlig själ som kan tala om för mig hur och jag ska göra.... hur mycket behöver jag egentligen oroa mig?
 
Sv: Råd (och stöd!!) ang. kastrering av honkatt.

Åh gud vad jag känner igen mej:crazy:
Det är ingen fara att springa ut med hunden en stund, hon klarar sig.
Men det är ju bra om hon kan vara någonstans där hon inte kan ramla ner från högre höjder, för snurriga är de och klättra ska de:crazy:
 
Sv: Råd (och stöd!!) ang. kastrering av honkatt.

Nu är hon inte alls snurrig längre, utan hoppar obehindrat upp och ner för soffbordet. Hon ser ut som om hon aldrig sett röken av en operationssal.. Det är inte dåligt för såret och sådär då? Att hon hoppar menar jag ..
 
Sv: Råd (och stöd!!) ang. kastrering av honkatt.

Det är ingen fara.:laugh:
Alla varnade mig för att min lilling skulle vara jättegroggy och trött, jag skulle placera mat och låda brevid henne , vilket jag gjorde.
Det blev tvärtom, en hyperaktiv kisse som var överallt och helst hos mig.
Hon var som drogpåverkad (vilket dom ju är) men hon blev tvärtom pigg
och glad, om än lite borta.
Det går över på några timmar.
 
Sv: Råd (och stöd!!) ang. kastrering av honkatt.

Ja, hon verkar inte ha särskilt ont heller. Har legat på mage uppe på datorstolens ryggstöd som hon brukar. Dock vågar jag inte släppa ihop henne med de andra djuren än, brorsan går åt rätt hårt på henne när de busar, och förmodligen skulle hunden aldrig sluta slicka såren på sin lilla bebis... :D
 
Sv: Råd (och stöd!!) ang. kastrering av honkatt.

Jag har 5 katter och kastrerat 3 honor. Våra katter har fått vara inne med den kastrerade när denne piggnat till från medicinerna. De nosar kanske lite extra på denne, men i övrigt bryr de sig inte nämnvärt. Sålänge den nykastrerade katten inte verkar orolig eller skräms av de andra pga att de stojjar och leker etc, så är det inga problem. Hunden har fått vara med från det att katten kommer hem. Som sagt, de brukar inte bry sig nämnvärt om den nykastrerade katten - som dessutom oftast brukar gå undan i början.

Första dygnet är väl det som är kritiskt. Då brukar de kunna kämpa med att få av sig tratten (vilket de ibland lyckas med och det är sällan hela världen), såret kan göra ont, de kan vara groggy och lite osäkra i största allmänhet. Men sen finner de sig ofta i situationen, lär sig gå med tratten och blir sig själva igen.
 
Sv: Råd (och stöd!!) ang. kastrering av honkatt.

Nu har det gått fyra dagar, och hon mår hur bra som helst. Är bara lite orolig över att hon är väldigt svullen runt stygnen. Inte röd, utan bara stor..

Hon får vara med brorsan och hunden när jag kan ha henne under uppsikt, och det går bra.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har kastrerat min lilla honkatt med flanksnitt i måndags kväll. Allt gick jättebra och såret syns knappt ens, hon behöver ingen tratt...
Svar
11
· Visningar
6 609
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp