Bukefalos 28 år!

Redo att skaffa hund?

nordingran

Trådstartare
Hej! Ny användare här inne! :D

Jag går med tankar på att skaffa mig en liten hund (mindre storlek). Jag är 20 år och studerar visserligen heltid för tillfället samt minst 2 år framåt, men vi lägger större delen av vårt schema själv och har endast föreläsningar (ca 3 timmar/2-3 dagar i veckan). Bor själv i en lägenhet och har ca 5 minuters gångväg till skolan, så kan med lätthet gå hem de dagar studietiden i skolan är längre. Så tid har jag för hunden utöver skolan. Hänger även mycket på en stor gård med flera andra hundar och även hästar, så även om jag bor nära stan så blir det mycket natur (förutom promenader/löpturer i parkerna/naturreservaten).

Den första tiden blir jag självklart väldigt mycket hemma, men över tid (innan hunden kan lämnas ensam de 3 timmarna jag har föreläsningar) har jag kompisar eller bekanta som kan passa hunden undertiden. Självklart är det svårt att räkna tidsmässigt flera år framåt men uppstår det problem med jobb/skola i framtiden finns backup: dagmatte/hunddagis eller familj/bekanta.

Har även räknat lite på den ekonomiska biten och anser att det inte skall vara några problem med den. Som student får jag CSN, som jag varje månad lägger undan pengar ifrån samt att jag har en bra buffert om hunden skulle bli sjuk eller skadad.

Jag har inte direkt bestämt vilken ras det isåfall skulle bli men en relativt liten. Har många studentkompisar som har hund som säger att det är bästa tiden i livet att skaffa (och ha) hund, men vill ändå bolla lite med erfarna hundägare här inne. Tror ni det passar bra att skaffa hund nu? Eller ska jag vänta till sommaren då jag inte har någon skola alls? Eller inte alls?

Hoppas på några svar / Sofia :)
 
Innan man kan tipsa om ras är det bra att veta hur mycket du vill lägga på att motionera hunden. Vill du träna något? Isf vad och hur mycket tid vill du lägga på det?
Sen är det bra att veta om du är intresserad av pälsvård. Kan du tex tänka dig en trimras, eller en lång päls eller har du ingen lust med pälsvård och vill ha en korthårig ras?

Vill man verkligen ha hund och känner ett starkt engagemang för den brukar man få det att funka oavsett hur vardagen ser ut. Finns också de som har det bästa av förutsättningar för att ha hund men inte får till det ändå pga lättja.

Man måste heller inte skaffa valp. En omplacering skulle passa utmärkt i det här läget.
 
Jag har då inte börjat spåna i raser, mer än att jag är ute efter en mindre hund (35-40cm i manke högst!). Jag är inte ute efter att träna aktivt inom någon hundsport och då inte heller tävla, utan mer en sällskapshund som gärna hänger med till stallet, ut på korta/långa promenader och någon löptur då och då. Lever ett ganska aktivt liv med promenader och stall. Vad gäller pälsvård är jag väl inte ute efter någon som är i behov av trimning regelbundet, men har inget emot att sköta en "lättare" päls.

Absolut, en omplaceringshund är också ett alternativ, men då väntar jag hellre tills jag helt säkert kan välkomna en valp då jag gärna vill vara med från start!
 
Tycker det låter som du har allt ordnat och att du dessutom tänker på att skaffa en buffert för veterinärvård! Har själv hunnit med att ha valpen på djursjukhus en natt i sommar, då var han 12 veckor så dom kan tydligen hitta på saker fort ;)

Det är helt klart skönt att vara helt ledig då man har valp, min äldsta hund (3 år) var vad jag minns en ängel, tyckte det var supermysigt att ligga under täcket och mysa så inga problem med att få sova, sen behövde han ut en gång vid ca 5, och sen kunde han somna om till kl 10 :love:

Nr 2 ger en minst sagt gråa hår, får ofta busryck på nätterna och tycker inte alls att någon ska sova och är egentligen själv trött, sen vaknade han första veckorna tidigt på morgonen och hade totalt busryck då oxå och inte nog med att han tyckte det var busstund så blev han sur om man försökte få han att gå å sova :banghead: men då han väl sover så sover han gott och länge, men första veckorna så sov jag då valpen sov, nu blir han bättre och bättre (snart 4 månader gammal) tur han väger upp det med att vara så liten och söt :love:
 
Jag tycker absolut det låter som om du skulle kunna skaffa hund, så länge du är ärlig mot dig själv när det gäller rasval och inte köper en för aktiv eller krävande hund. Bara för att hunden är liten betyder det ju inte att den är enkel, så läs på om olika rasers mentalitet osv och var noga i valet av uppfödare. Vi på buke kan garanterat hjälpa dig med hur du hittar bästa uppfödaren sedan :)

Kan själv tycka att det är en fördel att skaffa valp när man måste vara borta någon timme per dag, istället för under ett sommarlov. Det beror såklart mycket på hur man är som person, men förra hunden jag skaffade som valp, den fick riktigt dålig ensamhetsträning i början. Jag glömde helt enkelt bort att ensamhetsträna eftersom jag hela tiden var hemma och inte behövde iväg. Min omplacering, som hade svårt att vara ensam först, hon fick jag till allt mycket(!) bättre med, för då hade jag ett jobb som krävde att jag var borta någon timme per dag. Plötsligt fanns motivationen att träna och det gick inte att skjuta upp till "senare någon gång". Tog hem en valp igår också och har redan påbörjat ensamhetsträningen (såklart inga långa stunder eller så, men jag sitter inte och stirrar på henne varje sekund av dygnet). Imorgon jobbar jag, då har jag hundvakt. Det känns bra.
 
Jag tycker absolut det låter som om du skulle kunna skaffa hund, så länge du är ärlig mot dig själv när det gäller rasval och inte köper en för aktiv eller krävande hund. Bara för att hunden är liten betyder det ju inte att den är enkel, så läs på om olika rasers mentalitet osv och var noga i valet av uppfödare. Vi på buke kan garanterat hjälpa dig med hur du hittar bästa uppfödaren sedan :)

Kan själv tycka att det är en fördel att skaffa valp när man måste vara borta någon timme per dag, istället för under ett sommarlov. Det beror såklart mycket på hur man är som person, men förra hunden jag skaffade som valp, den fick riktigt dålig ensamhetsträning i början. Jag glömde helt enkelt bort att ensamhetsträna eftersom jag hela tiden var hemma och inte behövde iväg. Min omplacering, som hade svårt att vara ensam först, hon fick jag till allt mycket(!) bättre med, för då hade jag ett jobb som krävde att jag var borta någon timme per dag. Plötsligt fanns motivationen att träna och det gick inte att skjuta upp till "senare någon gång". Tog hem en valp igår också och har redan påbörjat ensamhetsträningen (såklart inga långa stunder eller så, men jag sitter inte och stirrar på henne varje sekund av dygnet). Imorgon jobbar jag, då har jag hundvakt. Det känns bra.

De var första gången jag hörde någon säga så med att ha valp och behöva vara borta någon timma, intressant. Jag förstår hur du tänker! Jo rasval är självklart viktigt, du/ni får gärna komma med förslag om du sitter på några. Skrev i ett tidigare inlägg ungefär vad hunden är tänkt till. Av andra människor har jag blivit tipsad om tysk spets, sheltie och papillon. Jag har mest erfarenhet av chihuahua, då flertalet vänner har dem, men är inte intresserad av den rasen så lite rastips vore kanon :D
 
De var första gången jag hörde någon säga så med att ha valp och behöva vara borta någon timma, intressant. Jag förstår hur du tänker! Jo rasval är självklart viktigt, du/ni får gärna komma med förslag om du sitter på några. Skrev i ett tidigare inlägg ungefär vad hunden är tänkt till. Av andra människor har jag blivit tipsad om tysk spets, sheltie och papillon. Jag har mest erfarenhet av chihuahua, då flertalet vänner har dem, men är inte intresserad av den rasen så lite rastips vore kanon :D

Glöm inte att räkna in försäkring av hunden i din budget! Kan bli ganska mycket pengar beroende på vilken ras man väljer, något att faktiskt tänka på också när man väljer ras och ekonomin kan vara tajt.
Buffert för veterinärvård bör du dock ändå ha då du måste kunna betala självrisk också om något händer.
I övrigt låter det som en perfekt tid i ditt liv att skaffa hund :)
 
Glöm inte att räkna in försäkring av hunden i din budget! Kan bli ganska mycket pengar beroende på vilken ras man väljer, något att faktiskt tänka på också när man väljer ras och ekonomin kan vara tajt.
Buffert för veterinärvård bör du dock ändå ha då du måste kunna betala självrisk också om något händer.
I övrigt låter det som en perfekt tid i ditt liv att skaffa hund :)

Jo men precis, har räknat med försäkring (en bra och omfattande), foder, tillbehör som behövs, vaccinationer/liknande och så vidare i "månadskostnaden" och sen har jag sedan innan en ordentlig buffert OM det skulle hända hunden någonting :)
 
Hej! Ny användare här inne! :D

Jag går med tankar på att skaffa mig en liten hund (mindre storlek). Jag är 20 år och studerar visserligen heltid för tillfället samt minst 2 år framåt, men vi lägger större delen av vårt schema själv och har endast föreläsningar (ca 3 timmar/2-3 dagar i veckan). Bor själv i en lägenhet och har ca 5 minuters gångväg till skolan, så kan med lätthet gå hem de dagar studietiden i skolan är längre. Så tid har jag för hunden utöver skolan. Hänger även mycket på en stor gård med flera andra hundar och även hästar, så även om jag bor nära stan så blir det mycket natur (förutom promenader/löpturer i parkerna/naturreservaten).

Den första tiden blir jag självklart väldigt mycket hemma, men över tid (innan hunden kan lämnas ensam de 3 timmarna jag har föreläsningar) har jag kompisar eller bekanta som kan passa hunden undertiden. Självklart är det svårt att räkna tidsmässigt flera år framåt men uppstår det problem med jobb/skola i framtiden finns backup: dagmatte/hunddagis eller familj/bekanta.

Har även räknat lite på den ekonomiska biten och anser att det inte skall vara några problem med den. Som student får jag CSN, som jag varje månad lägger undan pengar ifrån samt att jag har en bra buffert om hunden skulle bli sjuk eller skadad.

Jag har inte direkt bestämt vilken ras det isåfall skulle bli men en relativt liten. Har många studentkompisar som har hund som säger att det är bästa tiden i livet att skaffa (och ha) hund, men vill ändå bolla lite med erfarna hundägare här inne. Tror ni det passar bra att skaffa hund nu? Eller ska jag vänta till sommaren då jag inte har någon skola alls? Eller inte alls?

Hoppas på några svar / Sofia :)


Titta på rasgrupp 9, sällskapsraser:
http://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9

Där finns säkerligen hunden för dig.

Alternativt kontakta hittehund, hundstallet, eller annan omplaceringsorganisation. Förklara vad det är du söker så kan de säkerligen rekommendera någon av hundarna till dig. Även individer av aktiva krävande raser blir äldre och lugnare, och vissa har helt enkelt inte så mycket driv, eller har andra brister som gör att de inte funkar i arbete men passar som sällskap och för skogspromenader.
 
En Bichon Hanavanais eller en Bichon Frisé skulle väl kunna vara en bra förstahund? Det har jag alltid tänkt för mig själv i alla fall! :)
 
Havanesen har en bra sjukdomssatistik och lågt pris på försäkring (hos agria) och verkar väldigt smarta för sin storlek :p Har själv funderat på rasen men tycker att de är för små för mig.
 
Studerar du heltid? Och hur löser du det på dagarna? :)
Sambo+svärfar+svärmor, vi bor på samma gård allihop och kan hjälpas åt med hundarna om det skulle behövas. Sen är det sällan så långa dar att de inte skulle kunna vara själva den stunden. Sen har vi även hundgård om vi behöver, men de rastas fortfarande lika mycket även om de är där.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 233
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 571
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 018
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 868
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp