Regn = inget fungerande adsl

Gnist

Trådstartare
I och med att det regnar, så dör adsl:et :eek:

Leverantören menar på att problemet är att det blir fukt i stationen, men det tycker jag låter märkligt :confused:

Tror att det kanske kan vara våra stenålders telefonledningar som inte pallar regn och blåst så värst bra. De är ju inte direkt gjorda för adsl-trafik misstänker jag :crazy:

Så till min fråga: Är dessa stationer så dåligt gjorda att det kan tränga in fukt och väta i dem? Eller är min teori om gamla telefonledningar mer trolig?

Att surfa på balsnöre är inget kul ju :cry: :mad:
 
Sv: Regn = inget fungerande adsl

Kan leverantören med att ta fullt betalt för en tjänst som inte går att leverera när det regnar normalt mycket..? :crazy:


För att svara på din fråga kan jag svara att jag inte kan svara med någon tillförlitlig säkerhet... :angel: Men jag kan mycket väl tänka mig att avbrotten kan bero på fukt i både station och ledningar. Det kan ju vara gammalt/trasigt både här och där. Mor sitter dock "i änden" på sådana antika luftburna ledningar och har inga problem vid regn/blåst (så länge det blåser så måttligt att träden inte faller över ledningarna), så det finns åtminstone inga generella problem med avbrott för fukt i ledningarna.
 
Sv: Regn = inget fungerande adsl

be dem köra en kontroll på erat SNR när det regnar och när det inte gör det, är det samma värde, eller ungefär samma, så är det inte ledningarna, varierar det så är det det.
 
Sv: Regn = inget fungerande adsl

Varför skulle en ändrad signal to noise-ratio vara ett solklart bevis på ledningsproblem?
 
Sv: Regn = inget fungerande adsl

Undrar jag med, som jobbar med skiten. :D

Gnist; Nu vet jag inte vad du har för leverantör, men vi skickar ut tekniker i sådana lägen. Hade en senast förra veckan där tekniker fick åka ut och fläkta ur och täta ett skåp. Det är alltså inte själva telestationen som tar in fukt, utan skåpet på stolpen/väggen/vardetnusitter utanför kundens hus om ett sådant finns. Skåp alltså. Inte hus. ;)

Men visst, är det halvkassa luftledningar så gör det ju inte saken bättre, men generellt sett brukar det gå att stabilisera upp ganska bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Regn = inget fungerande adsl

för att det är det enda som ändras med kablarna? eller ja iofs, ska vi hårddra så kan det vara i sändaren på andra sidan också, men den tenderar att vara inomhus.
 
Sv: Regn = inget fungerande adsl

SNR-värdena KAN visa om något är fel, kanske, ibland. Långt ifrån alltid. Dock visar de aldrig VAD som är fel. Dåliga SNR kan bero på kassa ledningar i backen men det kan likagärna vara en telefon någonstans i slingan som stör ut adsl-modemet. På samma sätt kan en "extern störning" göra att en anslutning hoppar upp och ner helt vansinnigt, men SNR-värdena är ändå kanon när man väl har kontakt.

Jag brukar inte gå så mycket på SNR-värdena när jag felsöker, annat än när det är ip-telefoni inblandat.
 
Sv: Regn = inget fungerande adsl

Gnist; Nu vet jag inte vad du har för leverantör, men vi skickar ut tekniker i sådana lägen. Hade en senast förra veckan där tekniker fick åka ut och fläkta ur och täta ett skåp. Det är alltså inte själva telestationen som tar in fukt, utan skåpet på stolpen/väggen/vardetnusitter utanför kundens hus om ett sådant finns. Skåp alltså. Inte hus. ;)

.

Hos oss var det den "stora" stationen ute på gärdet som tog in fukt... Alla runtikring hade problem nämligen...Det var hopplöst ett tag, men det fixade de så småningom! Numera är det ytterst sällan vi har några problem.
 
Sv: Regn = inget fungerande adsl

Oj! Rena översvämningar har man ju varit med om, men att "bara" fukt ställt till det för så många var nåt nytt. :)
 
Sv: Regn = inget fungerande adsl

Intressanta svar och ni kan tro att jag kommer att bli glad när adsl:et väljer att fungera igen :D

Däremot ska jag ta ett snack med min leverantör angående det faktum att jag inte ens kommer upp i hälften av hastigheten jag betalar för :devil:

Har nämligen kontrollmätt hastigheten några gånger och ska mäta några gånger till innan jag presenterar fakta för dem :cool:
 
Sv: Regn = inget fungerande adsl

Jo, men jag hade upp till 8 före och har fortfarande samma hastighet efter byte upp till 24.
Lite skillnad kan man ju tycka att det ska vara med tanke på att jag betalar dubbels så mycket.. :cool:
 
Sv: Regn = inget fungerande adsl

Frågan är om det finns kapacitet till mer än 8 mbit, allt beror ju på avståndet till telestationen och kvaliteten på ledningarna. Men jag antar att de sa att det skulle gå så bra så med en 24/1-tjänst? :smirk: Får in såna kunder då och då, rent jävla fulsälj är vad det är.
 
Sv: Regn = inget fungerande adsl

Jo, de utlovade ju att det skulle gå bra mycket fortare och hade det legat på 15 och uppåt hade jag väl inte sagt så mycket, just för att det är "upp till", men när det inte blir någon skillnad alls förutom att kostnaden blev fördubblad, så surnar jag till lite :devil:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp