Bukefalos 28 år!

Renovera eller köpa nytt

sthu

Trådstartare
Sitter lite i valet och kvalet med min gamla transport. Det är en gammal kärra, Boj (eller Hydro som det hette då) från 1972 men i fint skick. Enhästars (någon opraktiskt ibland ska erkännas), enaxlat. Bytte påskjut för två år sen. Ligger stadigt bakom bilen och är väldigt lätt att dra.

Nu till mitt bekymmer. Bultarna till ena hjulet gick av under färd, trots att det byttes ut förra hösten :crazy: I och med att transporten släpades en bit utan hjul på ena sidan blev upphängningen lite skadad och måste bytas ut. Förmodligen blev även stötdämpning och broms skadad också (det har vi av naturliga själ inte kunnat testa än). I sommar kommer vi förmodligen behöva byta ut stötdämpningen i vilket fall, den börjar bli lite dålig. Fälgen skadades också, så det måste vi ha en ny. Däcken är nya, första vintern.
Eventuellt behöver vi nytt golv snart med. Elen måste ses över (glappar lite ibland). Ska lägga ny matta på baklämmen, men det får jag en gratis så det är ingen kostnad där.

Frågan är om det är värt att lägga tid och pengar på att renovera mitt gamla släp, eller om jag ska köpa ett nytt?
Jag tycker väldigt mycket om mitt lilla släp, hästarna verkar gilla det med. Har aldrig haft några problem med lastning osv sen jag skaffade det.
Jag är arbetslös, så jag har inte mycket pengar att röra mig med. Min sambo betalar en del så länge, men jag vill ju inte leva helt på honom.

Hur skulle ni gjort? För max 5000 har jag ett fint släp som (förmodligen) kommer rulla flera år till. Eller ska jag ta ett lån och skaffa en ny?
 
Sv: Renovera eller köpa nytt

Jag tycker det låter dumt att som arbetslös ta lån för att köpa en transport, det hade jag inte gjort. Speciellt inte om du för en relativt billig peng kan få den du har i bruksskick igen :)
Jag har också en lite äldre transport, som är väl underhållen. Nu är det dags för nästa stora investering, byta golv, och jag tänker att det är svårt att få tag på en ny transport som jag får dra 2 ponnyer i på b-kort, som är så trevlig att dra som den transport jag har. Och dessutom blir det en mycket större investering helt i onödan, när den jag har fungerar så bra.
Min är också enkelaxlad och jag känner att det duger bra åt mina små hästar :)
 
Sv: Renovera eller köpa nytt

Ja, det enda jag inte är nöjd med med min transport är att det är en enhästars. Hade varit smidigt att kunna köra båda. Fast å andra sidan får jag inte dra båda, så det kan ju kvitta.
Lån hade jag tagit i sambons namn, men det känns inte bra. Renoveringen kan jag betala själv, om man delar upp det lite (allt måste ju inte göras på en gång).

Tror det får bli så, jaga reservdelar och laga själv. Eller ja, sambon får laga :angel:

Kan ju lägga upp en bild på vår olycka:
484897_335608443227208_1556291772_n.jpg


Tur att jag körde så pass långsamt, ca 50 km/h, att det inte blev värre. Och att hästen höll sig så lugn. Fy vad otäckt det var!
 
Sv: Renovera eller köpa nytt

Uhh vilken mardröm :crazy:

Men hade jag varit du hade jag ändå valt att renovera upp transporten.
Så kan du byta den när det finns ett bättre läge för det och då dessutom få en liten slant för din vid en försäljning :)
 
Sv: Renovera eller köpa nytt

Jag hade förvisso inte lagt en krona på att renovera på en 40 år gammal släpvagn, men inte heller lånat pengar för att köpa nytt. Utan jag hade i så fall val att minimera åkandet ett tag, överleva utan eget släp och låna/hyra de gånger jag måste åka.

Vad har du för häst som du kan köra i en sådan vagn? De är ju rätt låga i takhöjd och enhästars brukar ha väldigt låg lastvikt.
 
Sv: Renovera eller köpa nytt

Har en new forest och en fjordkorsning. Inga problem att få in dem där. Lastar 500 kg.

Nu är ju släpet inte direkt "original" sen -72, utan har renoverats många gånger sedan dess. Och det är i bättre skick än många nyare jag sett ute på annons. Så åldern gör mig inte så mycket.

Hade gärna hyrt de gånger jag måste åka, men det kostar 500 spänn per gång och är inte alltid man får låna när det behövs. Har varit tvungen att åka akut till klinik några gånger, känns inte bra att behöva leta runt hela distriktet som en tok då.. Hade ju dessutom tänkt att tävla (klubben har redan betalat alla avgifter åt oss) så vill gärna ha möjligheten att åka :) Jag vet ju inte när jag kommer få ett jobb, det kan dröja innan man får något tyvärr..
 
Sv: Renovera eller köpa nytt

Fixa upp ditt gamla släp tills du har råd att köpa ett riktigt bra släp. De gamla släpen kan rulla många mil med lite omsorg och du verkar ju inte köra jättemycket.
Hade själv ett gammalt renoverat Tranesläp som hästarna tyckte om och som inte kändes efter bilen, bytte upp mig till ett 15 år nyare stort Boj släp som inte alls var kul. Skramligt, läckte vatten så golvet ruttnade och tungt att dra. Saknade verkligen mitt smidiga gamla Trane! Ledsnade i somras och köpte mitt drömsläp ett Fautras Provan som är fantastiskt bra på alla sätt och vis speciellt som vi kör många, långa mil under säsongen.
Ditt gamla släp sjunker heller inte lika mycket i pris som ett nyare kommer att göra när du säljer och som sagt har du inte råd med ett nytt kommer du att få renovera även det 10-15 år gamla släpet.
 
Sv: Renovera eller köpa nytt

Vi verkar tänka likadant. Har dragit flera nyare släp som inte alls känts bra bakom bilen.. Tror det får bli så, renovera upp och hålla tummarna för jobb och inkomst!
Jag kör ganska mycket under sommar/vår. Eller ja, några gånger i månaden. Sällan några längre sträckor (oftast runt 5-10 mil).
 
Sv: Renovera eller köpa nytt

är du säker att 5000 räcker för renoveringen? bara bakbommar och golv kostade ca6000 krför mitt släp, och då renovera vi allt själva.. har svårt att se en renovering av hjulaxeln, nytt golv, ev nya bromsar kommer kosta mindre än åtminstone 8000
 
Sv: Renovera eller köpa nytt

huva! det var dyrt!

jag bytte mitt golv (alltså inte jag, utan en lastbilsreparatör) till ett som dessutom är tjockare än orginalet, och det kostade 1500 kr. nya bommar i mitt släp kostade 1000 kr.
 
Sv: Renovera eller köpa nytt

Jag skulle renovera och åka :)

Jag har själv en gammal Dalavagnen (78 tror jag..)
Den har vi bytt golv i och målat. Plastat om taket och målat, fixat ny bakläm (använde del av gamla golvet som var helfräsch) och matta och även satt i helbom. Samt lite bromsfix, och annat smått. Men jag är helnöjd, åker några mil någon gång per månad.
Även om det dyker upp nya småsaker hela tiden som ska fixas så duger det gott. Har som plan att byta alla väggarna också snart men det är ingen panik. Golvet ser ut som nytt - la i det 2011 och vi plockar ur det på somrarna och oljar in kanterna etc så skivan inte börjar suga. Själva karossen är galvad och jättefräsch.

VILL INTE köpa en vagn i rätt prisklass ca 20000 för beg. och sen få börja renovera igen.
Ska jag byta blir det nytt eller i princip nytt och det har jag inte ekonomin till idag.
 
Senast ändrad:
Sv: Renovera eller köpa nytt

Hur är själva karossen?
Det tycker jag är det viktigate, är den inte galvad skulle jag aldrig lägga pengar på att renovera utan hyra vid behov och spara till ett nytt.
 
Sv: Renovera eller köpa nytt

Kl, har för mig att bojs äldre modeller har haft mycket problem med rost i nederkant av släpet vid golvet då typ.
Min pappa renoverade många boj släp i sin ungdom med det problemet.
 
Sv: Renovera eller köpa nytt

Förra (första) ägaren fixade till allt yttre, karossen är i superfint skick. Fått några repor i färgen bara. Vet att det ser ut som rost på bilden, men det är smuts :D

Japp, jag är rätt säker på kostnaden. Vi gör allt jobb själva, har kontakter som vi kan handla delar momsfritt av. Ska inte byta hela hjulaxeln, den är hel fortfarande. Bara ny hjulupphängning. Sambon gör allt jobb, ingen verkstad. Fälg och upphängning kommer från skroten, så det blir ju billigare med.
Kommer inte fixa allt nu på en gång, utan ta det lite pö om pö. Det enda som är akut är ju att få dit hjulet, och stänkskärmen, igen. Ja, och nya djurtransportskyltar med.

Det är ett jättetrevligt släp, så jag tror det är värt lite renovering :)
 
Sv: Renovera eller köpa nytt

Är du säker på att axeln inte är skadad efter incidenten, i och med att hjulet lossnar och släpet går i backen med häst i blir det en väldigt konstig belastning på släpets axel.
Jag hade tänkt mig för en och två gånger innan jag hade gjort nåt med släpet, ett såpass gammalt släp där har axeln varit med ett tag redan.
 

Liknande trådar

Utrustning Hjälp mig buke! Förra sommaren råkade jag köra på en stor sten och förstöra fälgen (heter det så) på ena hjulet på min transport...
Svar
14
· Visningar
1 201
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 397
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 566
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 712
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp