Rensa i röran

Asa_S

Trådstartare
Hoppar på de-clutter-trenden nu när resten av familjen åkt till fjälls i fem dagar. Det är inte första gången, vi har haft samtidiga "städ-kvartar" tidigare men någonstans efter vägen tappar vi bort dem (vanligtvis när vi tycker att det är tillräckligt fint...). Nåväl, de närmsta dagarna ska jag lägga 20 minuter på områden där det samlats en massa "i väntan på" med målet att helst kunna köra bort saker från huset också, men åtminstone göra vardagen snabbare och lättare. Jag har redan rensat en del på skänken i köket där det samlas allsköns röra, det blev inte helt färdigt men det tog å andra sidan mer än 20 minuter också och det innebar att jag tappade motivationen på slutet så just idag är jag nöjd med att det blev mer plats, resten av sorteringen får bli andra 20 minuter. Nu har jag fikat och funderar om jag ska göra 20 minuter på utebron också, men då gäller det nog att jag begränsar mig ordentligt, annars är jag absolut inte färdig inom tiden. Är det någon som har lust att hänga på, så kan vi peppa varandra?
 
Sv: Rensa i röran

Äsch, jag vet inte hur mycket trend det är egentligen men de-cluttering har blivit lite av ett begrepp i vissa kretsar, framför allt i USA verkar det som, och för mig som på något sätt konstant befinner mig i ett jättestädbehov samtidigt som jag har minimalt med tid (och lust) att ta itu med det, känns det som en hanterbar teknik. Man bestämmer sig för att lägga en begränsad tid på ett begränsat område och så rensar man det området, helt enkelt.

Mitt nästa område blir nog faktiskt bokhyllan, vi möblerade om för en vecka sedan och jag har böcker som inte ryms men också böcker jag inte vill behålla och det finns en ge-bort-bokhylla vid biblioteket där jag jobbar. Jag hade inte tid då, men på 20 minuter nu lär jag hinna plocka bort böcker jag inte vill ha kvar och lägga dem i en påse, stoppa in de böcker som inte ryms i bokhyllan, samt bära ut ge-bortpåsen till bilen. Kanske hinner jag också sortera mina böcker efter författare. Då får jag bättre överblick över böckerna samtidigt som jag får mer utrymme där böckerna som inte rymdes har förvarats och då lär andra delar i livet gå smidigare (en del av böckerna har tex blockerat en garderobsdörr som då kommer att gå att öppna utan att flytta böcker varenda gång).
 
Sv: Rensa i röran

Oh, det skulle jag också behöva! Har fullt med högar med skit överallt... Fast jag är faktiskt ledig i tre veckor nu så ska kanske ta mer än 20 minuter... En timme i taget borde jag orka med :angel:

Vi kan väl ta före- och efterbilder också när vi tar itu med ett område? :)
 
Sv: Rensa i röran

Har inte feng shui en massa med elementen och att ställa möblerna på ett visst sätt att göra? Det här handlar bara om att fixa till ställen man struntat i ett tag, och att göra det i hanterbara bitar :).
 
Sv: Rensa i röran

Jag kan vara med också. Fast jag har nog redan tjuvstartat lite ;). Och i lite liknande stil har jag "kommit på" hur mycket enklare det är att springa runt och snabbdamma en kvart varje vecka än att behöva storstäda mer sällan.
 
Sv: Rensa i röran

Vad kul med någon mer! Vad har du tjuvstartat med? Jag har ju tre barn så en kvart varje vecka räcker inte så långt för mig... ;). Böckerna rymdes så jag nöjde mig med fem minuter där, insåg att eftersom jag har två ex av vissa så måste jag sortera innan jag tar bort, och när jag ändå blev av med dem från "ivägen" skruvade jag ner en klädhängare i hallen istället och rensade skor och dammsög. Undrar om jag får ångra klädhängaren när de kommer hem igen och ska hänga upp alla sina kläder..?
 
Sv: Rensa i röran

Jovisst, men inte endast :)

Att rensa i röran/öppna upp för ett energiflöde/göra plats för nytt är även det F S, i sin enklaste form. T ex att rensa en bänk med bråte, eller organisera i ett skåp.
 
Senast ändrad:
Sv: Rensa i röran

Jag städade ur två gamla handväskor tidigare idag, som bara har stått och tagit plats (och samlat damm!) med en massa bråte i.
 
Sv: Rensa i röran

KL

Vi brukar flytta vart tredje år ungefär och det är ett bra sätt att röja. Vid årskiftet i fjol så insåg jag att vi bott i vårt hus sedan 2008 och inte har någon plan att flytta så under hela 2013 "flyttstädade" jag huset bit för bit. Det rensades friskt och allt som inte användes eller hade använts det senaste året såldes, for till Läkarmissionen eller återvinningsstationen. Det blev en hel del och det kändes väldigt skönt när det var klart. Har numera råkoll på vad vi har prylarna!
 
Sv: Rensa i röran

Smart idé, jag hakar på :) Blev 25 min i sovrummet med att lägga in tvätt på plats i skåp och garderob. Varför läggs det inte in direkt?! Suck! Nåja, nu är jag på gång ;)
 
Sv: Rensa i röran

Jag är gärna med, har en lägenhet mer i behov av sanering än städning just nu. Lyckas alltid fastna i sån där städning som inte syns (men gör väldigt gott i själen), typ göra rent bakom spisen eller frosta av frysen.
Dagens 20 minuter ska läggas på balkongen där det under vintern samlats diverse pappersåtervinning och pant.

20140416_100838.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Rensa i röran

Åh jag hänger också gärna på! Jobbar hela 11 timmar idag så tror inte det oroas med någon städning när jag kommer hem. Men man vet aldrig, kanske får ett ryck ändå:) Kul att jag lärt mig lägga in bilder här också, blir ju mkt roligare då. Lite före och efter bilder på städning är ju superinspirerande:)
 
Hur har det gått för er? Jag bar bort alla delarna till gamla bokhyllan en dag, dammtorkade spelen för att sätta in nästa hylla i den nya bokhyllan, och så har jag lastat en hög med brädskrot i trädgården på släpvagn lite varje dag vartefter det tinar loss. Det har inte riktigt gått enligt plan eftersom jag gjorde illa mig rejält i axeln och blev lite handikappad istället men förhoppningsvis har jag många dagar kvar att köra på!
 
Vi har ett system här hemma som går ut på att vi skriver en lista i punktform med saker som måste göras. Varje punkt ger en poäng när den är avklarad. Uppnår vi ett visst antal poäng får vi belöning. Det fungerar förvånansvärt bra, faktiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp