Bukefalos 28 år!

Ridning och värme

Sv: Ridning och värme

Det har inte varit så varmt i sverige att jag avstått från att rida pga värmen.
 
Sv: Ridning och värme

Nu har det varit mellan 25-30 grader på dagarna och nästan på morgonen med och hästarna står och flämtar i skuggan har inte samvete då att fara ut och rida och min häst senast jag red hade det jätte jobbigt!
 
Sv: Ridning och värme

Samma här... Hade 28 grader i skuggan redan kl 10 på förmiddagen och så har det sett ut den senaste veckan så då har hästarna fått lata sig i hagen (främst i skogspartiet).
 
Sv: Ridning och värme

Jag har ingen direkt värmegräns, tar det lite lugnare om det är väldigt varmt men det är nog mest för min egen skull egentligen.
 
Sv: Ridning och värme

Jag har en ökenhäst, så jag har svårt att se att den svenska sommaren skulle kunna bli för varm. Men visst kollar jag in om hästen verkar tagen av värmen och tar det gärna lite lugnare om det är varmt ute. Eller väntar till sent på kvällen innan vi ger oss ut.
 
Sv: Ridning och värme

Jag har nog hittills aldrig avstått från ridning på grund av värmen. Jag har däremot avstått på grund av att det är för mycket insekter, broms och skit. Min häst blir skitstressad = ingen vettig ridning.
 
Sv: Ridning och värme

Grader går inte att gå efter enligt mig. Ibland kan 20 grader när det är kvalmigt och varmt och fuktigt vara helt hemskt medan 26 27 grader i strålande sol vara helt okej att rida i.

Man får gå efter hästen helt enkelt och inte efter hur varmt det är.
 
Sv: Ridning och värme

Jag har en ökenhäst, så jag har svårt att se att den svenska sommaren skulle kunna bli för varm.

tror inte rasen spelar stor roll alls, beror ju på vad hästen är van vid. Så en ökenhäst kan nog ha det lika jobbigt i värmen som en vanlig häst.
 
Sv: Ridning och värme

Jag har inte varit med om att det varit så varmt att jag valt att inte rida vissa dagar
 
Sv: Ridning och värme

HÄr är det jag som är värmekänslig då jag inte svettas så lätt. Blir överhettad och riskerar att svimma. Är det lite vind blir det bättre. Hästarna tål värme långt mycket bättre än jag :)
 
Sv: Ridning och värme

Enda gången jag märkt att en häst blivit påverkad av värme var när jag bodde på Lanzarote och det var calima (det blir varmt, sandigt och väldigt kvavt). Då undvek vi att rida 2-timmarsturen...
Jag har med andra ord aldrig avstått att rida under den svenska sommaren pga värmen, jag är också ganska värmetålig och märker inget på hästen, förutom att vi båda svettas! Kanske att vi tar det lite lugnare, eller rider i skogen där det är skugga, på sin höjd.
 
Sv: Ridning och värme

Det har aldrig hänt att jag avstått på grund av enbart värme. Tvärtom tycker jag det är trevligt att rida när det är varmt och soligt, då blir jag på bra humör! :D
Däremot kombinationen av häst som sover ute + värme = väldigt loj häst har gjort ibland att jag avstått ridningen. Men då i kombination med egen bekvämlighet, jag KAN ju ta in hästen en stund i det svala stallet innan ridningen eller åka ut senare när det börjar bli svalare.

Även om hästarna blir svettiga när det är varmt så tror jag inte de tar någon skada av värmen så länge de dricker ordentligt och får tillräckligt med salt.
 
Sv: Ridning och värme

Här är jag betydligt mer värmekänslig än hästen. Får svårt att andas när det är riktigt tryckande hetta så undviker att anstränga mig allt för mycket då. Men för det mesta har vi bara avstått från ridning/arbete pga flygfäna. Hästen lider mer av dem än värmen när vi är ute.
 
Sv: Ridning och värme

Jag har aldrig avstått ridnin pga. värme (el. kyla för den delen) . Hästar är faktiskt mycket mer tåliga än vad vi människor är :)
däremot om hästen blir väldigt svettig (vilket den ofta blir på sommaren) så får den extra salt efter arbete och sen duschar jag av hästen. :)
 
Sv: Ridning och värme

har ingen värmegräns, men då hästen känns varm/ svettig av att bara vara i hagen så får den nog vila den dagen. Och själv tål jag inte värme så bra. Som nu, när det ännu kl 20 är 28 grader varmt på kvällarna blir det inte så mycket ridet, måste vara hemma senast 21 från stallet, för att hinna och sova i tid pga arbete
 
Sv: Ridning och värme

Jag mår jättedåligt av att vara i solen eller anstränga mig om det är varmare än 22-23 grader, så tyvärr händer det att jag får avstå ridning p.g.a. värme, men det beror då på mig och inte hästen. Sen brukar de inte vara så pigga på att bli ridna heller när det är såpass varmt, insekterna är på dem som idioter då. Istället står de inne i stallet de varmaste timmarna på dagarna.
 
Sv: Ridning och värme

Det har inte varit så varmt i sverige att jag avstått från att rida pga värmen.

+ 1 på den.

Hade jag tagit hänsyn till min hästs uppsyn i hage/stall så hade han inte blivit riden någon gång när temperaturen legat över 0 grader. Men han går lika hårt i värmen som annars och är nog mest i sitt esse ett hårt galoppass mitt i sommaren faktiskt.

Däremot försöker vi alltid ta in hästarna en (längre) stund innan ridning när det är varmt. Ska vi åka iväg på träning gärna uppemot/drygt 1 h. Då hinner han svalna av.
 
Sv: Ridning och värme

25 grader om det är soligt (någon grad mer om det är mulet), då orkar varesig hästen eller jag jobba så i sådana fall blir det bara att skritta en sväng på sin höjd.
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips på kyltäcke och kylfilt. Jag tål inte värme längre pga sjukdom och skulle behöva införskaffa ett kyltäcke och eller...
Svar
5
· Visningar
349
Senast: Rugge
·
Hemmet När värmer den vattnet?! Jag körde en maskin nu för rengöring då jag tycker att den kändes lite sunkig efter att ha tvättat...
Svar
3
· Visningar
440
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
351
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 015
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp