Ridskola tvingas stänga - hästar riskerar att skadas

Sv: Ridskola tvingas stänga - hästar riskerar att skadas

om nån vet vilken ridskola detta är så PM'a, min ridskola har så svårt att hitta skolhästar..
förutsatt att hästarna är fräscha dvs..
 
Sv: Ridskola tvingas stänga - hästar riskerar att skadas

De får vistas ute i ridhuset även under natten och där är underlaget sten och sand vilket inte är lämpligt för hästarna att sova på.

Tycker det lät lite lustigt, nu har jag iofs inte sett ridhuset och dess underlag men jag Antar att de med "stenar" syftar på småsten som man kan hitta i alla ridhus?

Jag ser inte hur det skulle vara sämre än tex sågspån, som är dammalergiframkallande, blir blött, torkar ut hovarna och har terpentin i sig...

Ridhusunderlag brukar ju generellt sett ha bra dränering, det blir därmed inte blött, ridhuset erbjuder stor yta där hästarna kan röra sig fritt (om de nu går lösa under natten), och de får möjlighet till socialt umgänge och trygghet även under natten, istället för att bli instängda i små boxar i ett stall som oftast erbjuder sämre ventilation. (ridhus har ju högt till tak och mycket luft).

Hur kan ett ridhus vara en dålig uppstallning? (om inte underlaget är Riktigt dåligt).

Vad tror de att vildhästar sover på? Sågspån, halm och gummimatta? Knappast...


I övrigt lät det ju inte som om hästarna hade det alltför bra dock, tyvär.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskola tvingas stänga - hästar riskerar att skadas

Om Mattias Gårdlund tycker att de inte ska ha något tillstånd så är det säkert helt korrekt. Han är absolut den mest hästkunniga och duktiga djurskyddsinspektör som kan finnas!
 
Sv: Ridskola tvingas stänga - hästar riskerar att skadas

Nu är det så att ytterst få håller sig med vildhästar i detta land!!
Liknelsen är därför ganska dum tycker jag...............................
 
Sv: Ridskola tvingas stänga - hästar riskerar att skadas

Nu är det så att ytterst få håller sig med vildhästar i detta land!!
Liknelsen är därför ganska dum tycker jag...............................

Den var alldeles ypperligt entligt mig.
Vad gör att en tamhäst Inte kan sova i ett ridhus?

Ge mig ett bra exempel!
 
Sv: Ridskola tvingas stänga - hästar riskerar att skadas

Jag har i varje fall inte sett någon som annonserar ut hästar som kan vara från denna ridskola. Troligen har väl ägaren gjort en deal med kommunen eller fixat en annan lösning.

/KT
 
Sv: Ridskola tvingas stänga - hästar riskerar att skadas

Nu är det så att ytterst få håller sig med vildhästar i detta land!!
Liknelsen är därför ganska dum tycker jag...............................
vad skiljer vildhästar från tamhästar mer än saknaden av mänsklig kontakt?

det låter på dig som att det är att jämföra marsvin med isbjörnar att det är en ENORM skillnad och inte alls samma djur överhuvudtaget..

vildhästar och tamhästar är väldigt likadana, ta in en vildhäst och tämj den och släpp ut en tamhäst i en vildhästflock.. efter några år kommer ingen att kunna skilja vildhästen du rider på från de andra tamhästarna eller urskilja den fd tamhästen i vildhästflocken..
 
Sv: Ridskola tvingas stänga - hästar riskerar att skadas

Jag har i varje fall inte sett någon som annonserar ut hästar som kan vara från denna ridskola. Troligen har väl ägaren gjort en deal med kommunen eller fixat en annan lösning.

/KT
ja, kanske det.. eller så leasar dom tillfälligtvis ut hästarna till ridskoleelever som "tidiga sommarhästar" för att tillfälligtvis lösa problemet.. vem vet..
 
Sv: Ridskola tvingas stänga - hästar riskerar att skadas

Om Mattias Gårdlund tycker att de inte ska ha något tillstånd så är det säkert helt korrekt. Han är absolut den mest hästkunniga och duktiga djurskyddsinspektör som kan finnas!

Jo jag har hört att killen är riktigt duktig. Och inte rädd för att ta konflikt.

/KT
 
Sv: Ridskola tvingas stänga - hästar riskerar att skadas

Det om inte annat, var ett väldigt roligt svar... :D

Tack...

Fast jag tycker nog att hellre bo i ridhus om natten än i en liten box....och om de sover på grus så är det ju både mjukt och torrt...inte så stor skillnad mot att sova ute i en sommarhage.

Fast som sagt det kan ju vara vadsomhelst som gör att tillståndet dragits in. Det är jättesvårt att veta nåt efter att bara läst tidningsartiklar i frågan.

/KT
 
Sv: Ridskola tvingas stänga - hästar riskerar att skadas

Tack...

Fast jag tycker nog att hellre bo i ridhus om natten än i en liten box....och om de sover på grus så är det ju både mjukt och torrt...inte så stor skillnad mot att sova ute i en sommarhage.

Fast som sagt det kan ju vara vadsomhelst som gör att tillståndet dragits in. Det är jättesvårt att veta nåt efter att bara läst tidningsartiklar i frågan.

/KT


Ja, håller med dig.


Tror nog bara ridhuset var en liten del av det stora problemet.
Var en hel del med boxar och övrigt utrymme lät det som.


trodde det bara var jag som tyckte det där med att ridhusunderlaget inte var lämpligt lät konstigt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En byggmiss på Mälarhöjdens ridskola gör att taket riskerar att rasa in. Staden har nu stängt ridskolan – ridskolan hotas av konkurs...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För att inte riskera att förlora hästarna måste en stallägare utanför Finspång söka tillstånd för verksamheten samt åtgärda brister i...
Svar
0
· Visningar
678
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Det var rätt av kommunen att neka Annette Hård nytt tillstånd för sin ridskola. Det slår nu länsstyrelsen fast. Skolan är...
Svar
4
· Visningar
1 598
Senast: Heulwen
·
  • Artikel
Hästnyheter (YA) Miljö- och byggnadsnämndens beslut att inte ge en kvinna i Sjöbo kommun tillstånd att driva ridskola överklagas nu till...
Svar
1
· Visningar
733
Senast: Maria69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp