Bukefalos 28 år!

Ridsport godkänd som friskvård

Sv: Ridsport godkänd som friskvård

vad innebär detta?

Jag är itne alls insatt i politik och lagar...

Kan en vanlig hästägare (som har problem med kroppen) ta privatlektioner i dressyr och sedan få avdrag?

Eller gäller detta företagare?
 
Sv: Ridsport godkänd som friskvård

Är inte heller så insatt, men vad jag förstår så handlar de om de pengar som företag erbjuder sina anställda i friskvårspeng och som sedan är avdragsgillt (?) för företaget.

På mitt jobb får vi 1000:- om året i friskvårspengar. Tidigare har alltså ridning inte räknats in i aktiviteter som man kan nyttja dessa pengar till men nu togs alltså beslutet att ridning ska ingå!

MEN, vet inte vad som räknas. Jag menar min häst kostar mig kanske i runda slängar 3-3500 kr i månaden men jag misstänker att stallhyra etc inte går att få friskvårdspeng till, utan att det tex. måste infatta lektioner etc.

Men vi får se hur reglerna kommer se ut!
 
Sv: Ridsport godkänd som friskvård

Det var på tiden! Nu ska man bara hitta en arbetsgivare som faktiskt har nån slags friskvårdspeng....
 
Sv: Ridsport godkänd som friskvård

:banana::bump:VÅGEN:bump::banana:

Underbart, äntligen
 
Sv: Ridsport godkänd som friskvård

Hos min arbetsgivare (kommun) får vi gå från jobbet en timme i veckan för "friskvård". Men där är inte ridning godkänt. De säger att det är upp till varje arbetsgivare. Min förra arbetsgivare brydde sig inte ett skvatt vad jag gjorde på min friskvårdstimme.
Är det den sortens friskvård som avses i artikeln?
 
Sv: Ridsport godkänd som friskvård

Äntlingen! :banana:

Nu får jag bara hoppas på att min arbetsgivare kommer godkänna friskvårdspengar för ridningen... *hoppas, hoppas*

Så får man se hur reglerna utvecklas.
 
Sv: Ridsport godkänd som friskvård

Hos min arbetsgivare (kommun) får vi gå från jobbet en timme i veckan för "friskvård". Men där är inte ridning godkänt. De säger att det är upp till varje arbetsgivare. Min förra arbetsgivare brydde sig inte ett skvatt vad jag gjorde på min friskvårdstimme.
Är det den sortens friskvård som avses i artikeln?

Så är det för mig med. Vore ju trevligt om man fick gå och rida en timme ibland :D
Fast jag ska inte klaga, jag har tillochmed med mig min häst till jobbet ibland :p
 
Sv: Ridsport godkänd som friskvård

*KL*

ÄNTLIGEN! Nu väntar jag ivrigt på reglerna,s å ska jag för första gången utnyttja friskvårdspengen.

Kompisarna brukar delfinansiera gymkort för sina, så jag borde ju kunna delfinansiera ridhuskort? Hoppas jag iaf.
 
Sv: Ridsport godkänd som friskvård

Äntlingen! :banana:

Nu får jag bara hoppas på att min arbetsgivare kommer godkänna friskvårdspengar för ridningen... *hoppas, hoppas*

Så får man se hur reglerna utvecklas.

Varför skulle din arbetsgivare gå emot ett beslut taget av riskdagen?
 
Sv: Ridsport godkänd som friskvård

Därför att arbetsgivaren själv beslutar om dom vill ge pengar till ridingen. Dom kan tex bara ha att man får friskvårdspengar om mananvänder det till gym kort och inte till något annat. Även om det är avdragsgilt så beslutar arbetsgivaren vad man får använda pengarna till... *tyvärr*

precis som vissa företag inte ens har friskvårdspengar, så kan dom utesluta en viss sport/tränings möjlighet.....
 
Senast ändrad:
Sv: Ridsport godkänd som friskvård

Hos min arbetsgivare (kommun) får vi gå från jobbet en timme i veckan för "friskvård". Men där är inte ridning godkänt. De säger att det är upp till varje arbetsgivare. Min förra arbetsgivare brydde sig inte ett skvatt vad jag gjorde på min friskvårdstimme.
Är det den sortens friskvård som avses i artikeln?

Hos oss (kommun) är det godkänt som aktivitet, men man får inte pengar. Å andra sidan får man inte pengar för annat heller om man tar ut sin timme i veckan.

Jag rider ju varje dag men en dag kan jag alltså ta en timme från arbetstiden, om jag flexar in senare också innebär det att jag kan komma 10.00 en dag och alltså rida på morgonen:banana: Jätteskönt:bow:
 
Sv: Ridsport godkänd som friskvård

Därför att arbetsgivaren själv beslutar om dom vill ge pengar till ridingen. Dom kan tex bara ha att man får friskvårdspengar om mananvänder det till gym kort och inte till något annat. Även om det är avdragsgilt så beslutar arbetsgivaren vad man får använda pengarna till... *tyvärr*

precis som vissa företag inte ens har friskvårdspengar, så kan dom utesluta en viss sport/tränings möjlighet.....

Nja, får de verkligen det? Friskvårdspengen ska ju vara för alla (man får inte utesluta korttidsanställda etc heller, TROR inte ens man får utesluta timvikarier), och det ska vara riktat till hela arbetsplatsen. Dvs alla ska kunna ta del av det.

Och hur ska de då kunna tycka att 'gymkort är okej men inte ridhuskort' om nu RSV anser det är okej med ridhuskor`? *nyfiken*

Min AG kommer inte bli problem med ridning om de inte kovänder, jag har ju låtit bli att ta ut min friskvårdspeng och mumlat och muttrat om att ridning inte räknas, men nu tyckt 'snaaart, snaaaart..' och min AG har bara tyckt 'men vad kul!' Och då får han f*n stå för det sen med :devil:
 
Sv: Ridsport godkänd som friskvård

Vi har fått använda vår "sporttimme" (1h/v) till ridning här på mitt jobb, men ännu inte fått något bidrag för det. Det är ju iofs bara 75 kr i månaden man får, men alla bidrag är välkomna...
Pengarna betalas ut varje kvartal och jag hoppas nu att jag kan få pengarna redan nästa betalningstillfälle, men har även hört att det inte ska gälla förrän från nästa år.
Nån som vet????
 
Sv: Ridsport godkänd som friskvård

Jo, enligt facket, dom har tagit upp frågan där. Dom har nyss förhandlat klart om att vi kommer få friskvårdspengar. Tidigare så har vi bara fått det i massage, 80 kr billigare gymkort på 3 olika gym... Så nu är det beslutat att alla kan få 1000 kr var för att använda till friskvård.

Sen så får vi inte gå under arbetstid, utan endast på fritiden.

Jag vet inte vad olika arbetsplatser har för argument till att det är OK till gymkort men inte ridhuskort. Nu kanske det blir OK iom att det är avdragsgilt, men harinte varit det tidigare.

Men däremor vet jag att vissa arbetsgivare har att friskvårds pengarna endast betalas ut på gym, simhall och några till ställen.

Jag får inga problem med det, min AG följer utvecklingen om ridningen då dom vet att det är MÅNGA som vill utnyttja pengarna till ridningen ( företaget har totalt 2000 anställda i Sverige) så dom tycker bara det är bra att det kommer bli avdragsgillt. .....:)
 
Sv: Ridsport godkänd som friskvård

Aha, då är jag med. Vi har också en summa pengar, inte 'kopplat' till något, mer än skatteverkets regler då.

Men för den där pengen så får man inom reglerna göra vad man vill och var man vill. Häfta fast kvittot på baksidan av tidrapporten bara, så betalas friskvårdssumman ut på nästa lön. Minns nu inte hur mkt den är på, 600 kr per termin tror jag (fråga inte varför det räknas i terminer, vi räknar inget annat i terminer och har inga terminer, men).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter ”Hästarna är ett sätt att få släppa stressen i vardagen. Vad är det om inte friskvård?” Så säger blivande arbetsterapeuten Erica...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Riksdagen motionerar om ridsporten Sveriges riksdagledamöter har nu lämnat in sina motioner, totalt 3 192 motioner för riksmötet...
Svar
1
· Visningar
636
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Moa Berrek från Örsundsbro representerar Sverige och svensk studentidrott på Student-VM på Flyinge, utanför Lund 29 juni-2 juli. Moa är...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Riksdagsledamot Cecilia Widegren (M) ställer en fråga i Riksdagen till finansminister Magdalena Ansersosn (S) om när ridning blir...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp