Ja det tycker jag också.
Mina helt personliga funderinger som jag alltså inte har faktaunderlag för:
Ett preparat som ges till häst har ju olika lång tid innan det försvinner ur kroppen beroende på hästens storlek, kondition, vikt (som brukar uppskaffas inte vägas då man doserar), kroppens upptagningsförmåga osv. Om man tar ett visst ämne så säg att det tar det mellan 10 och 15 dagar innan det försvinner ur kroppen. Då är karensen satt till 15 dagar. Men en del hästar är kanske ok efter 10 dagar. Om man då tävlar efter 12 dagar och dopingprov tas och det inte visar något blir man alltså friad. Trots att man brutit mot karensreglerna. Vad är då karenstiderna värda?
Och om jag har en häst där det tar extra lång tid innan ämnet är helt borta och jag tas i en dopingkontroll efter 17 dagar och det visar små spår av preparatet, äker jag fast för doping då? Trots att jag följt reglerna?
Kroon säger ju själv att hästarna är sprutade precis innan tävling. Alltså har hon brutit mot reglerna. Varför ska det då behöva tas ett dopingprov? Om man måste se om det finns något ämne kvar i kroppen så kan vi ju skippa alla regler om karens. De reglerna är ju inget värda.