Bukefalos 28 år!

RIN friar Sofia Kroon

Sv: RIN friar Sofia Kroon

M.a.o: Om man inte tas på bar gärning på tävlingsplatsen (genom dopingtest) så är det fritt fram att behandla sina hästar trots att det egentligen strider mot reglementet? Sorgligt enligt mig, och även sorgligt att en ryttare på den nivån ser mer till tävlandet än till sina hästars bästa... Förhoppningsvis har hon iaf lärt sig något av affären, och kanske är mer noga med att hålla sig på rätt sida reglerna i fortsättningen.
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

M.a.o: Om man inte tas på bar gärning på tävlingsplatsen (genom dopingtest) så är det fritt fram att behandla sina hästar trots att det egentligen strider mot reglementet? Sorgligt enligt mig, och även sorgligt att en ryttare på den nivån ser mer till tävlandet än till sina hästars bästa... Förhoppningsvis har hon iaf lärt sig något av affären, och kanske är mer noga med att hålla sig på rätt sida reglerna i fortsättningen.

Förhoppningsvis något nyttigare än att dölja det bättre i fortsättningen...
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Det blir spännande att läsa motiveringen till beslutet.

Upphävandet av domen baseras på formella grunder, då man inte kan dömas för ett sådant brott då inga dopningstester togs vid den aktuella tävlingen

Helt sjukt. Då kan man ju göra PRECIS vad man vill så länge man inte blir testad. Fast det står väl någonstans i TR en Code of Conduct där sånt här borde kunna falla under.
 
Senast ändrad:
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Hur i h...vete !!!! Då får vi hoppas på att det går att tillämpa Djurskyddslagen då.

Går det att göra så här har vår sport inget berättigande. TR I måste skrivas om, och det på stört!
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

*kl*

Men shit, om inte veterinärens journaler och det faktum att hon har tävlat bara dagar efter vilket de lätt bevisade räcker, så betyder det ju att man är fri att göra i princip vad som helst hur som helst bara man inte råkar ut för tester eller blir tagen på bar gärning beroende på vad det gäller alltså.. Hon är säkert inte ensam om att göra det tyvärr, men när det kommer upp till ytan med så pass "starka bevis" ger det ju helt fel signaler.. Skrämmande.. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: RIN friar Sofia Kroon

FYFAN så bara för att man inte har resurser att ta ett dopingprov så att det fritt fram att tävla hästar som inte är i tävlingsmässigt skick. (kan inte kalla en häst som sprutas i en knäled för i skick för att tävla)

Bara att leta upp ställen där de inte har resurser och tävla dopade hästar och hästar som man sprutar lederna på så att de inte ska ha ont.

Fan detta är sjukt :mad::crazy::mad:
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Men jag förstår inte det här. Oavsett vad du sprutar in i en led är det väl alltid 2 veckors karens både för träning och tävling. :confused::confused:
Det bör ju inte hänga på själva adequanet utan på sticket i sig!
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Ja det tycker jag också.

Mina helt personliga funderinger som jag alltså inte har faktaunderlag för:
Ett preparat som ges till häst har ju olika lång tid innan det försvinner ur kroppen beroende på hästens storlek, kondition, vikt (som brukar uppskaffas inte vägas då man doserar), kroppens upptagningsförmåga osv. Om man tar ett visst ämne så säg att det tar det mellan 10 och 15 dagar innan det försvinner ur kroppen. Då är karensen satt till 15 dagar. Men en del hästar är kanske ok efter 10 dagar. Om man då tävlar efter 12 dagar och dopingprov tas och det inte visar något blir man alltså friad. Trots att man brutit mot karensreglerna. Vad är då karenstiderna värda?

Och om jag har en häst där det tar extra lång tid innan ämnet är helt borta och jag tas i en dopingkontroll efter 17 dagar och det visar små spår av preparatet, äker jag fast för doping då? Trots att jag följt reglerna?

Kroon säger ju själv att hästarna är sprutade precis innan tävling. Alltså har hon brutit mot reglerna. Varför ska det då behöva tas ett dopingprov? Om man måste se om det finns något ämne kvar i kroppen så kan vi ju skippa alla regler om karens. De reglerna är ju inget värda.
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Men det är som sagt bara mina funderingar. Något faktaunderlag har jag naturligtvis inte.
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

knapp

Ridsporten lägger krokben för sig själv... Sorgligt. Hur långt ska detta få pågå innan det händer något? Hörde för ett bra tag sen svaga rykten om att ta bort ridsport från OS, då kändes det befängt... nu börjar jag tvivla på om vi hör hemma där.

Sorgligt var ordet.
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Stopp stopp. Det är INTE ridsportförbundet som friat henne! Viktigt att komma ihåg. Ridsportförbundet stängde av, riksidrottsnämnden friade.

Rätta mig nu om jag har fel, jag har nämligen inte orkat läst igenom allt som skrivits tidigare om S Kroon en gång till....

Ridsportsförbundet skulle ha gått på linjen "brott mot TR" och stängd av henne utifrån den synvinkeln och inte för doping. Genom att inga dopingsprov togs så kan man helt inkelt inte fällas för doping. Men det är klart att hon brutit mot TR och tävlat hästar som var inom karenstid så det hade väl inte gått att bestridit?

Så någonstans så är det ridsportsförbundet som har klantat sig?! Eller?
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Rätta mig nu om jag har fel, jag har nämligen inte orkat läst igenom allt som skrivits tidigare om S Kroon en gång till....

Ridsportsförbundet skulle ha gått på linjen "brott mot TR" och stängd av henne utifrån den synvinkeln och inte för doping. Genom att inga dopingsprov togs så kan man helt inkelt inte fällas för doping. Men det är klart att hon brutit mot TR och tävlat hästar som var inom karenstid så det hade väl inte gått att bestridit?

Så någonstans så är det ridsportsförbundet som har klantat sig?! Eller?

Hon var väl fälld för brott mot karenstidesregler? Något som enligt RIN inte existerar.
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Ja det tycker jag också.

Mina helt personliga funderinger som jag alltså inte har faktaunderlag för:
Ett preparat som ges till häst har ju olika lång tid innan det försvinner ur kroppen beroende på hästens storlek, kondition, vikt (som brukar uppskaffas inte vägas då man doserar), kroppens upptagningsförmåga osv. Om man tar ett visst ämne så säg att det tar det mellan 10 och 15 dagar innan det försvinner ur kroppen. Då är karensen satt till 15 dagar. Men en del hästar är kanske ok efter 10 dagar. Om man då tävlar efter 12 dagar och dopingprov tas och det inte visar något blir man alltså friad. Trots att man brutit mot karensreglerna. Vad är då karenstiderna värda?

Och om jag har en häst där det tar extra lång tid innan ämnet är helt borta och jag tas i en dopingkontroll efter 17 dagar och det visar små spår av preparatet, äker jag fast för doping då? Trots att jag följt reglerna?

Kroon säger ju själv att hästarna är sprutade precis innan tävling. Alltså har hon brutit mot reglerna. Varför ska det då behöva tas ett dopingprov? Om man måste se om det finns något ämne kvar i kroppen så kan vi ju skippa alla regler om karens. De reglerna är ju inget värda.

Ett positivt prov är ett postivt prov.

Jag tycker man måste skilja på medicinering och annan behandling som ger karenstid. T ex injektion i led är 14 dygn, även om du bara sköljer den med koksalt, något som man aldrig kan se på ett dopingprov.

Om du medicinerar med Finadyne så har det 14 dygns karens. 14 dygn är tiden som är satt för att restprodukter med säkerhet ska gått ur kroppen om hästen behandlats med ungefär rätt mängd i förhållande till sin vikt. Därmed inte sagt att majoriteten av behandlade hästar har påvisbar mängd efter kanske ens 10 dagar. Det viktiga vid sådan medicinering är ju inte att det är mer än 14 dagar sedan hästen åt Finadyne, utan att hästen inte är smärtlindrad. Är provet positivt var hästen smärtlindrad och då dopad. Är provet rent var hästen inte smärtlindrad och därmed inte dopad. Förstår du skillnaden mellan en behandling med karenstid och en medicinering med karenstid? I många andra länders nationella dopingregler finns inga karenstider, men provet får inte vara positivt. Det är upp till behandlade veterinär att ge rekomendation.

Det ligger ganska mycket undersökningar bakom karenstiderna och jag tror nog man kan lita på dem. Det gör ju inget om man har lite marginaler heller.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vet inte ens vart jag ska börja. Har varit sjuk i diverse dom senaste 2 månaderna, bland annat 2 omgångar halsfluss. Semestern inleddes...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: miumiu
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 660
  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 131
Senast: bettysmatte
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 328
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp