Ryttarföreningen stäms för ridolycka i Åstorp

(HD)
Den tragiska olyckan i Åstorps ridhus förra vintern när Maria Adell sparkades av en häst får ett rättsligt efterspel. Makarna Adell har lämnat in en stämningsansökan mot Åstorpsortens ryttarförening. Den 23 februari förändrades livet för alltid för Maria Adell och hennes familj.

http://hd.se/astorp/2005/12/15/haestolyckan_till_domstol_2
 
Sv: Ryttarföreningen stäms för ridolycka i Åstorp

Usch, tragiskt för båda parter. Vet inte bakgrunden till historien, men om det brustit nånstans så måste man ju stå till svars för det, hela deras liv är ju förändrade och förstörda!
 
Sv: Ryttarföreningen stäms för ridolycka i Åstorp

Ja det är ju svårt att veta något om ridklubben har brustit i säkerheten, eftersom det inte beskrevs i artikeln hur olyckan gått till.

Men man måste förstås alltid räkna med att olyckor kan hända när man håller på med hästar. En ridklubb kan ju aldrig garantera eller ansvara för att man inte kommer att bli sparkad t.ex. de kan ju inte övervaka allt. Särskilt inte under en tävling när det springer hästar och människor överallt. Jag blev väldigt nyfiken på att få veta vad som hänt, makarna var uppenbarligen övertygade om att klubben hade agerat felaktigt.
 
Sv: Ryttarföreningen stäms för ridolycka i Åstorp

håller med olyckor händer, men jag vill gärna veta vad som hände, som maria inte tycker är något hon gjort.
 
Sv: Ryttarföreningen stäms för ridolycka i Åstorp

den här olyckan diskuterades ivrigt för ett år sedan då den inträffade, det ska ha vart två hästar som stod med baken mot en avspärrning mellan framridning och gångpassage (dvs bara ett plastband eller nått emellan) och en häst sparkar och träffar Maria som då gick utanför plastbandet..

nu minns jag inte detta exakt men jag tro att de var så.. och då tycker iaf jjag att ett plastband inte är tillräcklig avspärrning och att det var det som var felet..
 
Sv: Ryttarföreningen stäms för ridolycka i Åstorp

Jag var där....
Är även medlem i klubben.
Vi använder definitivt inga plastband som avspärrningar!
Japp där var två st hästar, en av dem sparkade Maria, tyävrr väldig illa.
Jag har en del åsikter om det hela. En del åsikter som jag har tyckte hela tiden att fler klubbar borde tänka på för att förhindra sådana här olycker, samt åsikter om hur grundläggande observant man som person själva måste vara på en tävlingsplats!

Jag tycker faktiskt att både klubben, Maria samt de som hade hästarna ståendes där som skulle tänkt till en gång extra!

Tyvärr så blir det massa snack när det händer sådana här hemska olycker. Vilket gör att de som inte vet om hur det gick kan få helt fel bilder av hela olyckshändelsen och olycksplatsen.

Jag vill inte säga mer än så här, för Marias skull samt för klubbens skull.
 
Sv: Ryttarföreningen stäms för ridolycka i Åstorp

Nej det tycker jag inte heller.... visserligen kan ju en häst få in en spark mellan ett trästaket el dyl. också om det vill sig illa, men det där verkade lite dåligt. Frågan är ju om det finns bestämmelser ang detta så de har nåt stöd i ryggen?
 
Sv: Ryttarföreningen stäms för ridolycka i Åstorp

Jag tycker som du, Splittan!
Visst måste man ha bra avspärrningar och skilda ytor för hästar/åskådare m.m. men hästar är hästar och det går inte att skydda sig helt i alla situationer.
Man måste även som åskådare ta sitt ansvar för vart man vistar när man är på tävling, men framför allt måste hästägarna tänka lite på vart man står med sina hästar.
Det är alldeles för lätt att stå och trycka i en passage ngnstans och hur många gånger har man inte sett ryttare ställa sig och klä av sig och hästen mitt i villervallan bland publik och andra tävlanden.
Här har jag svårt att se hur en klubb skall kunna skydda sig mot allt vad en åskådare och en ryttare/hästskötare kan hitta på.

Trors allt är det jättbra att detta går till domstol, så man får upp till ytan hur ansvarsfördelningen skall tas.
 
Sv: Ryttarföreningen stäms för ridolycka i Åstorp

vad hemst....:( :(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (HD) Maria Adell blev blind efter att ha blivit sparkad av en häst i Åstorps ridhus. I går slog hovrätten fast att Åstorportens...
Svar
4
· Visningar
1 577
Senast: kaktusen
·
  • Artikel
Hästnyheter (HD) Maria Adell blev blind efter en hästolycka i Åstorps ridhus för tre år sedan. Nu ska hovrätten avgöra om Åstorps ryttarförening...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (HD) I dag fick Maria Adell rätt mot Åstorpsortens ryttarförening. Hovrätten anser att föreningen är ansvarig för att hon blev blind...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (HD) Det var Åstorps ryttarförenings fel att 42-åriga Maria Adell blev blind när hon sparkades av en häst. Det fastslog Helsingborgs...
2
Svar
22
· Visningar
2 446
Senast: Veronika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp