Sadel till skev häst

carmarnic

Trådstartare
Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt bomvidd då den var en storlek för smal.
Sen kom jag på att jag skulle rida i sadeln utan schabrak för att kolla avtrycket och det var absolut inte bra.
Problemet är att hennes vänstra bogblad är större än det högra så sadlarna glider till höger och hon får tryck mot ryggraden.

Hur löser man egentligen såna här problem?
Jag valde att avstå köpet av Roman då jag inte tyckte att förslagen om ändringar jag fick kändes bra.

Hon fick anmärkning på besiktningen om att hon hade lindrigt förstorad vänstersida/bogbladsbrosk redan som åring så det är inte "bara" att träna henne jämn.

20240113_095505.jpg
 
Jag hade provat en sadel med kapade paneler så att bogen verkligen går fri från sadeln och förhoppningsvis inte puttar sadeln lika mycket åt sidan. Hade velat ha fårskinn under också, ev med ett inlägg på högra sidan så att sadeln inte kan trilla ner till höger.
 
Jag hade provat en sadel med kapade paneler så att bogen verkligen går fri från sadeln och förhoppningsvis inte puttar sadeln lika mycket åt sidan. Hade velat ha fårskinn under också, ev med ett inlägg på högra sidan så att sadeln inte kan trilla ner till höger.
Har du något exempel på någon sadelmodell som har kapade paneler?
 
Amerigo har som möjlighet med kort panel i alla sina. Ergo har samma möjlighet.

Detta är en Ergo Confidence med kapad panel fram.
Screenshot_20240114_184451_Gallery.jpg
 
Föreslår att du jobbar med en duktig sadelmakare/sadelutprovare och inte själv. Det kommer behövas ilägg, en långsiktig plan och kontinuerliga uppföljningar allt eftersom hästen formar om sig.
 
Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt bomvidd då den var en storlek för smal.
Sen kom jag på att jag skulle rida i sadeln utan schabrak för att kolla avtrycket och det var absolut inte bra.
Problemet är att hennes vänstra bogblad är större än det högra så sadlarna glider till höger och hon får tryck mot ryggraden.

Hur löser man egentligen såna här problem?
Jag valde att avstå köpet av Roman då jag inte tyckte att förslagen om ändringar jag fick kändes bra.

Hon fick anmärkning på besiktningen om att hon hade lindrigt förstorad vänstersida/bogbladsbrosk redan som åring så det är inte "bara" att träna henne jämn.

Visa bifogad fil 136836
Jag hade en Amerigo Vega dressyr med kort panel/bomben på min islandskorsning med stora bogblad för att de skulle gå fria från sadeln. Jag beställde sadeln åt honom och den byggdes åt honom. Men har du tur kanske du kan hitta begagnad.
 
Går det inte att bygga om sadeln så kanske en padd man kan lägga i ilägg i kan hjälpa.
Då går det ju att bygga upp den sidan bogbladet är mindre.
 
Föreslår att du jobbar med en duktig sadelmakare/sadelutprovare och inte själv. Det kommer behövas ilägg, en långsiktig plan och kontinuerliga uppföljningar allt eftersom hästen formar om sig.
Självklart. Men jag kände lite 🤔 för ändringen som sadelutprovaren föreslog därför undrade jag hur man brukar lösa såna här problem.
 
Ja men precis, är väl deras SL-panel?
Ja exakt, det stämmer! Vi provade en med den panelen på min häst som var väldigt bred och rund över manken och ryggen, sportigt litet halvblod som absolut inte var tjock men så långt ifrån takformad som kunde komma😅 Det kändes som en väldigt trevlig sadel men just det exemplaret var fel storlek för mig så det blev en annan den gången.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp