Sadel till unghäst

zefyros

Trådstartare
Hej!

Här kommer ännu en sadeltråd...

Min unghäst är under inridning och sadeln jag tillfälligt använder för att vänja honom vid sadel tenderar att glida fram. Snart är det dags att sitta upp och tills dess tänkte jag hitta en dressyrsadel som ligger bra och som jag förhoppningsvis kan använda ett par månader framöver. Jag kommer ta ut sadelutprovare så det blir ordentligt utprovat, men eftersom jag inte är särskilt duktig på sadlar eller ryggar så vore det intressant att veta hur ni skulle beskriva hans rygg och vad ni tror skulle passa.

Jag skulle säga att han har en kort och svängd rygg. Han är även överbyggd. Han är väldigt bred framtill. Vad tycker ni? Har han stora bogblad? Hur skulle ni beskriva manken?

Vad för sadlar kan tänkas ligga bra på denna rygg? För min egen komfort är jag inte så petig med men vill dock ej uppleva att jag sitter för låst och sitsen ska helst vara mjuk eftersom jag lätt får skavsår :cautious:

eQgGE

0KE9p2W

yByKgxi

MGHhPtu


Hoppas bilderna kan ge en idé om hur han är byggd :bump:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Håller på att bli tokig på att leta. Jag har en unghäst som ska skickas på inridning, men då behöver hon ha en sadel med sig. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 400
Senast: Ponylove
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 042
Senast: Aifos
·
Utrustning Går det att se 100% om en sadel passar en unghäst innan den börjats rida? Jag tänker att sadeln i rörelse, med ryttare påverkar ju hur...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 008
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp