sadelgjords förlängare till dressyrsadeln?

Buck

Trådstartare
går det att ha det? eller kommer de bara ge skav då i och med att de inte ligger under kåpan?

har en wintec isabell werth till mitt halvblod och stropparna är väldigt korta i jämförelse med andra dressyrsadlar jag prövat på henne. t ex så hade hon en sadelgjord på ca 65 i tekna, och på IW sadeln har jag en på 75cm som jag måsta dra igen = hade behövt en på minst 80 egentligen.

hästen är som gladast när jag tar fram en gammal ponny gjord på 90cm men den är för smal och kommer för långt upp mot kåpan. och har inget skydd för spännena heller.


vill ha en bred magplatte gjord men de finns ju inte i mer än 50-60cm oftast. och letar man begagnat så är det ännu färre i de större storlekarna.

så kan man förlänga stropparna eller måste jag sy om dem?
 
Sv: sadelgjords förlängare till dressyrsadeln?

jag vet hur sadelgjordsförlängare ser ut, frågan var om det går att använda i kombination med dressyrsadel. när spännena från förlängaren ligger under sadelkåpan så är det ju inga problem, men när man har de fritt nedanför kåpan så kommer original stropparna ju antagligen stå rätt ut. det är det jag är rädd för.
 
Sv: sadelgjords förlängare till dressyrsadeln?

Aha, sorry! Då blev det ju lite knivigare. Det borde dock gå att lösa mha nån form av rem kanske? Om inte annat kan säkert sadelmakaren sy på nån sölja.
 
Sv: sadelgjords förlängare till dressyrsadeln?

Sadelmakaren blir i detta fallet jag :p, men ngn typ av tunnare bred läderslöja eller liknande kan man nog sy på, på sadelgjordsförlängaren.
 
Sv: sadelgjords förlängare till dressyrsadeln?

Ja, det finns ju söljor på gjordarna, måste ju gå att göra något liknande. Praktiskt om man kan fixa det själv! :)
 
Sv: sadelgjords förlängare till dressyrsadeln?

Jag bytte stroppar på min wintec (visserligen en wide), från korta syntetstroppar till normallånga läder. Det var otroligt skönt att slippa mixtra med underlägg (som jag var tvungen att använda när jag då jag hade en vanlig ponnygjord). Min häst uppskattade inte att ha spännena direkt mot sidan. Har man en klippt häst är det lätt att det blir obekvämt och har man en hårig fastnar pälsen istället.

Jag tror jag betalade 800 för stroppbytet (alla 4), men då kunde sadelmakaren sy fast stroppen direkt i nylonremmen som syntetstroppen satt i.

/AA
 
Sv: sadelgjords förlängare till dressyrsadeln?

Vill inte lägga så mycket pengar på ngt som ev kan dra ner värdet på den, sadeln passar hästen hyffsat men den är för djup, bred och för lite framåtskuren för mig. Så blir att leta efter en annan när jag sparat ihop till det och kan sälja denna.

Men ska kolla lite på vad jag kan sy ihop, får leta upp några spännen också. :D
 
Sv: sadelgjords förlängare till dressyrsadeln?

Om originalstropparna står rätt ut går det ju enkelt bara att lösa med lite eltejp (eltejp är sjukt användbart ;))

Däremot om du får ett spänne mot hästen så kan ju en känslig häst reagera, men borde väl vara superenkelt köpa 4st (en per stropp) fårskinnsluddgrejer tänkta för mittdelen på pullarnosgrimma, sy få en hälla på, trä på dem på stropparna och sen skjuta ner den så den ligger under spännet/mellan häst och spänne.

Ingen åverkan alls på sadeln, knappt nåt sy, billigt och bra.

Fast det finns bred magplattegjord i80 cm om det är det du vill ha
 
Sv: sadelgjords förlängare till dressyrsadeln?

Vad för märke är det på den gjorden då?

Ska se vad jag har hemma och kan jobba med :).
 
Sv: sadelgjords förlängare till dressyrsadeln?

Finns ju flera olika. Hur stor platta ska du ha, ska den vara svängd eller inte osv?
 
Sv: sadelgjords förlängare till dressyrsadeln?

Riktig hoppPlatta behöver det inte vara, men en 15cm ca på mitten och anatomiskt utformad, lätt svängd. Hästen har sadelläget längre bak än gjord läget så gjorden dras alltid bak + lätt sadelgjordstvång, = vill ha så stort tryck som möjligt från gjorden.
 

Liknande trådar

Utrustning Letar efter en dressyrgjord/ eventuellt en kort magplatte gjord till dressyrsadeln, Vill ha en bred anatomisk gjord med öglor för en...
Svar
0
· Visningar
712
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp